کتاب «قراردادهای ساختوساز بینالمللی» به قلم ویلیام گادوین، با ترجمه محمدصالح جابری از سوی انتشارات تیسا و «درسنامه کارآفرینی 1» اثر مشترک رحمتاله صادقیان و همکاران از سوی انتشارات نوجو، روانه بازار نشر دانشگاهی شدهاند.
بسیاری از نکات کتاب، با ارجاع به فرمهای مشهور فیدیک (FIDIC) تبیین شده و دو فرم قراردادی آن یعنی کتابهای زرد و نقرهای، با نگاه دقیقتری بررسی شدهاند. در ضمیمه نیز مراحل داوری ICC در قالب یک پرونده توضیح داده شدهاند.
بیان صریح و شفاف ویژگیهای اصلی قراردادهای ساختوساز
هدف از تالیف این اثر، فراهم کردن راهنمایی مختصر در زمینه قراردادهای بینالمللی ساختوساز و مهندسی پروژهها برای همه کسانی است که در زمینه مذاکره و مدیریت آنها فعالیت دارند. هدف از نگارش این کتاب دانشگاهی، ارائه یک متن دانشگاهی نبوده، بلکه بیان صریح و شفاف ویژگیهای اصلی قراردادهای ساختوساز است که همه دستاندرکاران پروژههای بینالمللی باید از آن آگاه باشند.
در کتاب «قراردادهای ساختوساز بینالمللی» سوالات اساسی از قبیل «قرارداد چیست؟»، «چگونه یک قرارداد از مذاکرات متعدد انجام شده میان طرفین، قبل از انعقاد قرارداد متمایز میشود؟» و «ریسکهای ناشی از ساختوساز چگونه بین طرفین یک قرارداد تقسیم میشوند؟» مطرح و به آنها پاسخ داده شده است.
این اثر دانشگاهی در پنج فصل با عنوانهای «قرارداد، ویژگیها و تنظیمات»، «ریسک، پروژهها و قراردادهای موجود»، «قرارداد ساخت»، «فیدیک، مقررات، قراردادها و مسئولیتها»، «اختلافات و چگونگی حل آنها» تدوین شده است.
آیا لازم است قرارداد مکتوب باشد؟
در صفحه 16 کتاب در تشریح این موضوع که «آیا لازم است که قرارداد مکتوب باشد؟» آمده است: «گاه تصور میشود در صورت نبود متنی مکتوب، شما قراردادی ندارید، به عبارت دیگر لازم است سندی که توسط هر دو طرف امضا شده و شاید سایر تشریفات آن هم رعایت شده، وجود داشته باشد. اما همیشه چنین نیست؛ اینکه آیا یک قرارداد لازم است مکتوب باشد یا خیر، بستگی به نظام حقوقی اعمالشونده بر معامله طرفین دارد...»
نویسنده کتاب در تشریح مبحث «قانون حاکم بر قرارداد ساختوساز» در صفحه 141 کتاب آورده است: «مانند هر قرارداد دیگری، یک قرارداد ساخت نمیتواند بدون قانون حاکم بر آن مدنظر قرار گیرد. هنگامیکه مردم در مورد قانون حاکم بر یک قرارداد صحبت میکنند، منظور آنها یک نظام حقوقی است که براساس آن حقوق و تکالیف طرفین قراداد شناخته میشوند.»
نخستین چاپ کتاب «قراردادهای ساختوساز بینالمللی»با شمارگان یکهزار نسخه در 272 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات تیسا روانه بازار نشر شده است.
بررسی جایگاه مذاکرههای اقتصادی در کسبوکارهای کارآفرینانه
نخستین چاپ کتاب «درسنامه کارآفرینی (1)؛ جایگاه مذاکرههای اقتصادی در کسبوکارهای کارآفرینانه فنآور محور» نوشته رحمتاله صادقیان و همکاران، در چهار فصل تدوین و از سوی انتشارات نوجو منتشر شده است.
چهار فصل کتاب شامل «تعاریف و مفاهیم»، «ارکان مذاکرات اقتصادی»، «انتخاب استراتژی در مذاکرات اقتصادی» و «کسبوکارهای کارآفرینانه فناور محور» است.
در دفتر نخست «درسنامه کارآفرینی» به اختصار و مجمل، مذاکرات اقتصادی مبنای سخن نویسندگان قرار گرفته که با توجه به سلیقه علمی، پژوهشی و اجرایی تک تک آنها مطالب عنوان شده و در عین علمی بودن، به کاربردها نیز اشاره شده است.
کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟
در فصل نخست کتاب به نقل از «آرتور کول» آمده است: «کارآفرینی پلی است بین جامعه به عنوان یک کل، بهویژه جنبههای غیراقتصادی جامعه و موسسات غیر انتفاعی تاسیس شده برای تمتع از مزیتهای اقتصادی و ارضای آرزوهای اقتصادی.»
همچنین «ریچارد کانتیلون» نیز معتقد است: «کارآفرین فردی است که ابزار تولید را به منظور ادغام آنها برای تولید محصولات قابل عرضه به بازار، ارایه میکند.»
ارکان اصلی مذاکرات
در فصل دوم کتاب، اهداف، روشها، افراد و اطلاعات بهعنوان چهار رکن اصلی مذاکرات اقتصادی معرفی شدهاند.
نویسندگان در ادامه این فصل همچنین در معرفی مراحل اصلی فرایند مذاکره به آمادگی، ارائه پیشنهاد، چانهزنی و ختم مذاکره اشاره کردهاند.
کدام استراتژی مناسبتر است؟
در سومین فصل این اثر با عنوان «انتخاب استراتژی در مذاکرات اقتصادی» استراتژی به عنوان یک سیاست کلی که برای دست یافتن به اهداف مشخص تدوین میشود، معرفی شده است. مولفان معتقدند که استراتژی را نباید به جای تاکتیک استفاده کرد، چراکه تاکتیک روش اجرای استراتژی است.
در چهارمین فصل کتاب که «کسبوکارهای کارآفرینانه فناورمحور» نامگذاری شده، آمده است: «کارآفرینی همواره نیروی محرکی در اقتصاد بوده و طلایهدار تطبیق و رشد بازارهای جدید است. این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان قرن بیستم، این قرن را قرن کارآفرینی نامیدهاند. فضای کارآفرینی به تغییرشکل خود ادامه میدهد و با فرارسیدن قرن بیست و یکم، وجه جدیدی از کارآفرینی شکل میگیرد و با تسریع و دسترسی سریع به فناوری، تجارت الکترونیکی ماهیت کسب و کار را تغییر میدهد.
در ادامه بحث آمده که انتخاب استراتژی به عوامل مختلفی از جمله شخصیت، شرایط و موضوع مذاکره بستگی دارد و جهتگیری شرکت را در یک بازار مشخص و به خصوص در فضای رقابتی شفاف میسازد.
معرفی چالشهای مهم برای کارآفرینان
نویسندگان در این فصل، در تشریح چالشهای مهم برای کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیک به این مهم اشاره کردهاند که در راستای تلاش برای استفاده از فناوری تجارت الکترونیکی به منظور شناسایی موثرتر فرصتهای بازار و متعاقب آن ارائه خلاقیت در شیوه کسب و کار، کارآفرینان و کارفرمایان با چالشهای متعددی روبهرو هستند.
نخستین چاپ کتاب «درسنامه کارآفرینی (1)؛ جایگاه مذاکرههای اقتصادی در کسبوکارهای کارآفرینانه فنآور محور» با شمارگان یکهزار و 100 نسخه در 132 صفحه، به بهای پنج هزار تومان از سوی نشر نوجو خواندنی شد.
نظر شما