سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
افشین علاء: نگاه مدیران جدید به بخش فرهنگ، اندیشمندانه است/ بیش از شمارگان باید نگران کیفیت کتاب‌ها باشیم

علاء معتقد است که وضعیت فرهنگ حتی در مدت عمر کوتاه دولت با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست. نگاه مدیران جدید فرهنگی به بخش فرهنگ اندیشمندانه است و پس از هشت سال تاریک اشراف آنان به بخش فرهنگ می‌تواند منشا تحول باشد.

افشین علاء، شاعر و نویسنده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: وزارت ارشاد باید به معضلات کتاب رسیدگی کند. اشراف مدیران جدید به حوزه فرهنگ و کتاب قابل توجه است. امیدواریم مدیر جدید خانه کتاب با همت خود از پس مشکلات موجود برآید.

وی افزود: پديده كتابسازي در این سال‌ها دست كمي از دیگر معضلات  حوزه كتاب نداشته است. خطر كتابسازي بيش از ديگر مشكلات آفت كتاب در حوزه كودك و نوجوان است.

وي افزود: به جاي اين‌كه نگران شمارگان باشيم، بايد نگران كيفيت كتاب‌ها باشيم. به لحاظ توسعه كتابخواني در اويل انقلاب درخشان بوديم اما در دهه 60 و 70 دچار سطحي‌نگري و كليشه‌زدگي شديم. در حال حاضر نيز معيار مشخصي براي تشخيص اثر خوب و بد نداريم. به همين دليل سال‌ها در اعتراض به اين وضع، در زمينه كودك و نوجوان كتاب شعر چاپ نكرده‌ام.

اين شاعر ادامه داد: هر ناشري تابع سليقه خاصي است، يعني تابع سليقه بازار است. شاعران و نويسندگان نيز كتاب‌هاي ويژه‌اي را مي‌پسندند. از اين رو كتاب‌هاي مختلف مورد پسند ديگران است و تابع سليقه‌هايي خاص.

علاء اضافه كرد: بسياري از شاعران مثل من از دولت آقاي روحاني در حوزه فرهنگي دفاع كردند. گرچه انتظارات از دولت جديد زياد است و عملكرد دولت شتابي را كه ما انتظارش را داريم، هنوز پيدا نكرده، اما وضع فرهنگي امروز با چند سال قبل قابل مقايسه نيست.

اين نويسنده يادآور شد: هشت سال تاريك در عرصه فرهنگي داشتيم اما رييس جمهوری و وزير ارشاد به موضوعات فرهنگي در حيطه‌هاي مختلف اشراف دارند. اين انديشه مي‌تواند منشا تحولي باشد. اميد است بتوانند به وعده‌هاي خود عمل كنند.

وي  گفت: بايد از دولت كاملاً حمايت كرد. تنها درخواست من از مسوولان تيزهوشي در عرصه‌هاي فرهنگي است.

افشین علاء، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان است که کتاب‌های «یک عالم پروانه»، «یک سبد بوی بهار»، «یک گل صد برگ دیگر» و چند مجموعه شعر و داستان دیگر در کارنامه ادبی او دیده می شود.

ضیافت مدیران جدید فرهنگی با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی موسسه خانه کتاب در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها