جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹

مدیر موسسه آموزش عالی سنجش تکمیلی با بیان این‌که فعالان حوزه کمك آموزشی معجزه‌گر نیستند گفت:‌ انتشار چهار هزار عنوان کتاب در سه سال از سوی ناشران کمک آموزشی منطقی نیست و باید هدف از این میزان نشر مشخص شود. ‌

سهیل وطن‌دوست،‌ مدیر موسسه آموزش عالی سنجش تکمیلی،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت منابع تحصیلات تکمیلی اظهار کرد:‌ فعالیت ناشران کمک آموزشی و آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی متفاوت و در برخی موارد موفق‌تر از دیگران است. البته برخی از ناشران این حوزه بازاری عمل می‌کنند. 

کنکور جنبه رقابتی دارد نه علمی
وی در ادامه با اشاره به تعریف کنکور افزود: کنکور یک موضوع علمی نیست، بلکه جنبه رقابتی دارد. به‌عنوان فعال در حوزه نشر منابع کمک آموزشی، هدفم فروش علم نیست، بلکه دنبال کمک به داوطلبان برای عبور از سطح و افزایش مهارت تست‌زنی و استفاده از یافته‌هایشان هستم. 

وطن‌دوست با اشاره به تجربه شخصی‌اش براي ورود به دانشگاه گفت: در اواخر دهه 70 که برای آزمون ورودی به‌ مقطع تحصیلات تکمیلی آماده می‌شدم، به دنبال این بودم که چه بخوانم؟ سطح پرسش‌های کنکور «دانشی» بود، در حالی‌که طراحی پرسش‌‌های کنکور در سال‌های اخیر رنگ و بوی «بینشی» گرفته است.

این ناشر حوزه تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: داوطلبان آزمون‌‌های کارشناسی‌ارشد در دهه 70 پاسخگوی پرسش‌هایی مانند اینکه الکل را چه کسی اختراع کرد؟ بودند، یعنی پرسش‌هایی «دانشی»، در حالی‌که امروز داوطبان‌ با پرسش‌هایی تحلیلی و مفهومی روبه‌رو هستند. این دسته پرسش‌ها، نیازمند افزایش مهارت بینشی داوطلب است، چراکه سرعت عمل در تست‌زنی امروز از اهمیت بالایی برخورددار است. 

آمار قبولی، ملاک موفقیت موسسات کمک آموزشی نیست

وی در ادامه با اشاره به دشواري پرسش‌های کنکور در چند سال‌ گذشته افزود: موسسات فعال در حوزه تحصیلات تکمیلی، به سه دسته تقسیم می‌شوند. موسساتی که بر ارایه مشاوره متمرکزند که متاثر از طراحی پرسش‌های «بینشی» کنکور است، موسساتی که به افزایش مهارت تست‌زنی توجه دارند، یعنی تلاشي براساس نگاه «دانشی» و موسساتی که به نشر منابع کمک آموزشی مشغولند. 

مدیر موسسه سنجش تکمیلی با بیان این مطلب که فعالان حوزه کمک آموزشی معجزه‌گر نیستند ادامه داد: مخاطب برای انتخاب موسسه آموزش عالی نباید به تبلیغات رسانه‌ای اکتفا کند. موسسات در تبلیغات به آمار‌های قبولی خود تاکید دارند اما آمار قبولی ملاک موفقیت این موسسات نیست. داوطلب باید براساس نیاز، به خرید کتاب منابع کمک آموزشی و ثبت‌نام در موسسات آموزش عالی اقدام کند. 

وزارت ارشاد متولی اصلی نظارت بر چاپ آثار کمک آموزشی

وطن‌دوست با تاکید بر نیازمندی جامعه به منابع کمک آموزشی گفت:‌ مخاطبان منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی دو دسته هستند، یک دسته دانش‌‌آموختگان دانشگاه‌های معتبر‌ند که در طول تحصیل دسترسی آسان‌تری به منابع مهم داشته‌اند و دسته دوم افرادی‌ هستند که سال‌ها از فضای تحصیل دور بوده‌ و بعد از مدتی تصمیم به ادامه تحصیل گرفته‌اند. دسته نخست به خدمات آموزش مهارت تست‌زنی و دسته دوم علاوه ‌بر مهارت تست‌زنی، به خدمات آموزشی نیز نیاز دارند.

این ناشر درباره انتشار چهار هزار عنوان کتاب در سه سال گذشته از سوی برخی ناشران کمک آموزشی اظهار کرد: این آمار منطقی نیست، اما این آمار ممکن است به چاپ‌ کتاب‌‌های تست مربوط باشد. باید به هدف چاپ کتاب توجه کرد و این بررسی نیز باید از سوی کارشناسان انجام شود. وزارت ارشاد متولی اصلی نظارت بر چاپ کتاب‌های کمک آموزشی است.

مروری بر پرونده
مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که تالیف و ترجمه کتاب ضوابط خاص خود را دارد معتقد است که نمی‌توان نام یک سری معلومات را که یکجا جمع‌‌آوری شده کتاب گذاشت، در این‌صورت باید در تعریف کتاب بازنگری شود. گفت‌وگوی  کامل خبرنگار (ایبنا) با محمد جهانی را اینجــــــــا بخوانید. 

‌رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، با اشاره به رشد حباب‌گونه ناشران کمک درسی گفت: این منابع علمی نیستند و مانع تلاش و لذت دانش‌آموزان برای حل مساله می‌شوند. گفت‌وگوی کامل خبرنگار (ایبنا) با اسفندیار معتمدی را اینجــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها