ابراهیم حسنبیگی، نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه ذائقه مخاطبان تغییر کرده و جامعه در سالهای اخیر گرایش زیادی نسبت به مجموعه سازیهای پیدا کرده است، گفت: ازنظر روانشناسی، میزان انتقال مطالب مختلف بهوسیله یک شخصیت در قالب مجموعههای سریالی بسیار بیشتر است و بچهها بهتر میتوانند با آن شخصیت ارتباط برقرار کنند.
این نویسنده کودک و نوجوان عنوان کرد: البته این مساله فقط مخصوص کشور ما نیست. من در خارج از کشور هم در تعامل با ناشران کودک و نوجوان با همین مساله مواجه شدم. آنها هم تمایل زیادی به تولید کتاب در قالب مجموعه دارند.
وی افزود: واقعیت این است که ذائقه مخاطبان نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده است و مردم اعم از کودک و بزرگسال تمایل بیشتری به خرید کتاب در قالب مجموعه دارند درنتیجه ناشران هم به دنبال راهی هستند تا بتواند نظر مخاطبان را تامین کنند.
حسن بیگی ادامه داد: این کشش نسبت به مجموعهها در برنامهها و کارتونهای تلویزیونی هم مشهود است. غالبا بچهها دوست دارند به صورت سریالی کارتون مورد نظرشان را دنبال کنند. همچنین در آموزش موضوعات مختلف هم سعی میشود مفاهیم گوناگون در قالب یک دوره و مجموعه به مخاطبان منتقل شود تا اینکه مفاهیم را به صورت تکی و جداگانه بیان شود.
وی افزود: ازنظر روان شناسی هم تاثیر انتقال مطالب مختلف بهوسیله یک شخصیت در قالب مجموعههای سریالی بسیار بیشتر است و بچهها بهتر میتوانند با آن شخصیت ارتباط برقرار کنند. در اینگونه مجموعهها یک شخصیت در ذهن مخاطب شکل میگیرد و با ادامه مجموعه ارتباط بیشتری با آن برقرار میکند و گاهی با آن شخصیت زندگی میکند یا خودش را به جای او میگذارد در نتیجه تاثیرپذیریاش افزایش مییابد.
ابراهیم حسنبیگی، نویسنده کودک ونوجوان در سال 1336 در گرگان متولد شد و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است. از آثار وی میتوان به «محمد(ص)»، «گلستان در آتش»، «جشن گندم»، «اسب سفید خالدار»، «تا به آفتاب»، «غنچه بر قالی»، «سالهای سختی بود»، «اشکانه» و «رشتههای ماندگار» اشاره کرد.
نظر شما