چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
لزوم توجه کتابداران کودک به روابط انسانی/ رفتار متصدیان در جذب کودکان به کتابخانه‌ها بسیار موثر است

سید‌علیرضا حافظی‌، منتقد و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان‌ در نشست «نقش کتابدار تخصصی در ترویج مطالعه در بین کودکان» گفت: درباره کتابداری و رابطه کتابدار مثل هر فعالیت فرهنگی دیگر روش‌ها و متد‌های خاصی در دنیا وجود دارد که در دسترس همه علاقه‌مندان است‌.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «نقش کتابدار تخصصی در ترویج مطالعه در بین کودکان» با حضور مهتاب میناچی‌، مدیر بخش کودک و نوجوان کتابخانه حسینیه ارشاد و سید‌علیرضا حافظی‌، منتقد و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان‌ عصر سه‌شنبه‌22 اردیبهشت‌94 در سرای اهل‌قلم کودک و نوجوان بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کودک و نوجوان برگزار شد.
 
مهتاب میناچی‌، در این نشست‌ در سخنانی به سابقه‌اش به عنوان کتابدار کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: من 17 سال است که به‌طور تخصصی به عنوان کتابدار حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه حسینیه ارشاد فعالیت می‌کنم‌ و در طول این مدت تجربیات و خاطرات فراوانی را بدست آورده‌ام.
 
وی در ادامه به امکانات این کتابخانه اشاره کرد و گفت: در این کتابخانه 31 هزار جلد کتاب کودک و نوجوان داریم‌ و سعی کرده‌ایم فضای مناسبی را برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه ایجاد کنیم تا آنها بتوانند در این فضا با آرامش کتاب‌‌‌های مورد‌نظرشان را به امانت گرفته و مطالعه کنند. همچنین برنامه‌های جنبی‌ را نیز در این کتابخانه برای اعضا اجرا می‌کنیم از جمله این برنامه‌ها می‌توانیم به آموزش دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته کتابداری اشاره کنم. در این دوره‌های آموزشی دانش‌آموزان‌ با مشخصات کتاب‌ها، رده‌بندی‌ اولیه، روش قصه‌گویی و روش شناسایی کتاب‌های مختلف‌ آشنا می‌شوند‌. همچنین برای بچه‌هایی که در کلاس‌ پنجم دبستان به بالا تحصیل می‌کنند قصه‌گویی‌، کتابخوانی‌، بیان ضرب‌المثل‌ها و انتخاب‌ درست‌ منابع‌ در بخش کتاب‌های مرجع را آموزش می‌دهیم. همچنین خدماتی از جمله کتابخوانی و قصه‌گویی را نیز برای بچه‌های کم‌توان مانند کودکان نابینا، ناشنوا و معلول در کتابخانه داریم است. علاوه بر این نشست‌هایی را در کتابخانه با نویسندگان کودک و نوجوان داریم که بچه‌ها در این نشست‌ها شرکت می‌کنند‌.
 
میناچی در ادامه‌ به اهمیت آموزش کتابداران حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: با توجه به‌ اینکه مخاطب ما کودک است، نحوه برخورد با او با مخاطب بزرگسال تفاوت دارد حتما افرادی که به عنوان کتابدار در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید آموزش دیده باشد‌. مهارت‌ ارتباط‌گیری‌ با کودکان از جمله‌ مواردی است که باید‌ هر کتابدار کودک و نوجوان رعایت ‌کند.
 
علیرضا حافظی: کتابداری یک فعالیت انسانی و اخلاقی است
علیرضا حافظی نیز در این نشست گفت: درباره کتابداری و رابطه کتابدار مثل هر فعالیت فرهنگی دیگر روش‌ها و متد‌های خاصی در دنیا وجود دارد که در دسترس همه علاقه‌مندان است‌.  شرط لازم برای هر کتابدار مسلط‌بودن بر متدولوژی کتابداری است اما اگر توجه داشته باشیم که کتابداری یک فعالیت انسانی است و قبل از هر مورد دیگری روابط انسانی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، متوجه می‌شویم‌ که ویژگی‌های اخلاقی و انسانی یک کتابدار‌ از جمله مواردی است که از اهمیت بسیار ‌بالایی برخوردار است.
 
وی در ادامه به بیان خاطراتی از دوران کودکی‌اش پرداخت و گفت: در زمان کودکی گاهی به کتابخانه‌ای که در نزدیکی منزلمان بود می‌رفتم. جاذبه و مهربانی‌های کتابدار آن کتابخانه به تدریج سبب شد که من با شوق بیشتری به کتابخانه بروم. همچنین یکی از نویسندگان بزرگ نیز چندی پیش خاطره‌ای را برایم تعریف کرد و گفت: من و چند تن از دوستانم از بچه‌‌های ناآرام محله‌مان بودیم که هر روز برای سر‌به‌سر گذاشتن و اذیت کتابدار به کتابخانه می‌رفتیم اما آن مربی نه تنها ناراحت نمی‌شد بلکه با مهربانی و محبت آنچنان با ما رفتار می‌‌کرد که بالاخره ما جذب کتابخانه شدیم و با این روش او توانست مسیر زندگی ما را به کلی تغییر دهد.
 
حافظی در پایان تاکید کرد‌: با توجه به اینکه متدولوژی و روشی که کتابداران به کار می‌برند از جمله اصولی است که آنها باید بدانند اما اصل مهم‌تر رابطه انسانی‌‌است که کتابدار باید با مخاطبش داشته باشد، مخصوصا‌ در این ایام‌ که علاقه و میل به کتاب‌خواندن و کتابخانه رفتن در بین کودکان و نوجوانان کاهش یافته است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها