به گزارش
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، آقاعلي اولين فيلسوف مسلماني است که فلسفه تطبيقي در جهان اسلام را آغاز کرده است، زيرا وي از اولين حکما و فلاسفه مسلمان ايراني است که به مواجهه با انديشه هاي فلسفه غربي همت گماشت. اين امر را مي توان در مهمترين اثر وي يعني بدايع الحکم مشاهده کرد که در صفحات پاياني آن در پاسخ به پرسش هاي فلسفي بديع الملک ميرزا، به بررسي آراء فلسفي غربي پس از رنسانس پرداخته است. بديع الملک ميرزا پرسش هاي فلسفي خود را ابتدا از استادش ميرزا علي اکبر حکمي يزدي پرسيد که چون پاسخ هاي وي او را قانع نکرد، سراغ آقاعلي رفت و از وي پاسخ خواست. برخي از اين پرسش ها مربوط به آراء فلاسفه غرب بود. بديع الملک تا حدودي با فلسفه غرب آشنايي داشته و از اين رو مي توان گفت در آشنايي آقاعلي با برخي نظرات فلسفي جديد مؤثر بوده است. از ديگر افرادي که واسطه آشنايي آقاعلي با فلسفه غربي شد، ميرزا حسن خان اعتماد السلطنه (1259-1331ه.ق) بود که از مريدان آقاعلي بود. با توجه به اطلاعات زيادي که اعتمادالسلطنه از فرهنگ غربي داشت، اين نزديکي منجر شد که آقاعلي از جهان غرب اطلاعاتي داشته باشد.
همچنين از ديگر افراد سرشناسي که در زمان حيات آقاعلي با وي مراوده داشته و باعث آشنايي وي با فلسفه غرب شد کنت دوگوبينو بود. از جمله فعاليت هاي او مطالعه در زمينه فلسفه و فلاسفه ايران بود که به همين خاطر مراوداتي نيز با آقاعلي داشت. وي از آقاعلي درخواست کرد که تاريخ حکماي ايران در هفت قرن اخير را که کمتر مورد بررسي قرار گرفته بود، به نگارش درآورد. آشنايي با گوبينو نيز در آشنايي آقاعلي با فلسفه غرب مؤثر بود.
نشست «مواجهه آقاعلي حکيم با جريان هاي فلسفي غرب » دوم اسفندماه از ساعت 10 تا 12 در محل پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي واقع در بزرگراه کردستان،خيابان ايرانشناسي (64) طبقه همکف، سالن حکمت برگزار خواهد شد.
نظر شما