عضو کمیته آموزشی اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت (IUCN)
کتابهای محیط زیست را با لمس طبیعت به کودکان بیاموزانیم
عبدالحسین وهابزاده، عضو کمیته آموزشی اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت (IUCN) وضعیت تولید کتاب در حوزه محیط زیست را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: کودکان برای علاقهمندی و مطالعه کتابهای حوزه محیط زیست، به لمس طبیعت نیاز دارند.
لزوم ارتباط بیواسطه کودک با طبیعت
وی در ادامه با تأکید بر لزوم تحول در نظام آموزشی کشور افزود: تا زمانیکه شیوههای تدریس در نظام آموزش و پرورش اصلاح نشود و کودکان فرصتی برای یادگیری مهارتهای زندگی نداشته باشند و ارتباط با طبیعت را بهطور ملموس، بیواسطه و خودانگیخته تجربه نکنند، به مطالعات محیطزیست و طبیعت علاقهمند نخواهند شد.
وهابزاده با اشاره به تأثیر طرح مباحث محیط زیست در کتابهای درسی گفت: با صِرف مطرح شدن موضوعات محیط زیست در منابع درسی، هیچ طَرفی نمیبندیم و بهعبارتی دیگر نیازی به انعکاس این مطالب در کتابها نیست؛ بچهها باید از نزدیک، طبیعت را تجربه کنند.
از تجربه آشنایی با طبیعت تا آشتی با طبیعت
برنده جایزه ملی محیط زیست ایران در سال 84 در ادامه اظهار کرد: اگر کودکان ما در دوران طلایی عمر خود یعنی سنین پنج تا 12 سالگی، نزدیکی با طبیعت را تجربه کردند، عاشق طبیعت خواهند شد. مطالعه درباره محیط زیست از این زمان آغاز میشود.
بعد از ایجاد انگیزه که بهواسطه لمس طبیعت آغاز شده، کودک با یک دریا مطالب خواندنی روبهرو میشود. معتقدم مطالب خواندنی درباره محیط زیست فراوان، اما آنچه وجود ندارد انگیزه است که باید ایجاد شود.
وی درباره راهکار عملی برای توجه به کتابهای حوزه محیط زیست افزود: ما از تجربه آشنایی با طبیعت حرف میزنیم، یعنی بچههای ما باید در دوران طلایی زندگی خود مستقیم یعنی بدون آموزش بیرونی، طبیعت را تجربه کنند؛ جریانی که حق طبیعی کودک است. این حق باید از سوی همه به رسمیت شناخته شود و قانون باید این موضوع را بهعنوان حق طبیعی کودک به رسمیت بشناسد.
کتاب، بدون عشق به طبیعت بیفایده است/ کودکان دور افتاده از طبیعت!
مترجم کتاب «کودک و طبیعت» در ادامه تأکید کرد: نظام آموزشی باید این حق را به رسمیت بشناسد، شهر باید این حق را به رسمیت بشناسد. در حال حاضر شهرهای ما بههیچ وجه دوستدار کودک نیستند. کودک جرأت ندارد در سبزهها قدم بگذارد یا گل بچیند. کودک برای ورود به حیاط مجموعه زندگی خود اجازه ندارد. حضور در محله از سوی والدین ممنوع شده و محیطهای باز، دور افتادهاند و در دسترس نیستند و در نتیجه کودکان ما از طبیعت محروم شدهاند.
وهابزاده با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد همه ارگانها و سازمانها نسبت به در دسترس کردن طبیعت گفت: برای احیاء حق کودک در رابطه با تجربه بیواسطه و خودانگیخته طبیعت، شهر باید تجدید سازمان شود. قانون و نظام آموزش باید رویکرد خود را تغییر دهد. تا این تغییرات ایجاد نشود ما نمیتوانیم کودکانمان را به طبیعت و کتابهای این حوزه علاقهمند کنیم. اگر یک کتابخانه کتاب بار آنها کنیم، باز هم کودکان به موضوع طبیعت و محیط زیست علاقهمند نخواهند شد.
اول عشق بعد آگاهی
عضو کمیته آموزشی اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت، در پایان درباره شعار پیشنهادی برای بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اظهار کرد: برای مطالعه ابتدا باید عاشق کتاب بهویژه عاشق طبیعت باشیم؛ یعنی «اول عشق بعد آگاهی.»
نظر شما