در گفتوگو با دبیر ستاد رسانهای بخش کودک و نوجوان نمایشگاه مطرح شد
کودک صرفا با کتاب خریدن کتابخوان نمیشود
فرهاد تیمورزاده، دبیر ستاد رسانهای بخش کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، خرید کتاب برای کودکان را اولین گام در نزدیککردن آنها به کتابخوانی دانست و گفت: البته باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که فقط خرید کتاب کافی نیست و والدین باید در کنار فرزندانشان به کتاب خواندن بپردازند تا آنها نیز به این کار تشویق شوند. کتاب و کتابخوانی در جامعه و تشویق مردم به این امر نیازی است که همواره احساس میشود.
تیمورزاده در این باره گفت: مسئولیت ستاد رسانهای بخش کودک و نوجوان پیش از این هم برعهده انجمن فرهنگی ناشران کودک بود، اما امسال برنامه تا حدی تخصصیتر شده است. ما شعار ستاد این دوره از نمایشگاه را «کودک و خانواده، کتاب و مهربانی» انتخاب کردهایم و معتقدیم با برنامهریزی میتوان خانوادهها را تشویق کرد تا در کنار کودکانشان به کتاب خواندن بپردازند.
دبیر ستاد رسانهای بخش کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ادامه داد: در این شعار میتوان کودک را به کتاب و خانواده را به مهربانی نسبت داد. در واقع خانوادهها با مهر و عطوفت میتوانند کودکانشان را به کتاب نزدیکتر کنند و به جای خریدن وسایلی مانند تبلت، تلفن همراه، رایانه، تنقلات و غیره با خرید کتاب و محصولات فرهنگی محبتشان را به کودکانشان نشان دهند.
تیمورزاده در ادامه سخنانش به خطرات استفاده زیاد کودکان از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بسیاری از متخصصان حوزه علوم تربیتی و روانشناسان معتقدند که کودکان نباید در سنین کودکی از وسایلی مانند تبلت، موبایل و یا رسانهها و فضای مجازی استفاده کنند زیرا استفاده از این فضاها بیش از آنکه بتواند کودک را به کتاب و کتابخوانی و فضاهای فرهنگی نزدیک کند او را دور میکند.
وی خرید کتاب برای کودکان را اولین گام در نزدیککردن آنها به کتابخوانی دانست و گفت: البته باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که فقط خرید کتاب کافی نیست و والدین باید در کنار فرزندانشان به کتاب خواندن بپردازند تا آنها نیز به این کار تشویق شوند. کتاب و کتابخوانی در جامعه و تشویق مردم به این امر نیازی است که همواره احساس میشود.
تیمورزاده توضیح داد: در ستاد رسانهای بخش کودک و نوجوان سعی میکنیم در قالب برنامههایی به خانوادهها بگوییم که چگونه و در چه شرایطی میتوانند فرزندانشان را به کتابخواندن علاقهمند کنند. واقعیت این است که اگر خانوادهای خودش اهل کتابخواندن نباشد حتی اگر این تفکر را قبول داشته باشد که خواندن کتاب برای فرزندش سودمند است باز هم نمیتواند کودک کتابخوانی را پرورش دهد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه عادت به کتابخواندن باید در دوران کودکی در بچهها نهادینه شود، گفت: اگر ویژگی خاصی مانند کتاب خواندن در دوران کودکی در بچهها نهادینه شود تا بزرگسالی هم ادامه مییابد و با توجه به تاثیرپذیری کودکان از خانوادههایشان، آنها میتوانند در این رابطه نقش بسزایی داشته باشند. بنابراین باید این فرهنگ را در میان خانوادهها ترویج دهیم و در این راستا رسانهها میتوانند کمک شایانی به ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی در میان خانوادهها داشته باشند.
تیمورزاده در ادامه گفت: نکته مهمی که خانوادهها باید به آن توجه کنند کیفیت کتابهاست. واقعیت این است که هر کتابی مناسب کودکان نیست. باید کتاب مناسبی جهت رشد و تعالی کودک انتخاب کرد تا جنبههای مختلف روحی و روانی او را تقویت کند. از طرفی کتاب خوب باید بتواند ویژگیهای اخلاقی و صفات نیکو و خوب را در فرزندان تقویت کند و رفتارها و خصوصیات اخلاقی بد را کاهش دهد.
وی اضافه کرد: خانوادهها باید برای انتخاب کتاب مناسب برای فرزندانشان وقت بگذارند و حساسیت به خرج دهند. نباید سرسری و از روی اجبار کتابی را برای فرزندانمان انتخاب کنیم باید توجه داشت کتابها پیامهای نهفتهای درون خود دارند و کودکان و نوجوانان ما در سطحی نیستند که خودشان بتوانند پیامهای نهفته در متن کتابها را دریابند. ممکن است پیامهای نهفته در متن کتابها مخصوصا آثار ترجمه کودکان را به سمتی سوق دهد که مطابقت چندانی با فرهنگ، مذهب و آداب و رسوم ما نداشته باشد.
تیمورزاده در پایان یادآوری کرد: باید کودکان را به خواندن کتابهای مناسب تشویق کنیم و در کنار آنها خودمان هم به خواندن کتاب بپردازیم. پدر و مادر باید با کودکانشان در مطالعه همراهی و همدلی داشته باشند. با این روش نه تنها کودک به خواندن علاقهمند میشود بلکه به خانواده نیز نزدیکتر میشود و فضای خانواده گرمتر و صمیمیتر میشود. ما با این کارمان میتوانیم به کودکانمان نزدیکتر شویم و نگذاریم آنها در تنهایی بمانند.
بیست و هشتمین نمایشگاه بینن المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه پذیرای علاقهمندان است.
نظر شما