جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
بصیره:تحول در حوزه تالیف کتاب‌های فیزیک در سه‌دهه اخیر قابل توجه است/ پشت‌ درهای بسته نمی‌توان با دنیا رقابت کرد

عبدالحسن بصیره،‌ عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با اشاره به تحول در حوزه تالیف کتاب‌های فیزیک طی سه دهه گذشته گفت: برای پیشرفت نیازمند رقابت با دنیا هستیم و نمی‌توان در فضای دربسته چنین رقابتی داشته باشیم.

دکتر عبدالحسن بصیره،‌ عضو هیات علمی و مدیر پیشین دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان در حاشیه نشست «آسیب‌شناسی کتاب‌های فیزیک»  اظهار کرد: آسیب‌‌شناسی کتاب‌های فیزیک معلول است باید علت را بررسی کرد. علت نیز در نگرش ما به نحوه آموزش علوم است؛ تا زمانی که این نگاه تصحیح نشود به‌طور قطع کتاب‌‌های درسی ما نیز که متاثر از نوع نگرش ماست تصحیح نخواهد شد اما نباید زحمات گروه مولفان را  در طول سال‌های گذشته نادیده گرفت.
 
وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه انتقال مفاهیم علمی در قالب کتاب افزود: نیازمند فرهنگ‌سازی و بسترسازی مطلوب و  به‌روز آموزش علوم به ویژه آموزش فیزیک هستیم. فرهنگ‌سازی با هدف گسترش مفاهیم علمی به ویژه علم فیزیک در نهایت موجب توسعه پایدار  خواهد شد.
 
بصیره در ادامه درباره نقاط قوت و ضعف کتاب‌های حوزه فیزیک در سه دهه گذشته گفت: بی‌تردید نقاط قوت در حوزه تالیف کتاب‌های فیزیک در سال‌های گذشته بسیار و تحول در این بخش تحول به‌روزی بوده است. شیوه‌ تالیف کتاب فیزیک متاثر از پیشرفت‌‌‌ها و نگرش‌های روز جهان تالیف است اما همچنان نیازمند تحولات بیشتری هستیم.  
 
برای پیشرفت نیازمد رقابتیم
مترجم کتاب «مبانی فیزیک هالیدی» درباره نیاز‌‌های مطرح در حوزه تالیف کتاب‌های فیزیک افزود: نیاز‌ها با بررسی جامعه مشخص می‌شود با هدف شناسایی بهتر و بیشتر نیاز‌های باید نگاهمان را گسترده کنیم. مجبور به رقابت با دنیا هستیم نمی‌توانیم در یک محدوده در بسته باشیم.
 
بصیره درباره مقدمات دستیابی به اطلاعات روز جهان گفت: پرورش معلم نخستین عامل تعیین کننده در دستیابی به اطلاعات جدید در حوزه‌های مختلف علوم است؛ یعنی معلمان باید از نظر رفاه فکری و مادی تامین شوند تا در موقعیت آزاد توانایی فکر داشته باشند.  تاکید می‌کنم معلمان ما باید آسوده باشد تا آنچه آموزش دیده‌اند به درستی منتقل کنند.
 
وی با تاکید بر نقش معلمان در آموزش افزود: هیچگاه نمی‌توان نقش معلم را انکار کرد. بسیاری از کشور‌های پیشرفته که نظام آموزش مجازی در آنها کاربرد جدی دارد نقش معلم حذف نشده و این معلم است که شیوه نوین را برای استفاده از  ابزار‌‌های آموزشی تعلیم می‌دهد.
 
این مدرس پیشکسوت دانشگاه با تاکید بر نقش نظام آموزش و پروش ادامه داد:  نهاد آموزش وپرورش نقش تعیین کننده‌ای در فرآیند تالیف کتاب‌‌های درسی دارد نهاد بزرگی  که جدا از بافت اصلی جامعه نیست و متولی امور معلمان است و وظیفه بسترسازی بر عهده این نهاد دولتی است.  
     ‌
 ترویج تفکر علمی نیازمند فرهنگ‌سازی است 
وی با اشاره به اقدامات تحول‌ساز در حوزه آموزش به روز فیزیک اظهار کرد: به نظر می‌رسد در بخش‌هایی از حوره فیزیک به‌عنوان یک کشور پیشتاز مطرح هستیم؛  به‌عنوان مثال برخلاف دنیا که یک روز را به نام ترویج علم به ثبت رسانده‌ ایران یک هفته را به این موضوع اختصاص داده است.
 
بصیره در تشریح دلیل این اقدام عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل این توجه احساس نیاز جامعه به مقوله علم و لزوم بسترسازی برای شناخت و تفکر علمی است. اگر تفکر علمی در جامعه عمومیت پیدا کند به‌طور حتم شاهد ورود آن به کتاب‌های درسی خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها