تاثیر کارگاههای شعر و داستان بر نویسندگی در ایران/14
عبدالجواد موسوی: جلسات ادبی فرد محور بازدهای ندارند/ کمرنگ شدن انجمنهای شعر در مقابل شبکههای اجتماعی
عبدالجواد موسوی معتقد است اگر کارگاه شعر به صورت فرد محور اداره شود، نمیتواند بازده کافی داشته باشد. این شاعر گفت که جلسات شعرخوانی و نقد شعر که طبق نظرات گروه برپا میشوند، موثرترند.
این شاعر ادامه داد: در گذشته مخاطب جدی ادبیات و کسی که دغدغه شعر داشت، فکر میکرد اگر اثر در خوری دارد باید آن را در چنین کارگاه یا انجمنهای شعر بخواند اما در وضعیت فعلی با وجود گسترش شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و وبلاگها ضرورت وجود چنین جلساتی شاید کمرنگتر احساس میشود.
شاعر «زخم بی بهبود» افزود: زمانی تنها جایی که بتوان شعر را عرضه کرد، همین کارگاهها بود. در واقع شاعران از این طریق با آخرین آثار دیگران آشنا میشدند و با خواندن شعر خود از نظر دیگران نیز مطلع میشدند.
وی به حوزه هنری مشهد اشاره کرد و گفت: حوزه هنری مشهد در دورههایی جلسات خوبی برگزار میکرد و صداهای مختلف در آن حضور داشتند. آن جلسات فرد محور نبود. در آن جلسات استعدادهای متفاوت و دارای ذوق و قریحه درخشانی ظهور کردند.
موسوی اضافه کرد: اگر جلسات فرد محور باشند باید متکلم وحده اشراف کامل به گونههای مختلف ادبی داشته باشد و سعی نداشته باشد که سلیقهای واحد را حاکم کند. به گمانم چنین جلسهای نیز نتایج خوبی خواهد داشت.
سیدعبدالجواد موسوی متولد مشهد، شاعر و روزنامهنگار است. وی سردبیری ماهنامه سوره، سردبیری هفتهنامه کتاب هفته، سردبیری مجله الف (ویژهنامه کتاب گروه مجلات همشهری) را در کارنامه خود دارد.
«حکمت شادان» و «تازیانه خرد» به ترتیب گزیده آثار طنز انوری ابیوردی و گزیده آثار طنز حکیم سنایی غزنوی هستند که به کوشش موسوی و از سوی نشر امیرکبیر منتشر شدهاند.
نظر شما