«رسانه و آموزه مهدویت» کتابی است که درصدد بازنمایی الگوی مطلوب رسانه در عرصه اندیشه مهدویت است. نویسنده کتاب که در سالهای تحصیل، تدریس و تحقیق در عرصه مطالعات مهدوی، پرداختن به روشهای نوین مطالعه و پژوهش را از اولویتها و دغدغههای خود دانسته است، با درک نیاز تدوین الگویی خاص در ارتباط میان رسانه و آموزه مهدویت و با توجه به قابلیتهای آموزه مهدویت به کاوش پیرامون این موضوع پرداخته است.
«رسانه و آموزه مهدویت» کتابی است که درصدد بازنمایی الگوی مطلوب رسانه در عرصه اندیشه مهدویت است. نویسنده کتاب که در سالهای تحصیل، تدریس و تحقیق در عرصه مطالعات مهدوی، پرداختن به روشهای نوین مطالعه و پژوهش را از اولویتها و دغدغههای خود دانسته است، با درک نیاز تدوین الگویی خاص در ارتباط میان رسانه و آموزه مهدویت و با توجه به قابلیتهای آموزه مهدویت به کاوش پیرامون این موضوع پرداخته است.
به زعم نویسنده کتاب، انقلاب اسلامی، عرصه ارتباط دین و رسانه را فراخ كرده و ساحت دینی رسانه را در ابعادی بیسابقه، گستردانده است؟ رویكرد هوشمندانه به رسانه، بیگمان اشاره به آن هدف مهمی دارد كه در راه پاسخگویی به نیازهای دوران ما از رسانه مورد انتظار است. اصحاب رسانه باید بیش از پیش باور كنند كه دنیای اسلام و به ویژه جامعه شیعی پا در عرصة نوین و دشواری گذارده است. این عرصة جدید ادعای تمدنسازی جهانی بر مبنای اندیشه ناب اسلامی در عصری است كه دنیای كفر و نفاق نیز داعیة تمدنسازی جهانی بر مبنای اندیشه لیبرال و دموكراسی را دارد.
مهم این است كه تا چه حد به اقتضائات روزگار جدید تن دادهایم؟ غفلت امروز باعث انزوای ما در میان الگوهای منجیباوری است و توفیق در انجام این مأموریت تاریخی، فتحی جهانی و گامی بلند به سمت جامعه جهانی مهدوی است.
نویسنده کتاب معتقد است، رسانهها این توانایی را دارند كه مانند یك مركز قدرتمند فرهنگی، ارزشهای اجتماعی و اخلاقی آموزه مهدویت را تحت تأثیر قرار دهند و با بهرهگیری از تكنیك ارتباطی بر ایدهها، رفتارها و نگرش مردم درباره آموزه مهدویت تأثیر مثبت بر جای گذارند. از این رو، نگارنده کتاب برای نشان دادن صحت این استدلال، تلاش کرده است تا نشان دهد چه ارتباطی میان رسانه و آموزههای دینی برقرار است؟ پیوندهای دوسویه رسانه و آموزه مهدویت چیست؟ مهمترین راهکارها و راهبردهای رسانه در عرصة تبیین و ترویج اندیشه مهدویت چیست؟
امیرمحسن عرفان در این کتاب بعد از تبیین کلیات تحقیق در فصل دوم میکوشد تا ضرورت مهندسی رسانه زمینهساز و قابلیتهای رسانهای آموزه مهدویت را تبیین کند و در ضمن به نقش رسانه در تغییر نگرش به آموزه مهدویت نیز توجه داشته باشد.
در فصل سوم نیز به موضوعاتی از قبیل راهکارهای رسانه زمینهساز در عرصة باورافزایی مهدویت و ضرورت اتخاذ رویکرد راهبردی به آموزه مهدویت در رسانهها» اشاره شده است. در این کتاب مهمترین راهکارهای ارتقای پیام مهدوی در رسانه، موقعیتسنجی، نمادسازی منطبق بر باورها و ارزشهای مهدوی، رصد مستمر افکار عمومی در عرصه اندیشه مهدویت، رصد هوشمندانه فعالیتهای رسانهای رقیب، غلبة پیام مهدوی بر فرهنگ عامهپسند در رسانهها و جهانیسازی اندیشة انتظار ظهور دانسته شده است.
در بخش نهایی کتاب نیز به موضوعاتی نظیر کارکردهای تدوین راهبرد رسانهای در عرصه مهدویت، بایستههای راهبردهای مهدوی رسانه، رصد محیطی رسانه در عرصه مهدویت و مدل پیشنهادی راهبردهای رسانهای در عرصه مهدویت اشاره شده است.
در پایان این کتاب نیز میخوانیم: «این نوشتار پرسشهای متعددی را پیشروی سیاستگذاران فرهنگی و رسانهای قرار میدهد: آیا نوع عرضه اندیشه منجی موعود به طور عام و آموزة مهدویت به طور خاص از سوی رسانهها و نوع مواجهه مدیران رسانهای ما با این موضوع صحیح بوده است؟ رسانه در جامعه و دولت زمینهساز میبایستی چه ماهیت و ویژگیهای اساسی داشته باشد؟ و مهمترین مؤلفههای رسانه زمینهساز کدام است؟ به لحاظ قشربندی اجتماعی، بیشتر کدام گروهها به برنامههای رسانهای رقیب در عرصه موعودباوری گرایش دارند یا فریب جریانهای انحرافی مهدویت را خوردهاند؟ متولیان فرهنگی و رسانهای ما چه فضایی را باید برای فهمپذیری درست و صحیح معارف مهدوی مهیا کنند؟ ریشههای روانشناختی، جامعهشناختی و فرهنگی استقبال مردم از برنامههای مهدوی در چیست؟ آیا گسترش فعالیت رسانهای رقیب در عرصه موعودباوری و ترویج افکار انحرافی در این زمینه یک تهدید است یا برعکس در صورت تدبیر صحیح میتواند یک فرصت تلقی شود و نویدبخش باشد؟»
کتاب «رسانه و آموزه مهدویت» نوشته امیرمحسن عرفان با شمارگان هزار نسخه در 208 صفحه و در قطع رقعی به قیمت 9000 تومان از سوی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) منتشر شده است.
نظر شما