پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
پارسانیا: بپرسید چرا غرب به سراغ کتاب «قانون» ابن سینا رفت نه «شفا»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید بپرسیم غرب چرا در رویارویی با جامعه ما به سراغ کتاب قانون ابن سینا رفت نه شفا و به نظر بنده باید این تجربه در دانشگاه‌های ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ایجاد وحدت بین علم مدرن و علم سنتی نیست. اگر این‌طور باشد، نه علم اسلامی می‌تواند در جوامع مدرن حضور داشته باشد و نه علم مدرن می‌تواند در محیط اسلامی حیات خود را ادامه دهد. علم مدرن، به جهان سنت و فرآورده‌های آن به شکل یک سوژه مطالعاتی می‌نگرد و با استفاده از نتایج این مطالع سعی می‌کند ایرادات خود را برطرف کند.

وی افزود: تمدن مدرن غرب در این 4 قرن از منظر و نگاه خود تاریخ جوامع سنتی را مورد مطالعه قرار داده است و کشور ما هم مشمول این قاعده بوده است، البته در این روند گزینشی عمل شد و  به عنوان مثال غرب به سراغ کتاب قانون ابن سینا رفت نه شفا و به نظر بنده باید این تجربه در دانشگاه‌های ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بنا براین مساله ما نه یکی کردن حوزه و دانشگاه است و نه حذف یکی از این دو؛ مساله فرهنگ و تاریخ ما بازخوانی جهان مدرن است. تکنولوژی، صنعت، فلسفه و ... مدرن همه مبتنی بر فرهنگ مدرن و جهان بینی مدرن است و ما باید تمدن مدرن را به عنوان بخشی از تجربه زیست بشر مورد بازخوانی انتقادی قرار دهیم. ما باید این مسائل را از منظر خودمان بشناسیم و این همان کاری بود که غرب انجام داد.

وی تاکید کرد: شما اگر به پیشینه رشته شرق ‌شناسی که برای این منظور ایجاد شد، نگاه کنید می‌بینید که این رشته ابتدا توسط وزارت مستعمرات انگلیس و فرانسه ایجاد شد تا این کشورهای استعماری نسبت به محلی که می‌خواهند آن را غارت کنند، شناخت بیشتری داشته‌ باشند.بنا براین ما هم برای شناخت هویت و مبانی معرفتی غرب، باید غرب شناسی را جدی بگیریم و به نظر بنده این حرکت می تواند یکی از محورهای تلاش برای وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

حمید پارسانیا ادامه داد: امروز این نکته مورد اتفاق همه متفکران حوزه فلسفه علم است که تمامی علوم از یکسری مبانی متافیزیکی و فلسفی بهره می‌برند و به هر میزانی که این مبانی دینی باشد آن علوم هم دینی میشوند و بالعکس و حوزه و دانشگاه باید در مورد مبانی متافیزیکی همه علوم اعم از علوم تجربی، علوم پایه، علوم انسانی و ... وارد بحث و نظریه پردازی شوند. با این نگاه ما پزشکی، مهندس، زیست شناسی و ... اسلامی خواهیم داشت. اگر پزشک مسلمان به این نکته توجه داشته باشد که بدن انسان به عنوان یکی از مظاهر قدرت خداوند خلاق علیم سوژه فعالیت پزشکی وست و او در این مسیر سازوکار خلقت خداوند را مورد بررسی قرار می‌دهد و شفای بیماری نیز در ید قدرت خداوند متعال است، پس  به این معنا پزشکی اسلامی است و صد البته در این مسیر حوزه باید بیشتر به دانشگاه کمک کند و عقلانیت استقرایی و برهانی حاکم بر حوزه ای علمیه به نظر بنده می تواند در این مسیر پشتوانه خوبی محوب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها