کتاب «کارگردانی در انیمیشن» نوشته مریم سعیدی (مدرس دانشگاه و کارگردان انیمیشن استاد مطهری) شما را با در هفت فصل با تکنیکهای کارگردانی انیمیشن و نحوه شروع آن آشنا میکند.
نویسنده در مقدمه این کتاب میگوید: «از سال 72 با عشق بسیار مشغول به همکاری در ساخت تیزرهای تبلیغاتی، اپیزودهای کوتاه و بلند، مجموعههای داستانی و تدریس در رشته انیمیشن شدم. در طی این سالها بامطالعه کتابهای مختلف دریافتم که کمتر کتابی درزمینه کارگردانی، تولید و انواع تکنیکهای انیمیشن وجود دارد که همه این مطالب را یکجا جمعآوری کرده باشند. لذا بر آن شدم تا با استفاده از منابع معتبر و تجارب شخصی تحقیق، پژوهشهای این دوران را دستهبندی و در اختیار دانشجویان قرار دهم.»
مهمترین موضوع فصل اول این کتاب درباره نکات پایهای سینماست. نویسنده در این فصل میگوید: «سینما شاخهای از هنر است که در آن یک داستان بهوسیله دنبالهای از تصاویر متحرک نمایش داده میشود. یک اثر سینمایی که فیلم سینمایی نامیده میشود، از عناصر تصویر (بهصورت مجموعهای از فریمها) و صدا (گفتگو، صدا و موسیقی) تشکیل شده است. یک فیلم بر اساس فیلمنامه یا سناریو و توسط مجموعهای از بازیگرها، کارگردان، فیلمبردار و عوامل دیگر ساخته میشود. سینما جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است که امروز یکی از عمومیترین و محبوبترین تولیدات هنری را ارائه میکند.ب
نویسنده در توضیح فصل دوم این کتاب مینویسد: «تکنیک فن یا روشی است که یک کار انیمیشن را به اجرا در میآورد و چگونگی اجرای نقاشیها را با روشهای مختلف بیان میکند که هر کدام از پیامها حقیقت و یا مطلبی است که باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. در زمان طرح یک فریم نقاشی و یا کمپوزیسیون و بیان یک مفهوم خاص باید سوژه و یا کاراکتر مورد نظر را با تکنیکی مشخص برنامهریزی کنیم. سعیدی سپس انواع تکنیکهای انیمیشن را معرفی میکند که شامل «سل انیمیشن»، «دیجیتال سل»، «پی پر انیمیشن»، «آبجکت انیمیشن»، «کات اوت»، «عروسکی»، «پیکسلیشن»، «داینایمش»، «فتو انیمیشن»، «خراش روی فیلم»، «نقاشی روی شیشه»، «انیمیشن با ماسه»، «تخته سنجاق»، «روتو سکوپی»، «سهبعدی»، «استاپ موشن»، «دیاگرام انیمیشن»، «متامورف و مورف»، «فتوماتیک»، «سیلوئت» و «موش کپچر» میشود.
فصل سوم کتاب «کارگردانی» را بررسی و به معرفی 12 قاعده اصلی انیمیشن و مسائلی که کارگردان باید بداند میپردازد. به گفته نویسنده اولین چیزی که کارگردان را درگیر میکند فیلمنامه است. کارگردان بر اساس سوژه مناسب و موردنظر خودکار را شروع میکند و معمولاً اوست که تهیهکننده یا اسپانسر فیلم خود را انتخاب میکند. مسئولیتهای کارگردان بسیار وسیع است و از آن میان شخصیتپردازی پرسوناژها یا کاراکترها، زمانبندی، ریتم یا سرعت حرکت، انتخاب تکنیک، گرافیک کار، شناخت انواع نماها و اصطلاحات و کنترل و راهنمایی انیماتورها و تجربه کامل در تمام زمینهای تولید است.
نویسنده در فصل چهارم کتاب «کارگردانی انیمیشن» به معرفی مراحل پیشتولید فیلم میپردازد که شامل «فیلمنامه»، «لی اوت»، «کارکترشیت»، «فضاسازی و لوازم اجرا و صحنه»، «سبک گرافیکی»، «بکگراند و فور گراند»، «نوار دیالوگ»، «موسیقی»، «استوری بورد» و «استوری ریل» است. او در توضیح بخش «عوامل مؤثر در شخصیت» میگوید: اگر شخصیتها مرکب از مسائل مختلف و متضاد باشند جالبتر میشوند. در روانشناسی شخصیت به مجموعه ویژگیهای جسمی، روانی و رفتاری که هر فرد را از افراد دیگر متمایز میکند اطلاق میشود. شخصیت ترکیبی از اعمال، افکار، هیجانات و انگیزههای فرد است. شخصیتها مانند انسان عادی باید محوریت خاص داشته باشند که مشخص شوند چه نوع کاراکتری هستند و توقعات خاصی را باید از طرز اعمالی که انجام میدهند از طریق کشمکش و طرز برخورد انتقال داد. با افزودن خصوصیات جزئی به شخصیت نظیر اعمال و رفتار و بهکارگیری زمان، لباس پوشیدن، طرز خندیدن و غیره باعث میشوند که شخصیت منحصربهفرد و یا به یاد ماندنی شود.
در فصل پنجم کتاب روش ساخت فیلم با تکنیک «سل دیجیتال» ارائه میشود. در توضیح این بخش آمده است: تولید در تکنیک سل دیجیتال با طراحی متحرکسازی یا animate آغاز میشود و با کامپوزیت (خروجی) پایان میپذیرد. متحرکسازی مراحل مختلف دارد که شامل اسکچ کلید، کلین، بیتوین، این بتیوین، تست مدادی، دسن و اسکن، با توجه به توضیحات داده شده در بخش تکنیکها میتوان از کامپیوتر و امکانات آن مانند تبلت و سینتیک و ابزارهای دیگر مراحل طراحی را هم در کامپیوتر انجام داد.
فصل ششم کتاب به بحث «تدوین» میپردازد. در این بخش میخوانیم: «تدوین آخرین مرحله تولید فیلم است که در آن فیلم، شکل نهایی خود را پیدا میکند. این مرحله شامل ردیف کردن نماها، صحنهها و سکانسها پشت سر هم، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین میزان بلندی آنها و در نهایت در هم آمیختن و همگام کردن صدای نهایی با تصویر است. این کارها به وسیله، استفاده از فیلمنامه «دکوپاژ /استوری بورد»، قوانین و اصول فیلمسازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوینگر، انجام میشود که به آن مونتاژ یا ادیت هم گفته میشود.»
در فصل هفتم کتاب با واژهنامه فارسی به انگلیسی و اصطلاحات به کار رفته در انیمیشن آشنا میشویم.
کتاب «کارگردانی انیمیشن» نوشته مریم سعیدی (مدرس دانشگاه و کارگردان انیمیشن استاد مطهری) است که در 198 صفحه مصور و شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات ساکو به چاپ دوم رسیده است. طراحی جلد این کتاب را الهام احمدی انجام داده است.
درباره انتشارات
انتشارات «ساکو» از سال 1391 فعالیت خود را در زمینه چاپ کتابهای درسی علمی کاربردی (روابط عمومی، کارگردانی و گرافیک) آغاز کرده است.
نظرات