یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
سعی می کنیم عصر طلایی «کانون» دوباره تکرار شود/ سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه انتشار کتاب

نشست خبری مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «تشریح فعالیت‌های معاونت تولید کانون» در واکنش به مجموعه‌ انتقادات نویسندگان درباره عملکرد اخیر این نهاد برگزار شد. مهدی باقری، معاون تولید کانون عنوان کرد: در تلاشیم عصر طلایی کانون پرورش فکری دوباره تکرار شود. ما به دنبال تولید کیفی و خصوصی‌سازی هستیم و سعی می‌کنیم به الگوسازی و نمونه‌سازی بپردازیم و کارهایی تولید کنیم که بتواند بر دنیای کودک امروز تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  نشست خبری مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «تشریح فعالیت‌های معاونت تولید کانون» صبح امروز یکشنبه 30 شهریور با حضور مهدی باقری، معاون تولید، نورا حق‌پرست، مدیر انتشارات کانون، محمدرضا کریمی صارمی،مدیر تئاتر کانون، حسن آقاکریمی، سرپرست امور سینمایی کانون و محسن حموله، مدیر روابط عمومی کانون در سالن کنفرانس این نهاد برگزار شد.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در این نشست با اشاره به اهمیت تولید در جریان فرهنگی، گفت: جریان فرهنگی بدون تولید در حوزه کودک معنا ندارد و اهمیت این جایگاه بسیار کلیدی و سرنوشت ساز است.

مهدی باقری با اشاره به فراز و فرودهایی که کانون پشت سر گذاشته است، عنوان کرد: سابقه کانون پرورش فکری در زمینه تولید فیلم، موسیقی، تئاتر و کتاب در طول این سال‌ها بسیار درخشان بوده و وضعیت خوب و موفقی دارد. به عنوان مثال بخش‌هایی مانند گرافیک و انتشارات در کانون از بخش‌های مهم و تاثیرگذاری هستند که نقش بسزایی  داشته‌اند.

وی افزود: از سال 1345 که سال تاسیس کانون بوده است تا به حال توانسته‌ایم دو هزار و 200 عنوان کتاب تولید کنیم که بخش عمده‌ای از این تولیدات مربوط به دوران پس از انقلاب است. کانون توانسته درطول این سال‌ها تاثیر و جایگاهش را در بین مخاطبان ایجاد کند به گونه‌ای که بسیاری از خانواده‌ها به صرف دیدن مرغک آرم کانون، کتاب تولید شده را برای کودکان خود می‌خرند.

باقری با تاکید بر این‌که کانون دنبال تولید انبوه نیست، گفت: در تلاشیم عصر طلایی کانون پرورش فکری دوباره تکرار شود. ما به دنبال تولید کیفی و خصوصی‌سازی هستیم و سعی می‌کنیم به الگوسازی و نمونه سازی بپردازیم و کارهایی تولید کنیم که بتواند بر دنیای کودک امروز تاثیرگذار باشد.

وی افزود: علم به سرعت در حال تغییر است و این تغییر باید در تولیدات کانون لحاظ شود. ما به عرصه تولید کتاب الکترونیک ورود خوبی داشته‌ایم و تا کنون توانسته‌ایم 20 عنوان کتاب الکترونیک منتشر کنیم. همچنین 10 عنوان دیگر نیز همزمان با هفته کودک رونمایی می‌شود. این کتاب‌ها به زبان فارسی، انگلیسی، اردو، کردی و عربی است، علاوه بر این 20 عنوان کتاب با نرم افزار سازگار با تبلت و آندروید نیز تولید شده که بسیار نو و تازه است.

باقری با اشاره به این‌که تاکنون 51 عنوان رمان نوجوان تولید شده و  قرار نیست تنها برای این گروه رمان تولید شود گفت: امسال هم 12 رمان نوجوان چاپ می کنیم و این کار ادامه پیدا می کند اما باید توازنی بین تولیدات کانون وجود داشته باشد، ما باید به رمان کودک، شعر کودک، نمایشنامه و فیلمنامه هم توجه کنیم.

معاون تولید کانون درباره تجهیز کتابخانه‌های مدارس افزود: حدود 105 هزار مدرسه وجود دارد و نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه این مدارس را پوشش می‌دهیم، اما سعی ما بر تجهیز کتابخانه‌هاست، همچنان که تلاش می‌کنیم عمده توجه خود را فقط معطوف به تولید رمان نوجوان نکنیم.

سعی در انتشار کتاب های بر زمین مانده
مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست اظهار کرد: انتشارات کانون از بدو تاسیس این مرکز تا کنون سعی کرده است در قالب موضوعات متنوع به تولید و انتشار کتاب بپردازد. این مرکز برخلاف بخش‌هایی مانند موسیقی و فیلم اصلا توقف یا رکودی در روند فعالیت‌هایش نداشته است.

نورا حق‌پرست افزود: یک بخش از کار ما در انتشارات کانون ادامه دادن و به ثمر رساندن چاپ کتاب‌هایی است که در سال‌های گذشته تولید شده‌اند اما هنوز منتشر نشده‌اند. علاوه بر پیگیری چاپ این کتاب‌ها یکی دیگر از فعالیت‌های ما برنامه ریزی مجدد انتشارات بر اساس کیفیت کتاب‌ها و آثار تولیدی است. البته این کیفیت هم در بخش متن و محتوا و هم در بخش تصویرگری و گرافیک مد نظر  خواهد بود تا بتوانیم آثار فاخری تولید کنیم. در این راستا نخستین قدم ارتباط تنگاتنگ با نویسندگان کودک و نوجوان است. در مرحله دیگر ارتباط با نویسندگان نوقلم برایمان اهمیت دارد چراکه در کانون به روی همه نویسندگان، شاعران و تصویرگران باز است.

وی شمارگان کتاب‌ها در شش ماه نخست سال جاری را 663 هزار و 500 نسخه ذکر کرد و افزود: ما در 6 ماه نخست سال 93 حدود 20 عنوان کتاب چاپ اول و 87 عنوان تجدید چاپ داشته ایم. همچنین 20 عنوان کتاب چاپ اول دیگر نیز در 6 ماه دوم سال جاری منتشر خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: شناخت مخاطبان و نیازهای آن‌ها بسیار ضروری است و برای این کار به پژوهش مداوم و ارتباط دائم با کودکان و نوجوانان نیاز داریم. باید کتاب‌ها را به روزرسانی کنیم. به همین دلیل کانون، مقدماتی را فراهم کرده تا از طیف وسیع‌تری از نویسندگان استفاده کند و همچنین نویسندگان بتوانند به کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کانون رفته و با مخاطبانشان دیدار و گفت وگو کنند.

حق‌پرست همچنین برگزاری نشست های تخصصی را از دیگر برنامه های انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: بر اساس گروه‌های مختلف سنی دپارتمان‌های مختلفی مانند نوجوان، کودک و خردسال در شاخه‌ مباخث نظری، شعر، مذهبی و غیره تشکیل شده است و آثاری که در هر شاخه به ما تحویل می‌دهند به دپارتمان مربوطه برای رسیدگی فرستاده می‌شود. برگزاری نشست‌های تخصصی سبب می‌شود که نویسندگان مختلف در حوزه ادبیات کودک ونوجوان حرف‌ها و راهکارهای مورد نظرشان را به ما ارائه دهند و ما را راهنمایی کنند.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه کانون قرار گیرد سرمایه گذاری در زمینه انتشار کتاب‌های خوب و خواندنی برای همه گروه های سنی است توجه ما نباید فقط به رمان نوجوان معطوف شود. انتشار رمان برای این گروه سنی تنها یکی از فعالیت‌های انتشارات کانون پرورش فکری است. توجه ما باید به همه گروه‌های سنی و به همه سبک‌های نوشتاری باشد. 

مدیر انتشارات کانون درباره مخاطبان کودک و نوجوان گفت: از برنامه‌های جدیدی که داشته‌ایم این بوده که علاوه بر نقد و نظرات نویسندگان و دست اندرکاران بزرگسال درباره آثار کودک، نظرات مخاطبان کودک و نوجوان را نیز درباره آثار منتشر شده کانون جویا شویم. درواقع بچه‌ها منتقدان تیزهوشی هستند و می‌توانند نقدهای بسیار سازنده‌ای داشته باشند. 

حق‌پرست ادامه داد: اعمال نظر بچه‌ها و استفاده از نقدهای آنان درباره آثار، اطلاعات زیادی را در خصوص کیفیت آثار از نظر متن و تصویر به ما می‌دهد و سبب افزایش کیفیت آثار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها