پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
تاملی در فلسفه شعور و نبوغ با خواندن «شکوه همنشینی با معمار خویشتن»

نخستین جلد کتاب «شکوه همنشینی با معمار خویشتن( اندیشه برانگیز)» به قلم میر‌طالب حسینی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «شکوه همنشینی با معمار خویشتن( اندیشه برانگیز)» حاصل بیش از یک دهه تلاش در بستر فلسفه شعور، نبوغ و حیات از دیریچه اندیشه برای گریز از غرق شدن در جهل خویشتن است.

مؤلف این کتاب در مقدمه نوشته است:« این کتاب به تمام اندیشه‌های مختلف درباب «رشد انسان» احترام می‌گذارد اما پیام‌آور این است که هر انسانی در خویشتن خود «یک معمار» دارد که فلسفه زیستن را با تکیه بر آن بیان کرده و می‌تواند پیام‌آور «دریچه‌های نوینی» برای پیشرفت همگانی باشد  تعریف جدید از «فرآیند نوآوری» را ارائه بدهد که پیام‌آور ایجاد انگیزه در جامعه برای گام برداشتن به سمت وارد شدن بر چرخه «ذهن باز» و «چشم رصد‌گر خردبین پیشتاز بر زمان» را در پی خواهد داشت تا پرچم‌دارد و پدیدآورنده «میراثی شگفت‌انگیز» برای «تمام دوران‌ها» باشد.»

حسینی کتاب خود را در هفت فصل، تدوین و روانه بازار کتاب کرده است. وی در فصل نخست با عنوان «انسان» به‌صورت گزین‌گویه به طرح موضوعاتی درباره انسان و مسائلی که انسان با آنها مواجه است پرداخته است.

«انسانی که بر «نبوغ خویشتن» تکیه نکند مالک «خود استقلالی ذهنی» نخواهد بود. انسانی که نتواند از «جهل» عبور کند آفرینشگر «کتاب فلاکت نامه» خواهد بود.» از جمله گزین‌گویه‌هایی است که در این فصل به قلم حسینی نوشته شده است.

«ازدواج  و خانواده» عنوان فصل دوم از این کتاب است که در آن نگارنده  به بحث ازدواج، چرایی و موفقیت این امر پرداخته است. 

در بخش از این فصل آمده است:« ازدواج که در آن انتظارات «بصورت دو طرفه» جاری نباشد پیام‌آور «موفقیت الگوساز» است.

«ازدواجی که بر «خرد منطق‌گرا» دارا باشد «لمس شادی پایدار» جاری نباشد تکرار «بیشعوری» خواهد بود.»

«ازدواجی که در آن «دانایی» نادیده گرفته شود سوختن در آتش «شعور کال» را در پی خواهد داشت.»

نویسنده در فصل سوم از این کتاب با عنوان «آفرینش دانش»  به بیان گزین‌گویه‌هایی درباره پزشکی، ریاضیات، روانشناسی، جامعه‌شناسی موسیقی، معماری و فلسفه  پرداخت و نوشته است: «ادبیات دانش «صلح» است و ریاضیات دانش «خردنگر» است.»

«دستاورد» عنوان فصل چهارم از این کتاب است که در آن  دستاورد، دست‌مایه نویسنده برای گزین‌گویه‌هایی است که در آنها به دستاورد ذهن، انگیزه و هدف و نقد‌پذیری پرداخته است.

در بخشی از این فصل آمده است:« دستاورد ذهم بیمار «چرخه خرافات» است. دستاورد ذهن بت‌گر«نبوغ ناباور» است. دستاورد دانش «جهل‌زدایی» است.»

«جامعه» عنوان فصل پنجم است. حسینی در این فصل به جامعه و جریان‌های حاکم در آن پرداخته است.  که می‌توان به برخی از این گزین‌گویه‌‌ها اشاره کرد: «جامعه‌ای که بر «فقر مطلق» تکیه کند در گرداب «باور پوسیده» تلف خواهد شد.»
  جامعه‌ای که نتواند از «چرخه خرد ناباور» عبور کند پدید‌آورنده «دانش هزاره» نخواهد بود.»
 «جامعه‌ای که «شیفته ذهن منفی‌نگر» باشد توان دست‌یابی بر «آرامش پایدار» را نخواهد داشت.»
«جامعه‌ای بر «فلسفه شادی» پی‌نبرد توان عبور از «افسردگی خودساز» را نخواهد داشت.»
«جامعه‌‌ای که بر «ذهن مسموم» استوار باشد توان عبور از «غرور حبابی» را نخواهد داشت.»

خوانندگان در ادامه مطالعه این کتاب و در فصل ششم «ذهن‌شناسی و زیر‌ساختار آفرینی» را مورد بررسی قرار داده و با استفاده از آن ذهن و انواع را در گزین گویه‌های آن از نظر گذرانده است.
« ذهن فقیر‌نگر پرچم‌دار«نگرش پوسیده» است.»
«ذهن فقیر سمبل «کردار باتلاق‌ساز» است.»
«پیدایش «چرخه زوال» نشانه پدیدار شدن «فلاکت انقراض‌ساز» است.»
«شیفتگی به «ذهن پوسته‌نگر» پیام‌آور ناچیز شمردن «هدف و تقویم» خواهد بود.»

میهن‌پرستی، فصل پایانی این کتاب است.  نویسنده در این فصل ملیت ایرانی، را دست‌مایه بررسی این موضوع قرارداده است.
«فردوسی احیاگر «عشق پاک میهن دوستی» است.»
«شاهنامه «شگفت‌انگیزترین پادزهر» جاودانه دشمنان ایران بزرگ است.»
«شاهنامه سمبل «عشق ابدی» به ایران زمین است.»
ایران زمین گهواره « اسطوره غرورآفرین» است.»

«شکوه همنشینی با معمار خویشتن( اندیشه برانگیز)» در 220 صفحه، به قیمت 10 هزار تومان از سوی نشر بیشه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها