سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
اگر توانستیم با کتاب جمعیت سیگاری را کاهش دهیم کار فرهنگی کرده‌ایم

محمدرضا مسجدی،‌ درباره تاثیر رسانه‌هایی مانند کتاب در کاهش مصرف دخانیات گفت: اگر با استفاده از هر ابزاری مانند کتاب یا رسانه‌های دیگر توانستیم طی 20 سال، جمعیت 10 میلیونی سیگاری را به چهار میلیون کاهش دهیم، کار فرهنگی انجام داده‌ایم.

دکتر محمدرضا مسجدی،‌ دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نشر در حوزه آسیب‌‌های استعمال دخانیات در کشور اظهار کرد: در حوزه‌های تخصصی مانند مباحث پزشکی، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند.     ‌
 
وی در مقایسه تولید مقاله و کتاب در حوزه استعمال دخانیات افزود: به‌نظر می‌رسد در حوزه‌های علمی و تحقیقی، تمایل بیشتر به تولید مقاله است تا کتاب، بنابراین برای افزایش آمار تولید کتاب نیازمند به‌کارگیری ابزار‌های تشویقی هستیم. مشتریان اصلی این کتاب‌ها مخاطبان خاص هستند.

انتظارها از وزارت ارشاد بیشتر است
مسجدی در ادامه با اشاره به اقدامات جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در حوزه نشر گفت: چندین سال پیش جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، با هدف توزیع کتاب‌های تولیدی خود به کتابخانه‌های زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با این وزارتخانه مکاتباتی انجام داد زیرا انتظارها از وزارت ارشاد بیشتر است.
 
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: مکاتبات صورت گرفته، متأسفانه به نتیجه‌ای نرسید. حرکت برای پیشگیری و درمان آسیب‌های استعمال دخانیات آغاز شده که نیازمند حمایت است.

از وزارت آموزش و پرورش گلایه‌ داریم
مسجدی درباره تعامل با وزارت آموزش و پرورش در حوزه نشر نیز اظهار کرد: از وزارت آموزش و پرورش در حوزه استفاده از کتاب‌‌‌های تولید شده در حوزه مضرات استعمال دخانیات گلایه‌مندیم. این وزارتخانه منابع موجود را در اختیار مربیان، معلمان و فعالان حوزه آموزش وپرورش قرار نمی‌دهد.
 
عضو کمیته ملی کنترل سرطان جمهوری اسلامی ایران، با انتقاد از رویکرد برخی فیلم‌سازان درباره دخانیات گفت: در برخی مجموعه‌های تلویزیونی کشور‌هایی مانند ترکیه شاهد شطرنجی کردن سیگار در زمان استعمال بازیگر هستیم اما در مجموعه‌ تلویزیونی پرطرفدار و پربیننده‌ای مانند پایتخت، مصرف قلیان و سیگار به شدت نمایش داده می‌شود.
 
کار فرهنگی با کمک کتاب و دیگر رسانه‌ها
مسجدی با اشاره به پژوهشی درباره نمایش استعمال دخانیات در رسانه ادامه داد: یک پژوهش علمی مربوط به بررسی نمایش استعمال دخانیات در مجموعه‌های تلویزیونی طی سه دهه 60، 70 و 80 نشان می‌دهد که زمان نمایش استعمال دخانیات در فیلم‌های دهه 60، 39 ثانیه بود اما این زمان در دهه 80 به 90 ثانیه افزایش پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به وجود هشت تا 10 میلیون نفر جمعیت سیگاری در کشور تصریح کرد: در حوزه مبارزه با دخانیات برخلاف آنچه می‌گوییم، عمل می‌کنیم؛ در این زمینه نیازمند کار فرهنگی هستیم. وجود شرکت دخانیات در کشور برای پیشگیری از واردات سیگار قاچاق است. شرکت ملی دخانیات، به معنای کاشت توتون در کشور نیست. اگر با استفاده از هر ابزاری مانند کتاب یا رسانه‌های دیگر توانستیم طی 20 سال، جمعیت 10 میلیونی سیگاری را به چهار میلیون کاهش دهیم، کار فرهنگی انجام داده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها