میترا دانشور، مسئول گروه تالیف کتابهای «تفکر و پژوهش» گفت: چشمانداز ما در تالیف کتابهای «تفکر و پژوهش» تعقل و تفکر است. در برنامهریزی نظام 12+2 که در دست پیشبینی است، ابتدا از مهارتهای تفکر شروع کردیم. هدف کلی ما کسب صلاحیتهای پایه، بصیرت و ایجاد بینش عمیقتر نسبت به پدیدههاست.
چگونگی استفاده از نظریهها در نظام تعلیم و تربیت ایران
وی افزود: برخی از این نظریهها، تنها برای محیط و موقعیت خاصی نوشته شده و در سطح جهانی و موقعیتهای مختلف قابل استفاده نیست. دغدغه امروز دانشجویان ما باید این باشد که چگونه میتوان این نظریهها را در نظام تعلیم و تربیت ایران به عمل تبدیل کرد.
مسئول گروه تالیف کتابهای «تفکر و پژوهش» اظهار کرد: ساز و کار تألیف کتابهای پایه ششم با فشارهایی که برای پیادهسازی نظام 6-3-3 اعمال شد، تا حدودی دچار تغییر شد. تا پیش از این هر کتاب را دو سال مورد اجرای آزمایشی قرار میدادیم و پس از اطمینان از بازخورد، آن وارد اجرای سراسری میکردیم.
دانشور ادامه داد: طبق پیشبینیهای صورت گرفته در برنامه درسی ملی، برای سراسریسازی، ابتدا باید 30 درصد از طرح اجرا شود. در مرحله بعد و طی یک روند افزایشی تدریجی، به اجرای 100 درصدی رسانده شود.
همزمان با تولید کتاب، فعالیت آن را در مدارس بررسی کردیم
وی درباره اجرای نظام 6-3-3 در آموزش و پرورش گفت: نظام 6-3-3 خارج از آموزش و پرورش و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. ما برای اجرای آن ناچار شدیم تا فرآیند را تغییر دهیم، یعنی به جای دو سال اجرای آزمایشی، فرآیند اعتباربخشی نظری را در پیش گرفتیم و در همان زمان تولید کتاب، فعالیت آن را در مدارس بررسی کنیم.
مسئول گروه تالیف کتابهای «تفکر و پژوهش» افزود: در همان زمان تولید کتابها، آنها را در بین استانهای کشور تقسیم کردیم. همزمان با این تقسیم، پیشنویس کتابها در سراسر ایران بررسی شد. علاوه بر این، نسخه دستنویس این کتابها پیش از چاپ روی سایت قرار میگیرد و هر فرد میتواند با مراجعه به سایت، درباره محتوای کتابها نظر دهد.
دانشور عنوان کرد: پایه ششم به عنوان پایه گذر و در واقع برای رفع مشکلات پنج پایه ایجاد شد. پس از ابلاغ دستور ایجاد این پایه، قرار شد تا با آسیبشناسی وضع موجود، جدول ساعتهای درسی پایه ششم به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شود. ما سعی کردیم به جای مفهومآموزی، روند مفهومسازی را دنبال کنیم؛ به همین دلیل چارچوبی را تعریف و تهیه کردیم که اهداف آموزشی در آن مشخص باشد.
دانشآموزان در ساعت درس تفکر وپژوهش فعالیت بیشتری دارند
وی در ادامه گفت: نظام حاکم بر برنامهریزی ایران، نظام برنامهریزی موضوع محور است. این دیدگاه صد ساله بین برنامهریزان، معلمان، دانشآموزان و حتی اولیای دانشآموزانما تقویت شده است و به همین دلیل عوض کردن آن به راحتی و در کوتاه مدت امکانپذیر نیست.
مسئول گروه تالیف کتابهای «تفکر و پژوهش» با اشاره به سابقه تدریس در مقطع ابتدایی ادامه داد: در بررسیهایی که درباره درس «تفکر و پژوهش» در مدارس انجام دادیم، متوجه شدیم دانشآموزان در ساعت درس «تفکر و پژوهش» فعالیت بیشتری دارند و همین موجب خوشبینی ما نسبت به تدریس این درس شده است.
دانشور افزود: چشمانداز ما در تالیف کتابهای «تفکر و پژوهش» تعقل و تفکر است. در برنامهریزی نظام 12+2 که در دست پیشبینی است، ابتدا از مهارتهای تفکر شروع کردیم. هدف کلی ما کسب صلاحیتهای پایه، بصیرت و ایجاد بینش عمیقتر نسبت به پدیدهها است.
نظرات