دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
بعضی‌ها درباره بازار نشر، سیاه‌نمایی می‌کنند/چاپ 100 عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان

محمد جواد زارعی، سرپرست انتشارات مسجد مقدس جمکران تلاش برای قراردادن کتاب‌های مهدوی در سبد فرهنگی خانوار و جلوگیری از انتشار آثار غیرمعتبر دینی به ویژه برای کودکان ونوجوانان را یکی از اهداف این انتشارات عنوان کرد و گفت: انتشارات مسجد جمکران از ابتدا تا به امروز تمام دغدغه خود را برای چاپ و نشر کتاب‌های معتبر مذهبی برای تمامی قشرها و مخصوصا کودک ونوجوان به کار گرفته و خوشبختانه تا به امروز در این زمینه موفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این فعال فرهنگی یکی از وظایف این انتشارات را همکاری با مراکز تخصص مهدویت و ناشران برتر در حوزه نشر کتاب کودک ونوجوان عنوان کرد و گفت: به دلیل استقبال گسترده زائران، انتشارات مسجد جمکران در حوزه چاپ و نشر آثار خود به‌ویژه در زمینه کودک و نوجوان مشکلی نداشته و ندارد .

وی گفت: این موسسه فرهنگی با 700ناشر مختلف در زمینه های گوناگون همکاری می کند و به دلیل این‌که مهم‌ترین دغدغه این موسسه فرهنگی در زمینه دستیابی و تولید کتاب‌هایی با محتوای غنی دینی و فرهنگی چه برای بزرگسال و چه برای کودک و نوجوان است، در زمینه ارزیابی کتاب‌ها تلاش می کنیم دقت لازم را به کار ببریم و کتاب‌هایی چاپ کنیم كه محتوای آن‌ها مستند و بر اساس آيات و روايات باشند.

وی افزود: تاکنون نزديك به 600 عنوان منشورات توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شده است كه حدود 100 عنوان از آن‌ها به حوزه کودک ونوجوان تعلق دارد و اکثر اين عناوين به حوزه مهدويت اختصاص دارد. برخی کتاب ها به ویژه کتاب های کودک ونوجوان نیز به دلیل استقبال مخاطبان در چندین دوره تجدید چاپ شده و حتی به ده نوبت  یا بیشتر رسیده است.

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا گرانی و تورمی که طی سال‌های اخير از سوی بسیاری ناشران مطرح شده واقعیت دارد یا خیر و این ‌که این مشکل چه میزان در روند فعاليت انتشارات مسجد مقدس جمكران تاثير داشته است، توضیح داد: هرچند بنا به دلایل مختلف ناشران سیاه نمایی و غلو زیادی در این زمینه می کنند اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که فعاليت انتشارات مسجد مقدس جمكران با ساير انتشارات تفاوت اساسی دارد. طبیعی است که ناشران خصوصی به هر شکل دنبال كسب منافع اقتصادی خود در این زمینه باشند ولی دغدغه اصلی ما بیشتر فرهنگی است تا منافع اقتصادی.ناشر وقتی کتابی را به چاپ می‌رساند،سعی می‌کند سودی را که قرار است از فروش چند کتاب به‌دست بیاود در یک کتاب خلاصه کند که این کار باعث بالا رفتن قیمت یک کتاب و به دنبال آن کاهش فروش آن خواهد شد.

این فعال فرهنگی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: از طرفی ديگر قيمت گذاری كتاب های انتشارات مسجد جمكران بر اساس قيمت گذاری ساير كتاب ها نيست. ما بر اساس فرمولی كه ساير ناشران برای قيمت گذاری كتاب دارند عمل نمی كنيم و براي تحقق منويات مقام معظم رهبري در حوزه كتابخوانی هم هزينه كتاب‌ها را افزايش نداديم. از سوی دیگراز طريق رايزنی‌هايی كه با متوليان چاپ و نشر داريم سعی كرديم هزينه چاپ کتاب ها را كمتر كنيم.

زارعی تاکید کرد: در سالی که به عنوان سال فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، ایشان فرهنگ را مهم‌تر از اقتصاد و حتی زیربنای آن عنوان کرده‌اند و ما هم معتقديم اقتصاد بايد در خدمت فرهنگ باشد نه بالعکس و همين موضوع باعث شده روند كاهشی در ميزان فروش كتاب‌ها نداشته باشيم، چون قيمت كتاب‌های انتشارات مسجد جمكران به نسبت کتاب‌های دیگر ناشران به ویژه در زمینه کتاب کودک ونوجوان افزايش چندانی نداشته است.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: هدف مسوولان مسجد مقدس جمكران اين است كه كتاب‌های مهدوی را به عنوان یک كالای مورد نياز در سبد فرهنگی خانوارها و کودکان ونوجوانان قرار دهند، بنابراين سعی می کنیم حداقل قيمت كتاب‌ها را در نظر بگيريم تا مردم آسان‌تر بتوانند محصولات این انتشارات را تهيه کنند.

وی یکی از رویکردهای جدی انتشارات مسجد جمکران را حرکت در مسیر تکنولوژی های روز عنوان کرد و گفت: ما هم علاقه مند به نشر الكترونيك و استفاده از تكنولوژی روز برای عرضه كتاب‌ها هستيم و از اين مزيت غافل نيستيم، البته باید در ابتدا زیر ساخت‌های لازم برای این کار فراهم شود، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به سیاستگذاری برخی مدیران فعلی ، انتشارات مسجدمقدس جمکران کمتر از گذشته در این زمینه فعالیت می‌کند.

زارعی حضور میلیونی مردم در مسجد جمکران را از جمله ظرفیت‌های مناسبی دانست که از نظر بهره‌مندی از آثار مهدوی قابل مقايسه با هيچ مركز تخصصی و علمی نیست.

وی یادآور شد: گروه های مختلف مردم از کودک ، نوجوان و بزرگسال با سنین متفاوت با انگیزه های اعتقادی و معنوی وارد مسجد مقدس جمکران می‌شوند و ضمن بهره‌برداری از فضای معنوی این مکان مقدس، سراغ كتاب‌ها و تولیدات مسجد می‌روند تا معرفت و شناخت خود نسبت به امام مهدی(عج) را ارتقا دهند و این‌ها ظرفيت بی‌نظیر و پرافتخاری است كه بايد از آن نهايت استفاده را کرد.

سرپرست انتشارات مسجد جمکران گفت: البته برای اینکه از این ظرفیت ها به خوبی استفاده و انتظارات مخاطبان را برآورده كنيم بايد خلاء های پژوهشی در حوزه مهدويت را پر كنيم و به دنبال آن برای خدمات‌رسانی به گروه‌های مختلف برنامه ریزی کنیم. به نظر می رسد باید نيازهايی كه مخاطبان در سطوح مختلف از كودك، نوجوان و جوان گرفته تا دیگر اقشار جامعه را در زمینه بالابردن معرفت نسبت به امام زمان(ع) و شناخت وی به درستی تفهيم و تبيين كنيم.

زارعی حرکت در مسیر نیازهای فرهنگی روز جامعه به ویژه در حوزه کتاب کودک ونوجوان را یکی از اهداف اصلی این انتشارات عنوان کرد و گفت: از آنجاکه مخاطبان کتاب‌های کودک بسیار زیاد است، سعی می کنیم با همکاری تمام نیروهای مجموعه، انتشاراتمان را مطابق با نیازهای روز جامعه تطبیق دهیم تا بتوانیم پاسخگوی سیل عظیم انتظارات دینی و فرهنگی مخاطبان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها