یداله سعدی موسس و مدیر فعلی این نشر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: در گذشته همواره کتابهای دینی طراحیهایی سادهای داشتند. متاسفانه دیگر آن سادگی گذشته در طراحی جلد وجود ندارد و در بسیاری مواقع طرح جلد کتابها شبیه به پوستر شده است.
نمونههای شاخص در طرح جلد
وی با اشاره به شاخص بودن طراحیِ جلد آثار محمدرضا حکیمی، نویسنده شناخته شده و با دغدغه عرصه دین و تشیع عنوان کرد: محمدرضا حکیمی با تالیف کتاب الحیات در این حوزه تحولی ایجاد کرد که در چند شماره از مجله بیِّنات مقالات مختلفی به ظرفیتهای ظاهری این کتاب و به طور کلی به طراحیِ جلد، حروفچینی، صفحه آرایی و ویراستاری این کتاب پرداختند. میتوانیم آثار استاد محمدرضا حکیمی را از نمونههای شاخص و مورد قبول طراحی در حوزه کتابهای مذهبی در نظر بگیریم. طراحی جلد کتابهای او در عین حفظ سادگی، هماهنگی و تناسب روشنی با افکار و عقایدش دارد. میتوان آثار استاد را در طراحی کتابهای مذهبی به عنوان یکی از کارهای استاندارد پذیرفت.
پرهیز از حجم نمادها و تصاویر گیج کننده
سعدی با تاکید دوباره بر ضرورت سادهبودن طرح جلدها افزود: نباید اصرار کنیم که همه چیز را در روی جلد به مخاطب القا کنیم. حتی گاهی نوشتههای پشت جلد هم این مشکل را دارند و محتوایی را که برای پشت جلد مناسب باشد ندارند. تلاشهایی که در ترکیب تصاویر و نمادهای مختلف میشود، اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل میکند که ضرورتی ندارند و حتی گیج کننده هم هستند.
وی در خصوص شیوه نشر دلیل ماه در بخش طراحیِ جلد کتابها بیان کرد: ما در آثار جدیدمان سعی کردهایم که مجموعههایمان را با یک یونیفرم واحد ارایه دهیم اما این هماهنگی را تنها در طرح جلد خلاصه نکردهایم بلکه این کار را به دلیل قرابتهای محتوایی کتابها و یا سطح مخاطبان، در صفحهآرایی و دیگر زمینه ها هم انجام دادهایم اما در مورد تکنگاریها، طرحهای مجزا ارایه میدهیم.
طراحان از محتوای کتابها بیخبرند!
مدیر نشر دلیل ما اظهار کرد: سعی می کنم در طراحی، بتوانیم آرامش را به مخاطب القا کنیم که البته گاهی این اتفاق نمیافتد چرا که نمی توانیم نویسنده یا طراح را با خود همراه کنیم.
وی در ادامه در پی گلایهای که از طراحان امروز داشت گفت: در حال حاضر خیلی از کارها مونتاژی شدهاند و اصلا ایده در آنها وجود ندارد. طراحان کتاب ها را نمیخوانند و از محتوای کتاب ها بیخبرند.
وی افزود:در گذشته این طور بود که طراح با محتوای کتاب مانوس میشد و بعد به ارایه ایدههایش میپرداخت؛ ایدههایی که بیان کننده محتوای کتاب بودند. یک طراح با این تعداد زیادی کار که در سال انجام میدهد، آیا میتواند در تمام آنها ایدههایی نو را ارایه دهد؟ حتی این مساله در تالیف کتابها هم مطرح است.
وی در پاسخ به اینکه آیا علت این حجم زیاد کارهایی که هر طراح انجام میدهد دستمزد کم کارها نیست؟ گفت: طراحی که کار خوبی را ارایه میدهد، دستمزد کمی نمی گیرد. نشر ما از 400 هزار تومان تا یک میلیون تومان برای طراحی دستمزد در نظر گرفته است.
یداله سعدی در جمعبندیِ نظراتش بیان کرد: در یک سری از کتابها طراح سعی میکند پیامهای زیادی را روی جلد بیاورد. من اگرچه به سادگی کار بسیار اهمیت میدهم اما این به آن معنا نیست که کارهای گذشته تکرار شوند.
منافع اقتصادی نتوانستهاند برانگیزاننده ناشران باشند
امروز به دلیل دسترسی طراحان به ابزارهای طراحی مختلف، بسیاری از افراد غیر متخصص هم وارد این عرصه شده اند. به گفته سعدی معضل عدم تفکیک کارها و تخصصها یکی از مشکلات طراحی جلد کتاب های مذهبی است.از طرفی ناشران این حوزه در موقعیت اقتصادی مطلوبی نیستند و اگر این علاقه و انگیزه های فردی نباشد، مسایل اقتصادی هرگز نمی توانند انگیزه لازم برای حضور در این عرصه را ایجاد کنند.
وی تاکید کرد: معضل میزان اندک مطالعه و خرید کتاب در کشور ما را تنها در بحث های مربوط به طراحی و ظاهر کتابها خلاصه نمیتوان کرد بلکه مساله اصلی بهای بالای این کتابهاست که اخیرا بازدارنده کتابخوان ها شده است. در این وضعیت اقتصادی نمی توانیم از مردم انتظار زیادی داشته باشیم.
نظر شما