در واقع حضور غیرمنتظره کلمه «همه» در شعر ویتمن، مفهوم اصلی شعر را آشکار میکند: همه افراد به دلیل تمایلات طبیعی و ذاتی خود با یکدیگر در ارتباط هستند و دفاع از اهمیت فردیت همزمان عمومیت را نیز دربرمیگیرد.
همچنین کلمات یکی، بدن، قدیمی، جدید و انسان که با تصور معاصر از ویتمن همخوانی بیشتری دارند نیز درمیان واژههای پرتکرار و مورد علاقه ویتمن قرار دارند.
تجسم زبان ویتمن میتواند به عنوان نقشهای برای درک احساسات نهفته در اثر او بکار رود. کلمه «همه» واسطه و رشته پیوندی است که جزئیات مشخصتر مانند دریا، زمین، جنگ و زن حول محور آن قرار گرفتهاند.
درمورد دیگر آثار کلاسیک نیز تجربه مشابهی وجود دارد. در کتاب «به سوی فانوس دریایی» (1927) نوشته «ویرجینیا وولف» کلمات غیرمادی و لطیف مانند لحظه، به نظر رسیدن و احساس میشود بیشتر دیده میشوند. در مقابل بررسی متنی از یکی از کتابهای همینگوی نشان داد که کلمات کوتاه و تأثیرگذار مانند دستها، تاریک و مرد در آثار او فراوانترند.
در اینجا به معرفی کلمات پرتکرار 8 متن مشهور و شناخته شده میپردازیم:
به سوی فانوس دریایی» نوشته «ویرجینیا وولف»: تصور میشود، اکنون، همه، یکی، به نظر میرسد، احساس میشود، گفت، برخی، خانم، تنها، چشمها و ...
«پیرمرد و دریا» نوشته «ارنست همینگوی»: پیر، گفت، مرد، آب، حالا، ماهی، فکر کرد، پسر، دست و ...
«غرور و تعصب» نوشته «جین آستن»: الیزابت، آقا، همه، خانم، گفت، خوب، حالا، کالینز، بیشتر، دانستن و...
«نهصد و هشتاد و چهار» نوشته «جورج اورول»: وینستون، مهمانی، گفت، یکی، همه، حتی، فکر کرد، دوباره، بیشتر، تنها، همیشه، هرگز و ...
«مسخ» نوشته «فرانتس کافکا»: گرگور، اتاق، همه، خواهر، پدر، حالا، حتی، در، زمان، تنها، گفت، مادر، عقب، خودش و ...
«فرانکشتاین» نوشته «مری شلی»: همه، بیشتر، حالا، مرد، یکی، برخی، هنوز، خودم، تنها، پدر، زندگی، الیزابت، اول، چشمها و ...
«برگهای علف» نوشته «والت ویتمن»: همه، یکی، عشق، خودم، بدن، قدیمی، جدید، انسان، شب و ...
«سرزمین هرز» نوشته «تی.اس. الیوت»: آب، تنها، گفت، مرده، کوهها، هیچ چیز، یکی، صخره، زیر، اینجا و ...
نظر شما