سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
فرزانه مردی: خاطرات خود‌نوشت از زندگی شهیدان موثرتر است

گردآورنده کتاب «همسر آتش و برف» گفت: انتشارت روایت فتح تنها ناشری است که آرشیو غنی از خاطرات شفاهی و اسنادی درباره شهیدان دارد. شیوه‌های متعددی را برای گردآوری و نگارش کتاب‌های شهیدان امتحان کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که خودِ راوی این خاطرات را ثبت کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی کتاب «همسفر آتش و برف» بعد ازظهر امروز، 22 اردیبهشت 94 با حضور فرحناز رسولی، راوی و همسر شهید سعید قهاری، نعمت‌اله آرامی، مدیر کارگروه دفاع مقدس روایت فتح، سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، فرزانه مردی، محقق و گردآورنده کتاب، در سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

فرزانه مردی، درباره نحوه گردآوردن محتوای «همسفر آتش و برف» توضیح داد: 104 ساعت با همسر شهید گفت‌وگو کردم اما در بسیاری از لحظات هم به صورت ضبط خاموش گفت‌وگو می‌کردم و همراه با او می‌خندیدم و می‌گریستم.

وی با بیان این‌که راوی، سختی‌های بسیاری در همراهی شهید قهاری متحمل شده بود، افزد: با این حال زمانی که از راوی پرسیدم اگر باز هم به دوران جوانی بازگردی، جوابت به خواستگاری شهید قهای مثبت است؟ گفت: بله. زیرا او فردی ولایتمدار بود.

مردی گفت: زمانی که مطالب این کتاب را گردآوری می‌کردم، هنوز تعریف تاریخ شفاهی فراگیر نشده بود. با این حال مجموعه انتشارات روایت فتح خود را ملزم به گردآوری اسناد و تاریخ شفاهی زندگی آنان می‌دانست. این انتشارات، تنها انتشاراتی است که آرشیو غنی از خاطرات شفاهی و اسنادی درباره شهیدان دارد. شیوه‌های متعددی را برای گردآوری و نگارش کتاب‌های شهیدان امتحان کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که خودِ راوی این خاطرات را ثبت کند.

نعمت‌اله آرامی، مدیر کارگروه دفاع مقدس انتشارات روایت فتح نیز با بیان این‌که انتشارات روایت فتح کتاب‌های خود را در رده‌های مختلف منتشر می‌کند، گفت: «همسفر آتش و برف» از مجموعه نیمه پنهان انتشارات است این کتاب به خاطر ثبت حماسه‌های شورانگیز شهید، شریک بودن همسر شهید در سختی‌ها، بیان صریح و دقیق راوی از ماجراهای زندگی مشترک، تحقیق قدرتمند و ژرف و به خاطر قلم شیرین فرهاد خضری، اثری ممتاز و ویژه است.

فرحناز رسولی در این برنامه با اشاره به خدمت همسرش در شهر‌های مریوان، سنقر، ارومیه و سنندج گفت: در مدت 21 سال زندگی با شهید قهاری، 16 بار مجبور به جابه‌جایی شدم.

وی سپس به بیان خاطراتی درباره شهید قهاری پرداخت و گفت: خاطرات از زندگی با وی بسیار است و کتاب «همسفر آتش و برف» می‌تواند تکمیل کننده باشد. اگر می‌خواستم جزییات خاطرات را بیان کنم، این کتاب، بیش از هزار صفحه می‌شد.

سردار علی فضلی هم به عنوان هم‌رزم شهید قهاری خاطراتی را بیان کرد و افزود:  شهید قهاری، در شمار یاران صادق امام خمینی(ره) بود زندگی وی سراسر پاکبازی و ایثار بود و اگر همراهی خانواده وی نبود، مجاهدات‌های وی، میسر نمی‌شد. با نگارش کتاب «همسفر آتش و برف» گوشه‌هایی از مجاهدت‌های این شهید بیان شد. نام کتاب بسیار برازنده اقدامات شهید است زیرا قهاری، به واقع، همسفر آتش و برف بود.

فریناز ربیعی، مدیر روابط عمومی انتشارات روایت فتح نیز در سخنانی، به برچسب «واقعیت افزوده» روی این کتاب اشاره کرد و گفت: با دانلود این نرم افزار در غرفه انتشارات روایت فتح، مخاطبان می‌توانند با قرار دادن دستگاه تلفن همراه خود بر کتاب، فیلم‌هایی را درباره این کتاب مشاهده کنند.

در پایان، با حضور سردار علی فضلی، فرحناز رسولی و حسن علایی، مدیر انتشارات روایت فتح، از کتاب «همسفر آتش و برف» رونمایی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها