«بررسی مبنای فلسفه نظریه رسانه شوروی با تأکید بر آرای مارکس» که نویسندگان آن محمدمهدی فرقانی « دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی» حمید عزیزی، فرید عزیزی هستند.
«رابطه یادگیری سازمانی با مدیریت زمان در سازمانهای رسانهای» از دیگر مطالب این شماره است که به قلم مهدخت بروجردیعلومی و مهدی قمصریان به مطالعه در خبرگزاری مهر اختصاص دارد.
«جهانیشدن، ملاحظات و فرصتها» عنوان دیگری است که توسط محمد دادگران و ناصر اسدی به آن پرداخته شده است.
«بررسی تطبیقی تفکرات حاکم بر اداره رسانهها در شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران و تیآرتی ترکیه» که در این شماره (تحلیل محتوای اخبار خارجی شبکه خبر و تیآرتی) توسط سیدرضا نقیبالسادات و اسماعیل افقهی بررسی می شود.
مقاله «تلویزیونهای ماهوارهای و نگرش دختران به روابط پیش از ازدواج» توسط غلامرضا تاجبخش و محمد دانشفر نگاشته شده اند.
«نگرش خبرنگاران رسانههای آنلاین نسبت به کارکردهای خبری شبکههای اجتماعی» توسط حسین امامی رودسری و فیروزه عسگری بررسی شده است.
فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی
در بخش دیگری از فصلنامه، به گزارش نشست آزادی مسوولانه و تعطیلی رسانهها که 25 اسفند سال 1392 در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شده بود، پرداخته شده و پایان آن نیز شامل چکیده مقالات این شماره به زبان انگلیسی و گزیده مقالات ارتباطات جمعی است.
این پژوهش ها به بررسی مبنای فلسفه نظریه رسانه های شوروی می پردازد که فلسفه نظریه رسانه شوروی متاثر از آرای مارکس و هگل است. این دو متفکر با تاثیر گذاری بر آرای لنین و حزب بلشویک باعث شدند که حزب بلشویک قواعد خاصی را بر رسانه ها اعمال و آنها را ملزم به رعایت اصول خاصی کند.
در این پژوهش سعی شده با استفاده از آرای مارکس و هگل مبنای فلسفه نظریه رسانه های شوروی با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، استخراج شود. به منظور گردآوی اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شد و نتایج آن نشان داد که آرای هگل بیشتر به طور غیر مستقیم بر این نظریه تاثیر گذار بوده اند.
آشنایی با فصلنامه «رسانه»
رسانه فصلنامهای علمی - ترویجی در زمینه وسایل ارتباط جمعی است که به منظور بازتاب پژوهشها، تجربهها، دستاوردهای نو و رهیافتهای سودمند علمی در حوزة تخصصی وسایل ارتباطجمعی، به ویژه مطبوعات از سال 1369 به خانواده مطبوعات ایران پیوسته است.
این رسانه طی دورهای با انتشار مستمر، به عنوان نخستین و مهمترین بازتاباننده پژوهشها، تجربیات و دستاوردهای ارتباطات در کشور و جهان، نزد استادان، صاحبنظران و دانشجویان سطوح مختلف در رشتههای علوم ارتباطات اجتماعی، جایگاهی ویژه یافته است.
«رسانه» از سال 1383 با تغییر قطع و اندازه و اختصاص مطالب هر شماره به موضوعی خاص به موضوعاتی چون «مطالعات انتقادی در ارتباطات»، «سیاستگذاری و برنامهریزی ارتباطی»، «رسانهها، حوزه عمومی و دموکراسی»، «مطبوعات عامهپسند»، «آموزش روزنامهنگاری»، «پژوهشهای ارتباطی»، «جامعه اطلاعاتی»، «رسانهها و فرهنگ»، «سواد رسانهای»، «رسانهها و دین»، «مدیریت رسانهها»، «روشهای کیفی پژوهش در ارتباطات»، «روزنامهنگاری بحران» و «زبان و رسانهها»، « تلویزیونهای ماهوارهای و نگرش دختران به روابط پیش از ازدواج»، « جهانیشدن، ملاحظات و فرصتها»، « بررسی مبنای فلسفه نظریه رسانه شوروی با تأکید بر آرای مارکس» و... پرداخته است.
نظر شما