پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
سالانه 6 هزار کتاب دانشگاهی منتشر می شود اما هیچ ارگانی بر این کتاب‌ها نظارت ندارد

رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی معتقد است: نیاز بازار و مخاطب بر کتاب‌های دانشگاهی نظارت می‌کند و تاکنون نیازی هم برای نظارت سازمان یا الگویی برای نظارت بر محتوای منابع دانشگاهی احساس نشده است.

محمد سلگی،رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به ویژگی اصلی کتاب‌های دانشگاهی، درباره ارزیابی این منابع گفت: مخاطب‌محوری ویژگی‌ اصلی کتاب‌های دانشگاهی است و ارزیابی و نظارت بر تولید کتاب‌های دانشگاهی نتیجه آراء و نظرات عقل جمعی است.

سلگی عنوان کرد: نیاز بازار و مخاطب بر کتاب‌های دانشگاهی نظارت می‌کند و تاکنون نیازی هم برای نظارت سازمان یا الگویی برای نظارت بر محتوای منابع دانشگاهی احساس نشده است.

وی ادامه داد: کتاب‌های دانشگاهی در حوزه رعایت مسائل اخلاقی و اعتقادی مشکلی ندارند و در بحث محتوایی نیز نظارتی نیست. به‌عنوان مثال اگر کتابی در حوزه ادبیات ضعیف باشد، در نهایت از سوی مخاطب و منتقدان نقد می‌شود. 

رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به انتشار سالانه 6 هزار عنوان کتاب دانشگاهی در کل کشور، دانشگاه یا ارگانی لزومی بر انجام نظارت بر کتاب‌های دانشگاهی نمی‌‎بیند. نیاز مخاطب، عقل جمعی و نقد دانش‌پژوهان به‌عنوان ابزار‌های نظارتی عمل می‌کنند. براساس همین نظارت برخی منابع به‌عنوان مرجع آزمون تحصیلات تکمیلی نیز معرفی می‌شوند.

سلگی با اشاره به نقش برنامه‌ریزان آموزشی در نظارت بر تولید کتاب‌های دانشگاهی افزود: به‌عنوان مثال در برخی آزمون‌ها مانند دستیاری پزشکی برنامه‌ریزان آموزشی به معرفی منابع آزمون اقدام می‌کنند که نوعی داوری محسوب
جوایز کتاب فصل و سال در معرفی برترین آثار بسیار اهمیت دارند. به هر میزان که جشنواره‌های معرفی برترین آثار دانشگاهی براساس معیار‌های مشخص برگزار شود، ارزیابی آثار این حوزه نیز تقویت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها