چرا اثری از برخي مشاهیر تاریخی در کتابهای درسی نيست؟/6
حسن زندیه: معرفی جذاب مشاهیر تاریخی بهتر از صد کتاب درسی است
حسن زندیه، مدیر گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران معتقد است: طرحی که از مشاهیر تاریخ با بیانی شیوا و بی پیرایه نوشته میشود، میتواند بهتر از صد کتاب درسی در ذهن جوان ایرانی موثر واقع شود.
وی ادامه داد: باید تاکید کرد که مشاهیر چهرههای انگشتشماری هستند و متعدد و متکثر نیستند. بنابراین تجسس و تعمق در سیره و روش زندگی، مطالعات، پژوهشها، رموز موفقیت آنها و همچنین بازتابهای اجتماعی میراث فرهنگی و در کل همه شاخصههایی که معروفیت آنها را دربرداشته باید مطالعه شود. به نظر بنده مطالعه این مراحل میتواند دستورالعمل بسیار مطلوبی برای جامعه فرهنگی و به ویژه نسل جوان باشد.
مدیر گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درباره علل نپرداختن به مشاهیر تاریخ در کتابهای درسی اظهار کرد: علت این موضوع را باید از مسئولان امور پرسید. به باور من این یک نقص است و متولیان امر باید پاسخگو باشند اما اگر دیدگاه مرا جویا شوید تک تک این افراد میتوانند الگوها و انگارههای فرهنگی برای مردم کشور ما باشند.
وی درباره کیفیت، شیوه پرداختن و معرفی مشاهیر تاریخی در کتابهای درسی عنوان کرد: دستورالعمل نوشتن کتابهای درسی تاریخی باید بر این پایه باشد که مشاهیر به عنوان چهرههای فاخر و ارزشمند جامعه ایرانی نصبالعین همه قرار داده شوند.
زندیه افزود: در معرفی مشاهیر با توجه به رده سنی افراد باید بیوگرافی در قالبی نوشته شود که با بیانی شیوا و موجز رموز موفقیت آنها بازتاب داده شود؛ نوشتهای که تاثیر آن بر جامعه و نسل جوان میتواند بهتر از صد کتاب درسی موثر واقع شود.
وی با توجه به نیاز جوانان جامعه برای الگوبرداری بیان کرد: در این برهه نسل جوان جامعه ما نیازمند الگوسازی است باید با توجه به این نیاز یک طرح ساده و جذاب از زندگی مشاهیر ایرانی تهیه شود تا جوان ایرانی شخصیت خودش را با این طرح منطبق کند.
زندیه ادامه داد: جوان وقتی زندگی مشاهیر را مرور میکند با خودش میگوید این چهره نامی و موفق زمانی مانند من کودک و یا جوان بوده و مراحل رشد را پله پله طی کرده تا به فردی شاخص تبدیل شده است پس من هم میتوانم به یک چهره معروف تبدیل شوم.
*در این باره بخوانید:
گفتوگو با اصغر محمودآبادی: ایرانیان انگیزهای به مطالعه تاریخ و بازخوانی آن ندارند/ انوشیروان در کتابهای درسی کمرنگ است
گفتوگو با محمدتقی ایمانپور: نگارش کتابهای تاریخی باید از قید و بندهای سیاسی رها شود/ زندگی مبارزان انقلاب مشروطه را به درستی منعکس نکردهایم
گفتوگو با داریوش احمدی: کمرنگ بودن مشاهیر تاریخی در کتابهای درسی تاثیری جز بیهویتی ندارد
گفتوگو با مهدی محقق: تنوع مشاهیر ایرانی را با سعید نفیسی در کتابهای درسی رعایت میکردیم
گفتوگو با علی ططری: دانشجویان علاقهای به یادگیری تاریخ ندارند/پرداختن مقطعی به مشاهیر چارهساز نیست
نظرات