شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
استقبال وزیر ارشاد از برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب کودک و نوجوان/چگونه شیب یارانه‌های نشر در دولت نهم اتفاق افتاد؟

جدیدترین تغییرات و تصمیمات برای نمایشگاه‌های کتاب در راه است؛از برگزاری استانی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کودک و نوجوان و استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویداد تا برپایی نمایشگاه‌های دوسالانه کتاب در بعضی از استان‌ها.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست مفصل مطبوعاتی «امیرمسعود شهرام‌نیا» مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با موضوع «نمایشگاه‌های کتاب استانی و خارجی» امروز (18 مردادماه) در محل این موسسه برگزار شد.

شهرام‌نیا در پاسخ به مطلب خبرنگاری که پرسید «آیا تصور نمی‌کنید میزان حمایت‌هایی که در نمایشگاه‌های کتاب استانی از قشر ویژه‌ای مانند دانشجویان می‌شود قابل توجه نیست و دردی را درمان نمی‌کند؟» گفت: در پایان دولت آقای خاتمی عدد یارانه‌ای که دولت برای حمایت از کتاب ارایه می‌کرده است، سالیانه حدود 150 میلیون دلار بود. سال 1385 که دولت نهم روی کار آمد، تصمیم بر آن شد این بار یارانه‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار ندهند بلکه آن‌ها در اختیار مصرف‌کننده باشد. بنابراین، طبیعی بود که باید این مبلغ میان مصرف‌کنندگان توزیع می‌شد. متاسفانه این مبلغ در یک شیب بسیار سریع آن‌قدر تنزل پیدا کرد که تصور می‌کنم در سال جاری به عددی میان 30 تا 35 میلیارد تومان رسیده است.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره تمهیدات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در برخی استان‌ها پرسیده بود، گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ایده‌ برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان را دارد البته این ایده پیش از این هم در موسسه مطرح بوده است، به طور مثال چندی پیش شاهد برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در استان کرمان بودیم.

وی ادامه داد: موضوع برپایی جدی‌تر و مستمر نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در استان‌ها را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتیم و خوشبختانه ایشان استقبال کردند. درحال حاضر استان همدان به دلیل علاقه‌مندی زیادی که به حوزه فرهنگی کودک و نوجوان دارد، به صورت جدی به این عرصه ورود پیدا کرده است. بنابراین، نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان این موسسه در استان همدان برگزار خواهد شد؛ در حاشیه نمایشگاه کتاب استان همدان که دوم تا هشتم شهریورماه برگزار خواهد شد، تفاهمنامه‌های نهایی را در این مورد منعقد خواهیم کرد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که علاقه‌مندیم در سایر استان‌ها نیز به برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان اقدام کنیم ادامه داد: از آنجا که علاقه‌مند به برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در استان همدان به صورت بین‌المللی هستیم، تصور می‌کنم برای این دوره از نمایشگاه کتاب استان همدان نتوان مقدمات برپایی آن را فراهم کرد. بنابراین، به احتمال خیلی زیاد برپایی نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی به تابستان سال آینده موکول شود.

شهرام‌نیا در این نشست به خبرنگاری که خواستار اعلام اسامی استان‌هایی که قرار است نمایشگاه‌های کتاب در آنها به صورت دوسالانه برگزار شود گفت: در حالت معمول هیچ استانی تمایل ندارد که نمایشگاه‌های کتاب در آنها به صورت دوسالانه برگزار شود. اما چون موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به دنبال ارتقای سطح کیفی این نمایشگاه‌ها است نه تعداد آنها، به احتمال زیاد به سمتی حرکت می‌رویم که نمایشگاه‌ کتاب در برخی استان‌ها به صورت دوسالانه برپا شوند.

«رجبعلی سالاریان» مدیر نمایشگاه‌های کتاب استانی در تکمیل پاسخ به این پرسش گفت: اگر مجبور شویم در برخی استان‌ها به صورت دوسالانه نمایشگاه برگزار کنیم، بدون تردید دلایل مهمی دارد. نخست این‌که ممکن است تعداد ناشران برای شرکت در نمایشگاه کتاب بعضی استان‌ها بسیار اندک باشد که قابلیت تشکیل یک نمایشگاه را نداشته باشد. دوم این‌که ممکن است استان ویژه‌ای امکانات و فضای لازم و مناسب برای برپایی نمایشگاه کتاب را نداشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است برخی استان‌ها از بودجه کافی برای برپایی نمایشگاه کتاب برخوردار نباشند. همچنین این امکان وجود دارد که نمایشگاه کتاب در برخی استان‌ها به واسطه نزدیکی به استان‌های بزرگ به صورت دوسالانه برگزار شود.

شهرام نیا در پاسخ به خبرنگار دیگری که از ملاک محدوده زمانی سال انتشار کتاب‌هایی که قرار است در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارایه شوند پرسیده بود گفت: پیش از این کتاب‌های منتشر شده در سه سال متوالی حق حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را داشتند؛ به این معنا که مثلا در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال 1392، کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 1390، 1391 و 1392 مجاز بودند در نمایشگاه عرضه شوند. اما موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران امسال یک سال به این محدوده زمانی افزوده است؛ یعنی کتاب‌هایی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال جاری عرضه خواهند شد که در سال‌های 1303 تا 1390منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط