سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
از قدرت خرید مردم در تهیه کتاب تا نقش نمایشگاه‌ها در توسعه اقتصاد نشر کودک

سید مجید حسینی، مدیرعامل نشر شهر در نخستین همایش اقتصاد نشر کودک گفت: ما به این نتیجه رسیدیم اگر سطح دسترسی را در تهران افزایش دهیم به راحتی می‌توانیم محصولاتمان را عرضه کنیم همچنین افزایش توان ناشران سبب افزایش تخفیف و جلب مخاطب بیشتر در مناطق جنوب شهر می‌شود.

به گزارش خبر گزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین همایش اقتصاد نشر کودک با حضور عبدالعظیم فریدون، سید صادق موسوی، سیدمجید حسینی، مهدی فیروزان، اسدالله شعبانی، کاظم طلایی، فتح‌الله فروغی، بهروز امیری، محمود آموزگار، مصطفی رحماندوست، محمد الهیاری، ناصر کشاورز، علی‌اکبر اشعری، محمد طوسی، سیدعلی کاشفی خوانساری و جمعی از ناشران و نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در سال همایش انجمن فرهنگی ناشران کودک در حال برگزاری است.

سید مجید حسینی، مدیرعامل نشر شهر  در این همایش گفت: انتشارات نشر شهر در سال اخیر، نمایشگاه باز باران را برگزار کرد که تجربیات خوبی در این نمایشگاه به دست آوردیم و متوجه شدیم که وضعیت مشتریان کودک در شهر تهران را می‌توان به سه منطقه طبقه‌بندی کرد.

وی گفت: این آمارها نشان داد که ما کاملاً با سه جنس رفتار خرید مواجهیم؛ در منطقه جنوب تهران تنها ملاک قیمت است و مساله‌ دیگری برایشان اهمیت ندارد درصورتی که مناطق دیگر چندان با این دغدغه روبه‌رو نیستند.
 
وی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم اگر سطح دسترسی را در تهران افزایش دهیم به راحتی می‌توانیم محصولاتمان را عرضه کنیم.  ما فعالیت‌های فرهنگی‌مان را  بر دسترسی در شهر تهران تقسیم‌بندی کرده ایم و تلاش می‌کنیم در سه منطقه مختلف در شهر تهران، نمایشگاه‌های دائمی ایجاد کنیم. از طرفی به این نتیجه رسیده ایم که تولیدکنندگان، قدرت اداره ندارند. یعنی اگر غرفه‌ای فراهم کنیم، ناشرانی که در این زمینه نقش دارند توان اداره آن غرفه را ندارند، پس اگر در درجه اول توانایی ناشران را بالا ببریم،  سبب افزایش تخفیف می‌شود و در منطقه جنوب شهر ارائه این تخفیفات سبب بهبود و افزایش خرید مردم خواهد شد.
 

کتابخانه های مدارس، ویترین عرضه کتاب

محمد سمیاری، مدیرعامل انتشارات منادی تربیت نیز در این مراسم گفت: تاکنون بیش از 40 میلیون کتاب به کتابخانه‌های عمومی و مدارس کشور ارسال شده است. در واقع تلاش کرده‌ایم کتابخانه‌های مدارس ویترین عرضه کتاب‌های ناشران باشد.
 
وی افزود: برگزاری مسابقات کتابخوانی از دیگر برنامه‌هایی بود که در مدارس اجرا شده است. جشنواره نوقلمان کتاب آموز و طرح وجین کتابخانه‌های مدارس نیز از جمله طرح‌هایی است که اجرا شده است. طرح وجین کتابخانه‌های مدارس می‌تواند کتاب‌های کهنه را بیرون بکشد تا جایی برای حضور کتاب‌های جدید باز شود.  معمولاً کتاب‌های کهنه توانایی زیادی برای جذب بچه‌ها برای کتابخوانی ندارند و باید از کتابخانه‌های مدارس خارج شوند.  اگر مدارس بتوانند خودشان ضایعات کتاب را به فروش برسانند و پولش را برای خرید کتاب‌های جدید هزینه کنند، ما نیز در خرید کتاب‌ها به میزان 40 درصد به آنها کمک خواهیم کرد.
 

 نمایشگاه ها فقط جایی برای عرضه مستقیم کتاب نباشد

یحیی دهقانی، مدیر انتشارات مبتکران و عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران هم در این همایش گفت: نمایشگاه‌ها باید محلی برای رایزنی اصحاب فرهنگ و نشر و نمایش کالا باشد نه فقط عرضه مستقیم و فروش کتاب.
 
وی افزود:  نمایشگاه‌های داخل کشور مانند نمایشگاه کتاب تهران یا نمایشگاه‌های کتابی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شوند ، فرهنگ تقاضای کتاب در بین مردم را تقویت می کنند و این اولین گام در ترویج اقتصاد نشر است. متاسفانه هنوز فرهنگ کتابخوانی و تقاضای کتاب، بین مردم کشور ما  پر رنگ نیست. همچنین نبود ویترین کافی مشکل دیگری است که سبب می‌شود نمایشگاه‌های ما به فروشگاه‌های کتاب تبدیل شوند.
 
وی افزود: هرچند در مورد نمایشگاه‌های استانی اختلاف نظر وجود دارد و برخی آن را مضر برای اقتصاد نشر و کتابفروشی معرفی می‌کنند اما من اعتقاد دارم این نمایشگاه‌ها سبب رونق کتابخوانی و در ادامه  سبب فروش بیشتر کتاب می شوند.

این فعال فرهنگی گفت: شکی نیست که نمایشگاه‌های استانی به اقتصاد کتاب، خصوصا حوزه کودک و نوجوان کمک می‌کنند. هم اکنون سه‌هزار و 200 کتابخانه عمومی موجود در سطح کشور مانند کتابخانه‌های مدارس، مساجد و حسینیه‌ها را داریم که اگر توسط ارشاد تجهیز شوند ، سبب رونق اقتصاد نشر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها