آیین اختتامیه نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران برگزار شد
مرادخانی: آسیبشناسی پژوهش در نگارگری اولویت دارد/ طهماسبی: اتفاق مهم نهمین دوسالانه نگارگری، رونمایی بهموقع کتاب مجموعه آثار بود
علی مرادخانی در آیین اختتامیه نهمین دوسالانه ملی نگارگری، از این هنر به عنوان یکی از نمادهای هویت ایرانی نام برد و گفت که بخشهای آموزش و پژوهش در این هنر باید آسیبشناسی، نقد و بررسی شود. همچنین طهماسبی، دبیر این دوسالانه نیز از انتشار و رونمایی کتاب مجموعه آثار در روز اختتامیه به عنوان مهمترین اتفاق این دوره نام برد، چرا که در دورههای پیشین این کتاب با فاصله زمانی زیاد از روز اختتامیه منتشر میشد.
آسیبشناسی آموزش و پژوهش در هنرهای سنتی
مرادخانی در بخشی از سخنران خود در این اختتامیه گفت: هنر نگارگری یکی از نمادهای هویت ایرانی است که باید در حفظ آن بکوشیم. وضعیت کنونی این هنر در کشور نشان میدهد که باید بخشهای آموزش و پژوهش آن آسیبشناسی شود.
وی همچنین اظهار کرد: در عرصه تولید و عرضه آثار کماکان مشکل داریم. دولت باید خود موقعیت عرضه مناسب آثار هنرهای سنتی، بهویژه هنر نگارگری، را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند. عرضه مناسب این آثار در بازارهای جهانی باعث شناخت هرچه بیشتر جهانیان نسبت به هویت ایرانیان میشود.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به این که کشورهای صاحب تمدن، برای شناخت هرچه بیشتر جهانیان آثار هنری بومی خود را از راههای گوناگون در دنیا پخش میکنند، گفت: ما باید در خارج از ایران پایگاههای دائمی عرضه آثار هنری داشته باشیم. در داخل کشور نیز باید بتوانیم آثار هنری را در سبد خرید خانوارها جای دهیم. دولت قرار است با همکاری بخش خصوصی وارد این عرصه شود.
«مشق عشق» مهمترین اتفاق نهمین دوسالانه نگارگری
امیر طهماسبی، دبیر نهمین دوسالانه نگارگری در بخشی از سخنرانی خود در این آیین ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوسالانه، گفت: در دورههای قبلی معمولا کتاب مجموعه آثار، با یک فاصله زمانی از روز اختتامیه منتشر میشد، اما در این دوره این کتاب با عنوان «مشق عشق» همزمان با آیین اختتامیه در دسترس مخاطبان و علاقهمندان قرار گرفته است. این مهمترین اتفاق نهمین دوسالانه ملی نگارگری است.
وی افزود: کتاب «مشق عشق» که با همکاری و مساعدت انتشارات یساولی به طبع رسید، در حقیقت شناسنامهای از نگارگری معاصر ایران است، چرا که آثاری از سه طیف عمده در این هنر یعنی استادان پیشکسوت، استادان جوان و همچنین آثاری از برخی هنرمندان تازهکار اما نخبه، که در این دوره مورد پذیرش قرار گرفت در این کتاب درج شده است.
طهماسبی همچنین با اشاره به بخش مقالههای تخصصی این دوسالانه، گفت: نهمین دوسالانه ملی نگارگری شامل سه بخش اصلی بود؛ بخش مدعوین، بخش رقابتی و در نهایت بخش نگارش مقالات. موضوع پیشنهادی بخش مقاله «حکمت هنر، زیبایی شناسی و مبانی فکری نگارگری ایران» بود که پس از اعلام فراخوان در حدود 20 مقاله به دبیرخانه رسید که از این میان دو مقاله با عناوین «تحلیل بر حکمت و زیبایی گلها در هنر گل و مرغ» و «بررسی شمایلنگارانه نگاره در بند کشیدن ضحاک» برگزیده شدند.
دوسالانهها نجات دهنده هنرهای سنتی هستند
مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخشی از سخنرانی خود در اختتامیه نهمین دوسالانه نگارگری، گفت: بسیاری از هنرهای سنتی و ملی کشور روزبهروز در حال نابودی هستند. مهمترین راهحل برای نجات این هنرها برگزاری این دوسالانههاست.
وی افزود: برگزاری دوسالانهها، باعث فعالیت بدون وقفه هنرمندان هنرهای سنتی در سراسر کشور میشود. انتشار کتاب مجموعه آثار پذیرفته شده در دوسالانه، خلاقیت هنرمندان را در دل تاریخ ماندگار میکند.
همچنین بخشی از این آیین نیز، به برپایی مراسم نکوداشت عباس جمالپور، هنرمند پیشکسوت هنر نگارگری اختصاص داشت. جمالپور متولد ۱۳۱۲ و فارغ التحصیل هنرستان کمال الملک با درجه ممتاز است.
وی دارای مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) است و در دومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نشان عالی تجسمی فجر را دریافت کرد. وی در نهمین دوره دوسالانه ملی نگارگری عضو هیات انتخاب بخش نقاشی ایرانی بود. تذهیب کتاب «رباعیات خیام» با خوشنویسی استاد محمد سلحشور از آخرین کتابهای منتشر شده عباس جمالپور است.
کتاب «مشق عشق: منتخب آثار نهمین دوسالانه ملی نگارگری» با شمارگان هزار و 500 نسخه، 288 صفحه در قطع رحلی و پنج رنگ از سوی انتشارات یساولی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر منتشر شده است.
نظر شما