نویسندگان در مقدمه اثر تاکید کردهاند: «لازمۀ بحث دربارۀ جوانب گوناگون بازیهای رایانهای، بازبینی کلی تاریخ بازی و بهطور مشخص بازیهای آموزشی سنتی (غیررایانهای) و به نوعی ایجاد محیطی مقایسهای برای درک هرچه بیشتر عملکردهای آموزشی بازیهای رایانهای است؛ چراکه تاریخ فرهنگ و تمدن بشر طی قرنها و هزارههای گذشته با بازی و بهرهگیری از قالبهای سرگرمکنندۀ مختلف در انتقال ضمنی مفاهیم پیوند داشته و تنها محدود به فناوری یا رسانۀ نوظهور رایانهای نبوده است. به همین منظور، ابتدا عنوان بازیهای آموزشی را معرفی میکنیم و سپس هرکدام از انواع بازیهای کارتی و تختهای را بهتفصیل توضیح میدهیم و در پایان، جوانب آموزشی بازیهای مدرن ویدئویی را در جامعۀ امروز بررسی میکنیم. درواقع با معرفی جوانب آموزشی و کاربردی بازیهای سنتی، سعی در انعکاس چشمانداز بیطرفانه و مشابهی به بازیهای رایانهای خواهیم داشت.
در تحقیق حاضر 100 بازی برخط آموزشی تفریحی بررسی شده است. هدف از بررسی این بازیها استخراج مهارتهای ذهنی ـ شناختی تقویت شده در بازیهای برخط است. نویسندگان کتاب معتقدند: «شناخت این تواناییها نهتنها ما را با سودمندیهای بازیهای آموزشی تفریحی آشنا میکند؛ بلکه به سازندگان بازی نیز کمک میکند تا با نگاهی فنیتر به هر بازی بنگرند و به مهارتهایی بیندیشند که میتوان به مدد بازیها تقویت کرد.»
نتایج بررسیهای انجام شده در این کتاب حاکی از آن است که بازیهای آموزشی ـ تفریحی در ژانرهای متفاوتی ساخته شده و در هر بازی بر مهارتهای گوناگونی تأکید شده است.
این کتاب در پانزده فصل شامل انواع بازیها، بازیهای سنتی، بازیهای تختهای، بازیهای پازل ، بازیهای ماز ، بازیهای متنی ،بازیهای ورزشی و مسابقهای، بازیهای آرکاد (دالانی)، بازیهای آموزشی، بازیهای ماجراجویی، بازیهای نقش آفرینی، بازیهای شبیهسازی، بازیهای بقا، مخفیکاری و یافتههای کلی پژوهش تنظیم شده است.
کتاب «بازیهای آموزشی ـ سرگرمی و مهارتهای شناختی بازیکنان(تحلیل 100 بازی برخط)» در 623 صفحه با قیمت 28000 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
نظر شما