نشست تخصصيRDA (استاندارد توصيف و دسترسي به منبع) با سخنراني ابراهيم عمراني در انديشگاه فرهنگي برگزار شد.
عمرانی افزود: شيوه هاي فهرست نويسي كاغذي و استفاده از برگه دادن ها كار غيركاربردي است و زماني كه با اين مرسوم مي خواستم از كتابخانه كتابي را به امانت بگيريم و نمي توانستم در مواجه با كتابداران گويي با زندانبان هايي روبرو مي شدم كه اجازه استفاده از كتاب ها را به من نمي دادند. بعدها در كلاس هاي درسم متوجه شدم كه همان كتابداراني كه من و امثال من را به برگه دان ها ارجاع مي دادند خودشان نيز از اين شيوه فهرست نويسي سر در نمي آوردند.
عمراني با اشاره به فراگير شدن وب گفت: امروزه اگر پژوهشگري قصد داشته باشد كه درباره موضوعي تحقيق كند پيش از اين كه بخواهد درباره موضوع تحقيق كند ابتدا به سراغ وب مي رود و بعد سري به بخش فهرست نويسي كتابخانه ها مي زند.
او در ادامه با اشاره به شيوه هاي فهرست نويسي گفت: رقيب بزرگ شيوه هاي فهرست نويسي كلاسيك، وب است. چون در وب امكان تغيير در فهرست ها وجود دارد. در وب دو اين امكان بوجود آمده كه هريك از كاربران جامعه داده هاي خود را بوجود آورند اما به وب دو نقدهاي متعددي وارد است و وب سه نيز براي برطرف كردن اين مشكلات به زودي مورد استفاده قرار مي گيرد.
عمراني با اشاره به افزايش سرعت تحولات گفت: براي اين كه شيوه فهرست نويسي، مدرن و كارآمد شود و از جامعه اطلاعاتي دنيا عقب نمانيم بايد از شيوه جديد استانداردتوصيف و دسترسي به منبع استفاده كنيم.
وی افزود: کتابخانه کنگره و همکارانش در بخش مارک مایلند تغییرات آنچنان سنجیده انجام گیرد که به جامعه کتابداری اجازه انتقال با محملی قویتر، بازتر و قابل گسترشتر برای دادههای کتابشناختی غنی شده را بدهد و چیزی که قواعد فهرست نویسی جامعه کتابخانهها را بهتر سازگار خواهد کرد، RDA است. انتظار میرود سامانه و خدمات تازه به کتابخانهها همان میزان صرفه جویی در هزینهها را که اکنون به آنها اجازه میدهد داشته باشند، باز هم در اختیار آنها بگذارد. حساسیت و ترس از تغییرات سریع، اجرای تدریجی با استفاده از سامانهها و زیرساختها را در دستور کار قرار میدهد، تا انطباق پذیری دادههای موجود حفظ شود.
عمراني ادامه داد: اعتقاد دارم در شرایط فعلی بچههای کتابداری در اکثریت بالایی از دانشگاهها برای بازار کار تربیت نمیشوند. اکثرا وارد محیط کار میشوند و تازه آنجاست که همه چیز شروع میشود. به ندرت من میبینم که بچههای کتابداری که از دانشکده فارغ التحصیل میشوند، انگیزه داشته باشند که خودشان چیزی را یاد بگیرند، معمولا بعد از آنکه جایی را پیدا میکنند، در آنجا و بر اساس نیاز کاری شروع به آموختن جدی میکنند.
نظر شما