سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
نویسنده باید از سهم تنهایی خود کم می‌کند و به تشنگی مخاطبان پاسخ دهد/  مجموعه 10 جلدی فیلمنامه سید مهدی شجاعی رونمایی شد

رضا میرکریمی، کارگردان سینمای ایران در مراسم رونمایی از مجموعه 10 جلدی فیلمنامه‌های سید مهدی شجاعی گفت: شجاعی باید از سهم تنهایی خود کم کند و وقت بیشتری را برای حوزه فیلمنامه‌نویسی صرف کند چرا که به وضوح می‌توان تشنگی برای آثار او را از طرف مخاطبان مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدمهدی شجاعی، نویسنده مجموعه 10 جلدی فیلمنامه در ابتدای مراسم رونمایی از این کتاب‌ها که عصر امروز سه‌شنبه 25 آذر در خبرگزاری «مهر» برگزار شد، گفت: یکی از جدی‌ترین نقدها و دغدغه‌هایم در حوزه ادبیات این است که متاسفانه منتقد درست در  این بخش نداریم. این موضوع باعث می‌شود نویسنده با آزمون و خطایی که در مسیر این رویداد تجربه می‌کند راه خود را پیدا کند و آن را ادامه دهد.

وی ادامه داد:  متاسفانه نگاه مدیران فرهنگی ما نسبت به مقوله فیلمنامه نگاهی عوام‌زده است که این موضوع می‌تواند یکی از نقاط ضعف ما در فضای فرهنگی و مظلومیت ادبیات در تمام عرصه‌ها باشد.

شجاعی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا به نوشتن فیلمنامه «مرد رویاها» درباره شهید مصطفی چمران اقدام کرده است توضیح داد: به عقیده من چمران نابغه ای بود که توانست به بالاترین سطوحی که در امریکا وجود دارد برسد اما درست در همان نقطه ای که بسیاری  آرزوی رسیدن به آن را دارند به آن پشت پا زد و به جمع مردم محروم لبنان پیوست که موجب تعجب بسیاری از اطرافیان او شد.

کتاب‌های فیلمنامه‌نویسی مخاطبان را با فن نویسندگی آشنا می‌کند

مدیر انتشارات «کتاب نیستان» عنوان کرد: انگیزه اولیه‌ای که مرا به سمت چمران کشاند حسی بود که نسبت به او پیدا کردم. یکی دیگر از دلایلم،  رفتن او به جایی بود که در آن مسلمانان در اوج مظلومیت به سر می‌برند.

شجاعی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که آیا این کتاب‌ها می‌تواند به عنوان کتاب‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی محسوب شود یا خیر  گفت: این‌ که این کتاب‌ها تا چه حد می‌تواند به عنوان کتاب آموزشی برای مخاطبان و علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی محسوب شود باید از صاحب‌نظران این حوزه پرسید ولی در کل فکر می‌کنم خواندن کتاب‌هایی این‌چنین می‌تواند کمک کننده باشد برای آنهایی که می‌خواهند با فن نویسندگی آشنا شوند.

میر کریمی: تشنگی مخاطبان برای خواندن آثار شجاعی بسیار زیاد است

رضا میرکریمی کارگردان سینمای ایران نیز در این برنامه اضافه کرد: شجاعی باید از سهم تنهایی خود کم کند و وقت بیشتری را برای این حوزه صرف کند چرا که به وضوح می‌توان تشنگی برای آثار او را از طرف مخاطبان مشاهده کرد.

میرکریمی تاکید کرد: امروز ما با دو جریان افراطی رو به رو هستیم که دامن جامعه را گرفته‌اند که هر دو آنها برای دو قطبی کردن جامعه تلاش می‌کنند. چه جریانی که ظاهراً بنای ناسازگاری با اعتقادات دینی دارد و نگاه خود را می‌خواهد متفکرانه القا کند اما به همان میزان متعصبانه حق به جانب عمل می‌کند و چه جریانی که همین کاسبی را با اعتقادات دینی انجام می‌دهد.

به گفته این کارگردان، در این میان مسائلی مانند چسب این شکاف را به هم متصل می‌کنند که هم نگاهی مستقل است و هم در پی وصل کردن است و نگاهی رحمانی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به خاطراتی که با مهدی شجاعی در طول سفرهای کاری‌اش داشته عنوان کرد: در طول سفرهایی که با آقای شجاعی داشتم او به من کمک کرد به انبوه تجربه‌ای که پشت این چهره اوست پی ببرم و روزنه‌ای پیدا کنم و توسط آن چیزهای بسیاری را درک کنم.

محمدی: سانسور در ادبیات امروز با چاشنی ترور همراه است

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما به‌عنوان سخنران دیگر در این نشست گفت: من از سید مهدی شجاعی کوچکتر هستم. باید بگویم که تاکنون در موارد بسیاری از او (به ویژه با دو سه فیلمنامه‌ای که با او همکاری می‌کردم ) بهره وافر بردم و او کاملاً فروتنانه موضوع‌هایی را که نمی‌دانستم به من آموزش می‌داد.

محمدی ادامه داد: متأسفانه ما امروز در حوزه ادبیات با یک جریان سانسوری مواجهیم که با چاشنی ترور همراه است و توسط جریان روشنفکر به شکل جدی و همه‌جانبه کار می‌شود. امروز در کشور با یک جریان سازمان یافته‌ای روبه‌رو هستیم که در مقابل دوستانی که در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی کار می‌کنند بسیار شناخته‌شده است. آنها در داخل و خارج از کشور حضور دارند و در حال کار هستند و هدفشان جریان روشنفکری دینی است.

وی تأکید کرد: در این میان افرادی که سعی می‌کنند بین سینما، دین و ادبیات ارتباط برقرار کنند نه تنها سانسور، بلکه ترور هم می‌شوند.

رسول صدرعاملی، کارگردان نیز در سخنانی کوتاه در این نشست درباره تصویرسازی از فیلمنامه‌های سید مهدی شجاعی اضافه کرد: امیدوارم روزی برسد که تمام فیلمنامه‌های سید مهدی شجاعی تصویرسازی شود. من سال‌های طولانی است که خواننده جدی آثار آقای شجاعی هستم و آموزش‌های بسیاری از او دیده‌ام و از نوشته‌های او تأثیر فراوان گرفته‌ام.

شجاعی برای هر گروهی با سلیقه‌های مختلف داستان می‌نویسد

 نصرالله  قادری، نمایشنامه‌نویس و منتقد سینما در ادامه این نشست گفت: سید مهدی شجاعی مسلمانی است که روی اعتقاداتش پافشاری می‌کند و می‌نویسد. و این را نمی‌توان یکی از ویژگی‌های بارز او در این زمینه دانست چراکه اولین خصلت یک نویسنده داشتن دیدگاه ویژه است؛ این موضوع را هم نمی‌توان حسن او دانست بلکه این از خصایص یک نویسنده است. 

وی ادامه داد: دنیای شاعرانه فیلمنامه در فیلمنامه‌های آقای شجاعی به‌خوبی دیده می‌شود.  محتوای آثاری که فیلمنامه‌های شجاعی دارد با دنیایی که ما امروز از سینما شناخته‌ایم عجین شده است. به‌طوری‌که به‌خوبی می‌توان به این موضوع پی ببرد که محتوای این آثار بر شکل آن غالب نیست. شجاعی کسی است که به‌خوبی می‌تواند برای هر گروهی باسلیقه‌های مختلف داستان بنویسد این موضوع باعث می‌شود به این نکته پی ببریم که در کارهای شجاعی جسارت به لحاظ تکنیک و محتوا وجود دارد.

سومین جشن کتاب مهر که به آیین رونمایی از مجموعه 10 جلدی فیلمنامه‌های سید مهدی شجاعی که به‌تازگی از سوی موسسه انتشارات کتاب نیستان منتشرشده بود اختصاص داشت. در این نشست سید رضا میرکریمی، رسول صدر عاملی، منوچهر محمدی، نصرالله قادری و سید مهدی شجاعی حضور داشتند.
 
درباره کتاب‌ها:

مجموعه ۱۰ جلدی از فیلمنامه‌های نوشته شده توسط سید مهدی شجاعی به‌تازگی از سوی موسسه انتشارات کتاب نیستان منتشرشده است. این فیلمنامه‌ها که توسط شجاعی و در چند نوبت نیز با همکاری بهزاد بهزاد پور و مجید مجیدی نوشته شده است دارای عناوینی چون «به دوک»، «تیر چراغ برق»، «چشم خفاش»، «قله دنیا ۱ و ۲»، «دیروز بارانی»، «کمین»، «مسافر کربلا»، «مرد رویاها» و «کلانتری غیر انتفاعی» هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها