جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

مازیار میری، کارگردان سینما و تلویزیون ایران معتقد است: رواج سنت خاطره‌نویسی در بین سینماگران ایران اگرچه اتفاق قابل توجهی است اما ای کاش فرهنگ سازی صورت بگیرد تا این خاطرات واقعی باشند و از انتشار خاطرات ساختگی پرهیز شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مالک خواجه‌وند: مازیار میری، کارگردان 43 ساله سینمای ایران تاکنون فیلم های «حوض نقاشی»، «سعادت‌آباد»، «کتاب قانون»، «به آهستگی»، «قطعه ناتمام» و چند فیلم دیگر را در کارنامه خود ثبت کرده است. او مدیر اجرایی سیزدهمین جشن خانه سینماست. میری در گفتگویی کوتاه با ایبنا که به مناسبت روز ملی سینما انجام شد، به سوال های خبرنگار ما درباره رابطه کتاب و سینما پاسخ داده است.

وقایع خانه سینما کمتر قابلیت انتشار در قالب ماندگار دارند 

مازیار میری چند دوره دبیر اجرایی جشن خانه سینما بوده است. او در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که «آیا به فکرِ انتشار کتابی درباره تجربیات خود در زمینه اصول و الزامات برگزاری چنین جشن‌هایی هست یا نه»؟ گفت: هیچ وقت به این قضیه فکر نکرده‌ام اما اهالی سینما به خوبی می‌دانند که چه خاطرات و تجارب شیرین و در عین حال تلخی که خیلی هم قابل انتشار نیستند، در حاشیه این جشن‌ها ساخته می‌شوند. می‌دانم فرهاد توحیدی که در سال های اخیر از دست اندرکاران جدی این جشن بوده، همواره یادداشت‌های روزانه‌ای را از اتفاقات این جشن در دوره‌های پیشین بر می‌داشتند، اما من هیچ وقت به این موضوع فکر نکردم. 

میری در ادامه افزود: از طرفی لزوم نگارش چنین یادداشت‌ها و کتابی را هم حس نکرده‌ام چراکه این اتفاقات هیچ گاه تجربه‌های خوش‌آیندی در سینمای ایران نبوده اند، در نتیجه معمولا ترجیح می‌دهم  از اتفاقات موجود خیلی صحبت نکنم و تجربیاتم را بری خودم نگه دارم.

خاطره نویسیِ «واقعی» بستر مناسب فرهنگی می‌خواه

این کارگردان در خصوص سنت خاطره‌نویسی سینماگران و به خصوص بازیگران ایران با اشاره به این نکته که این سنت به تازگی در ایران رایج شده یا دارد رایج می‌شود،اظهار دکرد: اول باید یک فرهنگ‌سازی برای این خاطره‌نویسی‌ها اتفاق بیفتد. یعنی اول باید بتوانیم با صداقت تمام در مورد آنچه اتفاق افتاده حرف بزنیم و مخاطبمان هم پذیرای صداقت ما باشند و توان و ظرفیت باور این واقعیت‌ها در جامعه وجود داشته باشد. تا زمانی که این شرایط ‌ایجاد نشده، بستر مناسبی برای اینگونه خاطره‌نویسی وجود نخواهد داشت. یا حداقل این فرهنگ اجازه نمی‌دهد که خاطره‌نویسیِ کاملا واقعی شکل بگیرد. 

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر سینماگرانی که تجربیات خاصی داشته‌اند، خاطرات و تجارب خود را ثبت و منتشر کرده اند و در برنامه‌های گوناگون هم راجع به آنها بحث شده است. اما به نظرم با ایجاد اندکی زمینه‌های فرهنگی می‌توان امکان در اختیار گذاشتن این واقعیات و تجربه‌ها را خیلی راحت‌تر و در سطحی گسترد‌تر و بی هیچ کم وکاست فراهم کرد.

می توان میان جشن‌های خانه سینما پیوند برقرار کرد
این کارگردان در پایان گفته هایش پیشنهادی برای پُر رنگ‌تر شدن جشن کتاب خانه سینما مطرح و اظهار کرد: فکر می‌کنم خیلی خوب بود اگر  این امکان وجود می‌داشت که پیوندهایی بین جشن‌هایی که در خانه سینما برگزار می‌شود برقرار کرد. به خصوص میان جشن کتاب سینما و جشن فیلم. ای کاش می‌شد  جشن کتاب کمی زود تر برگزار می‌شد و دبیر جشن فیلم، می‌توانست کتابهای برگزیده این جشن را به برگزیدگان جشن فیلم هدیه کند. در حال حاضر در خانه سینما اتفاق فرخنده‌ای دارد می‌افتد و تمام کتابهای ارزشمند حوزه سینما، خوانده می‌شوند و داوری می‌شوند. 

میری در پاسخ به سوالی درباره جذابترین کتابی که در حوزه سینما خوانده است؟ گفت: «خاطرات بونوئل» با ترجمه علی امینی نجفی، کتاب جذابی است که اگر قرار باشد در روز ملی سینما به کسی کتابی را هدیه کنم، همین کتاب را هدیه خواهم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها