دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
ابراهیم صدیق: حساسیت استاد آهی روی شعر آیینی از مطالعه و مراوده‌شان با مراجع بزرگ تقلید نشأت می‌گرفت

ابراهیم صدیق، عضو هیات مدیره خانه مداحان با تاکید بر حساسیت ویژه زنده‌یاد علی آهی بر شعر آیینی گفت: این حساسیت از مطالعه و مراوده بسیار استاد با مراجع بزرگ تقلید نشأت می‌گرفت به طور مثال وقتی ایشان در مشهد در محضر آیت‌الله میلانی بودند اشعار خود را در محضر ایشان می‌خواندند و تصحیح می‌کردند. حاج علی آهی حساسیت زیادی داشتند که در اشعارشان از کلماتی مانند می، مطرب و ... استفاده نشود.

ابراهیم صدیق از شاگردان استاد علی آهی درباره ویژگی‌های شخصیتی وی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: حاج علی آهی به عنوان پدر معنوی جامعه مداحی در کشور آن‌چنان اعتباری دارند که مداحان مختلف در کشور به محض شنیدن خبر درگذشت ایشان پیام‌های تسلیت بسیاری برای ما فرستادند و از این اتفاق ابراز ناراحتی کردند.

وی با بیان این‌که مرحوم آهی در عالم مداحی مجتهدی کامل بود چراکه درس خارج از فقه خوانده بودند و از محضر علما و مراجع بزرگی بهره بردند افزود: استاد علی آهی قبل از انقلاب اسلامی یک مبارز و پس از آن نیز یک خدمتگزار بود. ایشان در زمان انقلاب اسلامی مسئول یکی از کمیته‌های انقلاب اسلامی بود و سمت‌های مختلفی مانند معاونت آیت‌الله مهدوی کنی یا مسئولیت کمیته‌های دماوند و آبعلی را بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: استاد آهی در حالی که 87 سال سن داشتند از دنیا رفتند و بیش از نیم قرن به جامعه مداحی خدمت کردند و برای مداحان مانند یک بزرگتر و مراد بودند.

به گفته صدیق، آهی از جمله کسانی بود که همواره از سوی مقام معظم رهبری مورد لطف قرار داشتند. همزمان با ولادت حضرت زهرا (ع) در هر سال جمعی از مداحان به دیدار رهبری می‌روند و امسال جای ایشان در این مراسم خالی است.

وی در ادامه درباره آثار متعدد آهی در حوزه شعر آیینی گفت: ایشان در این باره آثار مختلفی داشتند که از آن جمله می‌توان به دیوان استاد آهی، انوار معرفت و ... اشاره کرد. استاد آهی درباره رسالت مداحان و شاعران نیز دست به قلم برده‌اند.

مدیر بخش آموزش خانه مداحان با تاکید بر این‌که آهی حساسیت ویژه‌ای روی شعر آیینی داشت افزود: ایشان همواره سعی می‌کردند تا اشعارشان بر خلاف تشیع علوی نباشد و روی این امر حساسیت زیادی داشتند. در محضر وی نیز کسی جرات نمی‌کرد شعری بخواند که برخلاف تشیع علوی باشد.

وی ادامه داد: این حساسیت از مطالعه و مراوده بسیار استاد آهی با مراجع بزرگ تقلید نشأت می‌گرفت به طور مثال وقتی ایشان در مشهد در محضر آیت‌الله میلانی بودند اشعار خود را در محضرش می‌خواندند و تصحیح می‌کردند. حاج علی آهی حساسیت زیادی داشتند که در اشعارشان از کلماتی مانند می، مطرب و ... استفاده نشود.  

صدیق تاکید کرد: کتاب‌های ایشان در حوزه شعر آیینی برای شاعران جوان بسیار راهگشاست چراکه حاج علی آهی در مرتبه استادی قرار داشت. خوشبختانه اخیراً کتاب انوار معرفت ایشان با تصحیحی دوباره چاپ شده است.

حاج علی آهی از پیشکسوتان مداحی و رئیس هیات مدیره خانه مداحان از چند روز قبل به دلیل عفونت خونی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد بستری بود و در حالت کما قرار داشت و شب گذشته دارفانی را وداع گفت.

دیوان آهی (دو جلد)، دیوان آئینه نور (دو جلد)، فرهنگ اصلاحات قافیه (یک جلد)، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه عقل، شعر و شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت در هفت بخش، درس‌هایی از علم کلام «نگرشی تحلیلی درباره تصوف و تاثیرات آن در ادبیات آئینی» و «تنور الافکار؛ روشنی افکار جهت شعر و شاعری و مداحی اهل بیت(ع)» ( یک جلد) و چندین اثر دیگر از جمله تالیفات علی آهی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها