این کتاب بازخوانی و رجعت به کارکردهای اولیه و اصیل رسانه است. یعنی همان هدفهای تأسیسی رسانه که در توصیههای اخلاق فردی و اجتماعی نیز وجود دارند؛ مانند درستی خبر همچون درستی عمل انسان.
از زاویهای دیگر این کتاب اخلاق نامهای حرفهای است که اهالی رسانه را به اصول و هدف کار خود توجه میدهد. کتاب محصول چهار نویسنده با تخصصهای علوم ارتباطات، حقوق، فلسفه و فلسفه اخلاق تا جامعهشناسی و روانشناسی است که با طرح جدیدترین مباحث حوزه اخلاق کاربردی به تبیین مستدل اصول و ضوابط حرفهای برای همه رسانهها ازجمله رسانههای جدید پرداختهاند.
از ویژگیهای ممتاز کتاب، اتکا و استناد آن به انبوه موارد و رویدادهای واقعی است که برای روزنامهنگاران و دیگر آفرینش گران در رسانههای گوناگون از مکتوب تا شنیداری و دیداری، دامنه اخلاقی دارد. همه رویدادهای ذکر شده در کتاب واقعی و دارای زمینه بحث اخلاقی هستند. بیشتر این نمونههای عینی و واقعی مربوط به یک دهه اخیر و در کشورهای گوناگون است و بنابراین موضوع بحث برای خواننده پیگیر حوزه ارتباطات، ملموس میشود.
کتاب «فساد در رسانهها» در 9 بخش تدوینشده است. بخش اول با عنوان معرفی، به موضوع لزوم اخلاق در رسانهها میپردازد و یک محیط اخلاقی پایدار را ترسیم میکند.
بخش دوم کتاب اخلاقیات اطلاعات بهمثابه راهنمای رسانهها است که در آن اخلاق نامه حرفهای معرفیشده و به بیان رسانههای جدید و مسائل اخلاقی جدید میپردازد. در این بخش همچنین به موضوع عدالت نگاه ویژهای شده و آن را بهعنوان راهنمای رسانهها قلمداد کردهاند.
بخش سوم کتاب کسبوکار رسانه و کسبوکار بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و هنجارهای موجود در فضای رسانه را مورد ارزیابی قرار میدهد. بخش چهارم نیز حرفهای گرایی در رفتار و هویت را بیان میکند و برخی از اخلاقیاتی که روزنامهنگاران در عرصه کار رسانه ای خود باید به آن پایبند باشند را برمیشمارد.
تعارض در نقشهای رسانه سرفصل بخش پنجم این کتاب است که نقشهای عام اولیه روزنامهنگاری، تبلیغات و روابط عمومی را معرفی میکند. بخش ششم فساد در رسانهها را مورد ارزیابی قرار داده و بخش هفتم با عنوان دو جنبه دستکاری عکس؛ فسادهای موجود در رسانههای تصویری را تحلیل و بررسی میکند.
در بخش هشتم خواننده کتاب با ترویج، تدوین و تنظیم ضوابط اخلاقی در رسانهها آشنا میشود و بخش پایانی کتاب برتری اخلاقی و الگوهای نقش در رسانه را تشریح میکند.
چاپ اول این کتاب که با سرفصل کلی مطالعات انتقادی رسانه در ۲۶۴ صفحه و باقیمت ۱۲۵ هزار ریال منتشرشده است.
نظر شما