کتاب هنر و هم، مفهوم «وهم» را در همه ابعاد آن مورد بررسی قرار میدهد و همچنان که خود گامبریج اشاره میکند، بنا ندارد تا به پرسشهای مطرح شده در این زمینه پاسخ دهد، بلکه میخواهد پرسشهایی نو را در این زمینه مطرح کند و تاریخ هنر را از دیدگاهی تازه مورد بررسی قرار دهد.
این کتاب پس از مقدمه خود که به «روانشناسی و معمای سبک» میپردازد، در چهار قسمت مجزا با عناوین «محدودیتهای تشابه»، «شکل و کارکرد»، سهم مشاهدهگر» و «ابداع و کشف» به بررسی مفهوم «وهم» در تاریخ هنر میپردازد.
کتاب هنر و هم، مفهوم «وهم» را در همه ابعاد آن مورد بررسی قرار میدهد و همچنان که خود گامبریج اشاره میکند، بنا ندارد تا به پرسشهای مطرح شده در این زمینه پاسخ دهد، بلکه میخواهد پرسشهایی نو در این زمینه مطرح کند و تاریخ هنر را از دیدگاهی تازه مورد بررسی قرار دهد. این دیدگاه تازه و بازخوانی تاریخ تحول بیان هنری، سبب میشود تا پس از خواندن کتاب هنگامی که بقا یک اثر هنری روبرو میشویم، درک متفاوتی از آن داشته باشیم.
گامبریج در جای جای کتاب درون تاریخ به جلو و عقب میرود و ریشههای بیانی هنرمندان را در اعماق تاریخ تحول هنر، کاوش میکند. او گاه ریشههای بیانی یک اثر مدرن گرافیکی را در هنر قبایل بدوی جستجو کرده و گاه آن را در آثار تمدنهای کهن بازمییابد. این نگاه سبب میشود تا دیدی همه جانبه به تاریخ هنر پدید آید.
گامبریج تقریبا پس از هربار چاپ کتابش، یک پیشگفتار برای این کتاب نوشته که همه آنها در این کتاب نیز آمده است. اما چیزی که به خصوص در آخرین ویرایش کتاب اهمیت داشت، پیشگفتاری بود که گامبریج در سال 2000 (یک سال پیش از مرگش) در چاپ ششم این کتاب درباره هنرهای روز و ارتباط آن با موضوع کتاب مطرح میکرد، که عینا در این کتاب منعکس شده است. نکاتی که او در این پیشگفتار مطرح کرده خود یک فصل مجزاست که به درک هنر آغاز هزاره سوم میلادی کمک شایانی میکند.
«هنر وهم» در 576 صفحه و با تیراژ 1100 نسخه و بهای 35000 تومان به چاپ رسیده است. علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت انتشارات افراز به نشانی www.afrazbook.com مراجعه کنند.
نظر شما