انتشارات دنیای اقتصاد کتاب «تفکر استراتژیک (الزامی برای کسب و کار امروز)» را با تأکید بر اهمیت جایگاه تجارب مدیران در شکلدهی یک استراتژی جدید منتشر کرد.
از مهمترین فصلهای این کتاب میتوان به «تصمیمگیری مدیریتی و مدیریت استراتژیک»، «چارچوبهایی برای تحلیل محیطهای صنعت»، «تعریف و جایگاه کسب و کار»، «استراتژی کسب و کار و مزیت رقابتی در صنایع نوظهور و کسب و کارهای آنلاین» و «مدیریت تحول استراتژیک» اشاره کرد.
مؤلفان در این فصلها به موضوعاتی مانند وظایف مدیران عالی، اهمیت صنعت، چالشهای بازتعریف مستمر، رقابت آنلاین و تفکر مدیریتی و تغییر محیطی پرداختهاند.
نویسندگان «تفکر استراتژیک (الزامی برای کسب و کار امروز)» معتقدند که این اثر علاوه بر اعطای نقش برجسته به مدیران و تفکر مدیریتی در فرایند مدیریت استراتژیک، دو مضمون دیگر را نیز در کانون توجه قرار میدهد؛ ماهیت پویا و دائمالتغییر محیطهای کسب و کار و ارزش دانش و یادگیری سازمانی.
آنها در تشریح وظایف مدیران عالی اشاره کردهاند: «رؤسا، مدیران اجرایی ارشد و مدیران واحدهای کسب و کار مسئولیت عملکرد کلان شرکتها و کسب و کارهای خود را به عهده دارند. وظایف آنها چندوجهی و چالشبرانگیزند. آنها باید دورنمای رقابتی شرکت خود را تجزیه و تحلیل کنند. جایگاهی برای شرکت یا کسب و کار خود در درون صنعت مربوطه تعیین کنند. موفقترین شیوههای رقابت در آن صنعت را شناسایی و انتخاب کنند و منابع لازم برای پیادهسازیهای استراتژیهای خود را تامین کنند.»
در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا باید محیطهای صنعت را تحلیل کرد، آمده است: «هنگاهی که از جمعی از مدیران اجرایی پرسیده شود آیا صحیح است بگوییم صنعت شما رقابتی است؟ بهطور معمول یک بله قاطع شنیده میشود؛ بذون توجه به صنعت، اندازه شرکتها یا کسب و کارهای مدیران اجرایی محلی یا جهانی بودن شرکتها، یا حتی تجاری یا غیرانتفاعی بودن سازمانها این اتفاق روی خواهد داد.»
نویسندگان در ادامه با تأکید بر این موضوع که محیطهای صنعت میتوانند بهطور غیرقابل باوری پویا باشند، نوشتهاند: «تغییر مستمر محیطها، مستلزم آن است که تعاریف شرکتها تغییراتی را پیشبینی و برای آنها پاسخی ارایه دهند.»
صاحبان این اثر درباره رشد کسب و کار در فضای مجازی به این مورد اشاره کردهاند که فعالیت کسب و کار آنلاین در حال رشد است و بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که فروش اینترنتی به زودی دست کم 20 درصد همه خرده فروشی را در آیندهای نزدیک در اختیار خود بگیرد، در حالیکه فقط در حدود 10 درصد کل خریدها در حال حاضر بهصورت آنلاین انجام میشوند.
نخستین چاپ کتاب «تفکر استراتژیک (الزامی برای کسب و کار امروز)» با شمارگان یکهزار و 100 نسخه در 502 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات دنیای اقتصاد به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما