دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
مشاور معاون فرهنگی ارشاد: انتخاب کتاب‌‌ها از سوی مدارس تخصصی نیست/ ضرورت ایجاد احساس نیاز به کتاب در دانش‌آموزان

نیکنام حسینی‌پور، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «نمایشگاه یاد یار مهربان در حدیث دیگران» گفت: متأسفانه در نمایشگاه یاد یار مهربان، انتخاب کتاب‌ها به صورت تخصصی صورت نمی‌گیرد و مدارس افراد غیرحرفه‌ای را به این منظور به نمایشگاه اعزام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «نمایشگاه یاد یار مهربان در حدیث دیگران» امروز (6 بهمن‌ماه) در دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با حضور نیکنام حسینی‌پور، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مجری‌ساز طوسی، ناشر و رئیس تعاونی ناشران کودک و نوجوان، مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان و سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده و عضو انجمن مدیران مطبوعات کودک و نوجوان برگزار شد.
 
حسینی‌پور در این مراسم، اظهار کرد: نه فقط نمایشگاه یاد یار مهربان بلکه بسیاری از نمایشگاه‌هایی که یک دهه از برگزاری آنها می‌‌گذرد، نیاز به پوست‌اندازی دارند.
 
وی ادامه داد: این موضوع که همه فعالیت‌ها در سطح تهران متمرکز شوند، با عدالت فرهنگی سازگاری ندارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم مسئولان برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان، تمهیداتی به منظور برگزاری این نمایشگاه در سراسر کشور و در کلان‌شهرها بیندیشند.
 
مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تصور می‌کنم انتخاب کتاب از سوی مدیران مدارس در نمایشگاه یاد یار مهربان، به صورت تخصصی صورت نمی‌گیرد؛ مدیران مدرسه خیلی با چشم باز در این نمایشگاه حضور نمی‌یابند. به وفور دیده می‌شود که اغلب مدیران فقط می‌خواهند بُنی که مدارس در اختیارشان گذاشته‌اند، به سرعت و بدون نظر کارشناسانه خرج کنند. اغلب این انتخاب‌ها نیز با سلائق دانش‌آموزان سازگاری ندارند و بنابراین، مدیران مدارس براساس سلائق شخصی خود دست به خرید کتاب‌ها می‌زنند. پیشنهاد می‌کنم برای رفع این مشکل، پیش از برگزاری نمایشگاه، فهرست کتاب‌هایی که قرار است در نمایشگاه عرضه شوند در اختیار مدارس قرار بگیرند یا این‌که به جای برپایی این نمایشگاه، فهرست کتاب‌های مورد نیاز مدارس در اختیار کمیته خرید کتاب وزارت ارشاد قرار بگیرد تا این کمیته نسبت به خرید آنها و بسته‌بندی و ارسال به مدارس اقدام کند.
 
حسینی‌پور عنوان کرد: متأسفانه برخی ناشران صرفاً برای نمایشگاه یاد یار مهربان کتابسازی می‌کنند؛ مسئولان برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان باید نسبت به عرضه کتاب‌های نمایشگاه نظارت جدی داشته باشند.
 
وی در پایان سخنانش، گفت: باید احساس نیاز به کتاب در دانش‌آموزان به وجود بیاید؛ در به وجود آمدن این احساس، مدارس، مطبوعات و صدا و سیما می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.
 
نمایشگاه یاد یار مهربان در حل مشکلات توزیع کتاب نقش مؤثری دارد/ لزوم برندسازی کتاب‌های خوب
سخنرانی مصطفی رحماندوست بخش دیگر این نشست را به خود اختصاص داد. وی با بیان این‌که متأسفانه مدارس به جای این‌که بیشتر به فکر پرورش دانش‌آموزان باشند به فکر آموزش آنها هستند، گفت: تا زمانی ‌که این معضل وجود دارد، دانش‌آموزان فقط می‌کوشند نمره خوب بگیرند در نتیجه به حفظ کردن مطالب می‌پردازند. بنابراین، در نهایت قادر به حل مسائل فردی و اجتماعی خود در آینده نخواهند بود.
 
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با بیان این‌که نمایشگاه یاد یار مهربان فرصتی ایجاد می‌کند که کتاب‌های غیردرسی به مدارس و منازل دانش‌آموزان راه یابد، افزود: معتقدم بهترین کار در عرصه نشر کودک و نوجوان این است که به مدارس امکاناتی داده شود تا کتاب‌های غیردرسی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.
 
رحماندوست افزود: متأسفانه اغلب مدارس کتابدار ندارند بنابراین معلم را برای تهیه کتاب به نمایشگاه یاد یار مهربان اعزام می‌کنند در چنین موقعیتی معلم نیز خودش را موظف به انتخاب کارشناسانه و حرفه‌ای کتاب‌ها نمی‌بیند.
 
وی با اشاره به نقش نویسنده‌ها در بازاریابی کتاب‌هایشان، گفت: متأسفانه ما نویسنده‌ها در اغلب موارد تابع سلیقه‌های توزیع‌کنندگان می‌شویم. این در حالی است که خود نویسندگان می‌توانند در معرفی کتاب‌هایشان و توزیع آنها نقش مؤثری ایفا کنند. در این میان نمایشگاه یاد یار مهربان نیز می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه توزیع کتاب را حل کند.
 
این نویسنده کودک و نوجوان در پایان سخنانش، گفت: معتقدم با برندسازی کتاب‌های خوب و ایجاد احساس نیاز به کتاب خوب می‌توان گام مؤثری در عرصه توسعه فرهنگ کتابخوانی برداشت.
 
مشکل اصلی نشر کودک و نوجوان، نبود ویترین کتاب است
محمد مجری‌ساز طوسی، ناشر و رئیس تعاونی ناشران کودک و نوجوان از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار کرد: نمایشگاه یاد یار مهربان می‌تواند به تأمین کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌های مدارس نقش مهمی ایفا کند. بنابراین، نفس برپایی این نمایشگاه بدون تردید در حوزه نشر کودک و نوجوان ستودنی است که امیدواریم بتواند هر سال با رشد افزون‌تری برگزار شود.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: مشکل اصلی و جدی حوزه نشر کودک و نوجوان، نبود ویترین کتاب به اندازه کافی است. از دیگر مشکلات این عرصه می‌توان گفت که متأسفانه انتخاب کتاب در این سن، توسط خود کودکان و نوجوانان صورت نمی گیرد بلکه والدین برای آنها کتاب انتخاب می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم جایگاهی وجود داشته باشد که لااقل با دادن مشاوره های تخصصی به والدین، آنها در انتخاب کتاب های مناسب راهنمایی کند.
 
رئیس تعاونی ناشران کودک و نوجوان عنوان کرد: همچنین پیشنهاد می‌کنم پیش از برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان، مدارس با فهرست کتاب‌های نمایشگاه آشنا شوند تا به انتخاب مناسب آنها کمک کند.
 
مجلات برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به مطالعه، ابزار مناسب‌تری هستند
بخش دیگر این نشست به سخنرانی سید علی کاشفی خوانساری، نویسنده و عضو انجمن مدیران مطبوعات کودک و نوجوان اختصاص یافت. وی اظهار کرد: مطبوعات در جذب افراد به مطالعه، بسیار مؤثرتر وراهگشاتر هستند؛ مجلات به لحاظ قیمت پایین‌تر و تنوع و جذابیت عکس و تصاویری که دارند، برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به مطالعه، ابزار مناسب‌تری هستند.
 
وی توضیح داد: در شرایط فعلی کشور سطح کیفی مجلات از متوسط کتاب‌ها بالاتر است چرا که به وفور دیده می‌شود بسیاری از ناشران کتابسازی می‌کنند اما در مطبوعات کارشناسان مطالب را انتخاب می‌کنند و از ارائه هر موضوع و هر تصویری در مجلات جلوگیری می‌کنند.
 
این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: اگر بحث تجهیز کتابخانه‌های مدارس در نمایشگاه یاد یار مهربان مطرح است چرا موضوع مهمی مانند مجلات تخصصی کودک و نوجوان و مربیان پرورشی، از این‌گونه حمایت‌ها حذف می‌‌شوند؟! امیدواریم از سال آینده در نمایشگاه یاد یار مهربان شاهد حضور مطبوعات کودک و نوجوان و مجلات مربیان، معلمان و دانش‌آموزی نیز باشیم.
 
کاشفی خوانساری در ادامه سخنانش، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی کامل دارد تا مشابه حمایتی که معاونت فرهنگی وزارت این وزارتخانه در حوزه کتاب در این نمایشگاه می‌کند، در عرصه مطبوعات نیز داشته باشد.
 
عضو انجمن مدیران مطبوعات کودک و نوجوان افزود: متأسفانه درصد بسیار بالایی از کتاب‌های این دوره از نمایشگاه یاد یار مهربان، ویژه کودکان و نوجوانان نیست. بنابراین، لازم است مسئولان برپایی این رویداد فرهنگی نسبت به ارزیابی کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه، تمهیدات جدی بیندیشند.
 
وی ادامه داد: این نمایشگاه آن‌جایی می‌تواند تأثیرگذار باشد که با استفاده از اهرم‌هایی، بازدیدکنندگان را به سمت کتاب‌های کیفی هدایت کند. به طور مثال متولیان نمایشگاه می‌توانند در ابتدای ورود بازدیدکنندگان به نمایشگاه، دفترچه‌‌هایی را که دربردارنده فهرست کتاب‌های مناسب است، در اختیار آنها قرار دهند.
 
کاشفی خوانساری اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم بر خرید کتاب‌ها در نمایشگاه، نظارت جدی صورت بگیرد چرا که ممکن است اصلاً کتاب‌هایی که از این نمایشگاه خریداری می‌شوند، به مدرسه راه نیابند.
 
این نویسنده کودک و نوجوان در پایان سخنانش، گفت: بسیار شایسته است تمهیداتی به منظور پُررنگ کردن جنبه آموزشی نمایشگاه یاد یار مهربان اندیشیده شود؛ به این معنا که می‌توان فرصتی فراهم کرد تا مدیران، معلمان و کتابداران حاضر در نمایشگاه، در یک نشست دوستانه با هدف تبادل نظرات و تجربیات گردهم جمع شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط