در مراسم قدردانی از برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) عنوان شد
برگزیدگی، نقطه عزیمت است نه نقطه اقامت/ طلاب نباید سطحی قلم بزنند
هفتمین جشنواره علامه حلی با قدردانی از آثار برتر توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه قم برگزار شد. سخنرانان این نشست ضمن اظهار خشنودی از رشد کمی و کیفی آثار رسیده به این جشنواره بر استمرار حرکتهای دقیق، روزآمد و پاسخگوی نیازها با رعایت اخلاق پژوهش از سوی حوزویان تأکید کردند.
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری ــ مدیر حوزههای علمیه ــ و حجج اسلام محمود جمشیدی ــ مدیر حوزه علمیه خواهران ــ، سیدعلی عماد ــ معاون پژوهش حوزههای علمیه ــ و جواد اسماعیلنیا ــ دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) ــ از سخنرانان این مراسم بودند.
طلاب نباید سطحی قلم بزنند
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در این مراسم با اشاره به جایگاه مناسب شیعه و روحانیت در جهان، گفت: امروز شیعه و روحانیت آن در دنیا از جایگاهی ویژه برخوردار است که قابل قیاس با گذشته نیست.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان این که امروز شیعه به عنوان گروهی عقلگرا و خردمند در جهان قابل احترام است، اظهار کرد: حتی در برخی اظهارات ابرقدرتهای عالم نیز مشاهده میکنیم که از روحانیت شیعه، با تعظیم یاد میکنند و در مقابل، هیچ وقت به اندازه امروز مسئولیت بر عهده عالمان نبوده است.
امام جمعه قم درباره وظایف روحانیت شیعه گفت: فهم عمیق و همهجانبه از دین، انجام فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی در همه عرصهها، رسیدن به کمالات اخلاقی و معنوی مطلوب، کسب بینش لازم در عرصههای مختلف سیاسی و تبلیغ همهجانبه بر اساس فهم عمیق اسلام، از مباحثی است که طلاب و روحانیون باید به آن توجه کنند.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: مردم از روحانیت انتظارات بهحقی دارند که باید در کسب آن تلاش شود.
وی با بیان این که حوزه علمیه ما تنها، یک نهاد آموزشی و تبلیغی نیست، گفت: حوزه مجموعهای از نهادهای آموزشی، پژوهشی، اخلاقی و تبلیغی در کنار هم است. امروز نسل جوان حوزهها بزرگترین سرمایه ما هستند و در حوزههای علمیه باید مرحله به مرحله ایجاد انگیزه کنیم و موانع را برداریم تا طلبه در وسط تحصیل متحیر نشود که در آینده چهکاره خواهد شد.
آیتالله حسینی بوشهری با بیان این که ما امروز سر سفره بزرگان علمی حوزه نشستهایم، افزود: طلاب جوان باید این مجاهدتها را ببینند و درس بگیرند.
وی با بیان این که پژوهش در گذشته بدون سازوکارهای امروزی بوده است، تصریح کرد: علامه امینی 10 هزار جلد کتاب خواند، به کشورهای متعدد سفر کرد و 30 سال به کتابخانههای مختلف رفت تا کتاب الغدیر را نوشت.
آیتالله حسینی بوشهری ادامه داد: متن درسی، نحوه آموزش و استادان ما باید دارای ویژگی پژوهشی باشد تا بتوانیم همچون گذشتگان تألیفهای جامع و کامل داشته باشیم.
مدیر حوزههای علمیه با بیان این که طلبهای که قلم نزده و صفحهای را با علم و آگاهی خود به عنوان یک اثر بر جا نگذاشته باشد، نمیتواند به عنوان طلبه جامع حوزوی معرفی شود، گفت: طلاب نباید سطحی قلم بزنند بلکه باید با تفکر و اندیشه، تراوش فکری خود را بر کاغذ پیاده کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: طلاب باید حال و هوای تبلیغ داشته باشند چرا که عرضه دین از وظایف آنهاست.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از بیمهریها نسبت به حوزه و طلاب، بیان کرد: نخستین اقدامی که در حوزههای علمیه باید انجام شود، ایجاد روحیه در طلاب است تا در اواسط راه دچار تحیر و سرگردانی نشوند.
آیتالله حسینی بوشهری درباره فعالیتهای پژوهشی طلاب گفت: پژوهش باید فرهنگسازی شود. متن درسی ما، نحوه آموزش ما و استادی که سر کلاس حاضر میشود باید دارای ویژگی پژوهشی باشند، تا بتوانیم همچون گذشتگان، تألیفات جامع و کامل داشته باشیم.
وی با تأکید بر این که آموزش و پژوهش باید در هم تنیده شوند، اظهار کرد: آموزش مهارتهای پژوهشی از دیگر گامهایی است که باید برداشته شود که البته در حال حاضر انجام شده و این جشنوارهها خروجی همین آموزشهای مهارتی است.
آیتالله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: امکانات مناسب را باید در اختیار پژوهشگران قرار دهیم تا بتوانند با خیالی آسوده به این مبحث بپردازند و در ضمن، اخلاق پژوهش را رعایت کنند؛ چراکه دستبرد به نوشته دیگران بدون نام و نشان صحیح نیست.
نقطه عزیمت؛ نه نقطه اقامت
حجتالاسلام محمود جمشيدي، مدير حوزههاي علميه خواهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی در این نشست گفت: اگر بخواهیم موسوعهها و آثار علمي را که در دهههاي اخير در حوزهها توسط افراد و مراکز پژوهشي منتشر شدهاند، با آن چه در طول تاريخ اسلام کار شده است، مقايسه کنيم، اين آثار در طراز متناسبي قرار ميگيرند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه حوزههای علمیه نسبت به نیازهای روز پاسخگو بوده و تولیدات علمی مناسبی داشتهاند، خاطرنشان کرد: موضوعهایی که در حوزههای علمیه منتشر میشوند، بسیار کامل و دقیق و پاسخگوی بسیاری از مباحث روز هستند.
وی در ادامه بیان کرد: امروز حرکت علمی در حوزههای علمیه کمتر از گذشته نبوده و علومی قابل توجه و تامل تولید شده است.
مدير حوزههاي علميه خواهران اظهار کرد: برای ما قابل تأمل است که امروزه تولید علم و پیشتازی در توفیقات علمی، منحصر در حوزههای علمیه بزرگ همچون حوزه علمیه قم نیست؛ بلکه اتفاقا زنگ هشدار و توجهی است برای این حوزهها که همیشه در پیشانی، قله و اوج حرکتهای علمی باشند.
حجتالاسلام جمشيدي، در ادامه گفت: زماني که آمار حایزين رتبه را نگاه ميکردم، براي من قابل تأمل بود که امروز تولید علم و پیشتازی در توفیقات علمی، منحصر در حوزههای علمیه بزرگ همچون قم نیست و گاه در المپيادهاي علمي مخصوصاً در حوزههاي علميه خواهران، حایزين رتبه، اکثراً از شهرستانها و نقاط دوردست هستند در حالي که امکانات زيادي ندارند اما انگيزهها، توجه به نيازها و استفاده حداکثري از ظرفيتها و مقدورات، ما را به اين نتيجه رسانده است.
وی ابراز کرد: حوزههای علمیه باید توجه کنند که حرکتهای علمی و رشد این حرکتها دارای شاخصهای معتبر است؛ و این شاخصها هستند که داوری میکنند؛ نه نامها، آوازهها و جمعیتها.
وی با تأکید بر تجدیدنظر در سازوکارهای ارزیابی و قدردانی، خاطرنشان کرد: ما نباید مشتاقان شهرستانی را به لحاظ محدودیت و کمبود امکانات، از توجه و تقدیر محروم کنیم.
حجتالاسلام جمشيدي تصریح کرد: استادان، در حوزههاي علميه، عنصر اصلي در عرصههای آموزش، اخلاق و پژوهش بودهاند، که حق پدری بر ما دارند و ما نیز باید درباره نسل آینده همین منش را ادامه دهیم و مباحث و ظرافتهای حوزوی را به آنان بیاموزیم.
وی با بیان این که استادان استوانههای علم بودهاند و در تدوين کتابها و موسوعهها از حلقه شاگردان خود استفاده ميکردند، ادامه داد: بايد مساله استادان در حوزههاي علميه در دستور کار امر پژوهش قرار گيرد و با شیوههای نوین پژوهشی آشنا شوند تا بتوانند طلابی پژوهشگر تربیت کنند.
مدير حوزههاي علميه خواهران در پايان خاطرنشان کرد: مسابقات و جشنوارهها به اين نکته منتهي است که اينها مسارعه در مغفرت الهي هستند و براي عموم فرهيختگان، اين سَبَق ــ يعني مغفرت الهي ــ باقي میماند و نقطه فعلي ما نقطه عزيمت است نه نقطه اقامت. پس کساني که برگزيده هستند، ظرفيتهايي شناخته شدهاند تا مقدمه حرکت بالاتر و وسيعتر و زمينه جنبش توليد علم در حوزههاي علميه باشند.
رشد آثار دقیق، کارآمد و بهروز
حجتالاسلام سیدعلی عماد ــ معاون پژوهش حوزههای علمیه ــ نیز در ادامه این مراسم از معرفی برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) به مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه خبر داد.
حجتالاسلام عماد با تأکید بر این که حضور گسترده استانهای گوناگون در این جشنواره بسیار چشمگیر بوده است، افزود: در جشنواره هفتم نسبت به جشنواره ششم شاهد رشد بیش از 40 درصدی آثار بودهایم که شامل حجمی قابل توجه از آثار میشود، ضمن این که طی این دوره، رشد کیفی آثار را هم شاهد هستیم.
وی با بیان این که آثار از لحاظ گزینش موضوع، روشمندی و ساختارهای پژوهشی از رشدی قابل توجه برخوردار بودهاند، یادآور شد: در این جشنواره با موضوعهایی دقیق، کارآمد و بهروز مواجه بودهایم.
رییس شورای علمی جشنواره علامه حلی (ره) تصریح کرد: برای تنگاتنگتر شدن رقابت میان طلاب، جشنواره مدرسهای علامه حلی (ره) به عنوان پیشزمینه جشنوارههای استانی و سراسری برگزار میشود و گزارشهای رسیده، نشانگر شور و نشاط جدی در واحدهای آموزشی بوده است.
عماد با تأکید بر زمینهسازی برای رشد و ارتقای علمی طلاب، عنوان کرد: مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه در این زمینه فعال است و نخستین گروه استعدادهای آموزشی زیر 34 سال را در حوزه شناسایی کرده است.
وی گفت: همگرایی خوبی میان معاونتهای آموزش و پژوهش ایجاد شده که در راستای آموزش پژوهشمحور، اقدامات و تعاملاتی مناسب داشتهایم.
وی ادامه داد: امیدواریم به این طریق بتوانیم پژوهش را به عنوان کارکردی ضروری و یکی از عرصههای فعالیت جدی طلبگی شاهد باشیم.
عماد با اشاره به پشتیبانی مدیریت و معاونان حوزههای علمیه و مدیریت حوزههای خواهران از فعالیتهای علمی و پژوهشی طلاب عنوان کرد: این امر موجب پیشرفت روزافزون فعالیتهای پژوهشی و محققانه در حوزهها خواهد شد.
رشد 40 درصدی آثار 9 استان
در ادامه این مراسم، دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) نیز از رشد 40 درصدی آثار رسیده به دبیرخانه هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) خبر داد.
حجتالاسلام جواد اسماعیلنیا اظهار کرد: این جشنواره مختص طلاب زیر 31 سال بوده و در 9 استان کشور نیز همزمان برگزار شده است.
وی ادامه داد: در راستای تشویق طلاب شهرستانها به مشارکت بیشتر، هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) را در 9 استان قم، خراسان، تهران، اصفهان، کرمان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی و یزد برگزار کردهایم.
دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) ابراز کرد: با برنامهریزی دبیرخانه جشنواره، حضور کارشناسان و توسعه جشنواره استانی، امسال شاهد رشد بیش از 40 درصدی آثار نسبت به سال گذشته بودهایم.
حجتالاسلام اسماعیلنیا خاطرنشان کرد: بیش از 11 هزار و 870 اثر در قالبهای کتاب، پایاننامه، تحقیق پایانی و مقاله پایاننامه سطح 3 و 4 در 10 گروه علمی به دبیرخانه رسید که از میان آنها، 24 اثر به عنوان برگزیده، 16 اثر به عنوان شایسته تقدیر و 37 اثر به عنوان قابل تحسین معرفی شدند.
وی افزود: از میان آثار رسیده، 4 هزار و 919 اثر متعلق به خواهران و 6 هزار و 951 اثر متعلق به برادران حوزوی بوده است که بیشترین آثار در قالب مقاله بودهاند.
دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) در پایان با بیان این که در هشتمین جشنواره استانی علامه حلی (ره) دو استان قزوین و سمنان نیز شرکت داده خواهند شد، گفت: امیدواریم با حمایت مادی و معنوی مسئولان حوزههای علمیه از دبیرخانه و برگزیدگان جشنواره، شاهد تأثیر بیشتر جشنواره علامه حلی (ره) در ترویج فرهنگ پژوهش و نهادینه شدن آن در حوزههای علمیه باشیم.
در پایان هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) از صاحبان 24 اثر برگزیده، 16 اثر شایسته تقدیر و 37 اثر قابل تحسین قدردانی شد. آثار برگزیدگان این دوره را میتوانید اینجا مشاهده کنید.
نظر شما