جنتی عنوان کرده بود که گرچه این کار طبیعتاً مزایایی را دربر داشت اما با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایههای مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به این جمعبندی رسیده است که همچون سالهای گذشته این نمایشگاه به صورت جامع برگزار شود اما ارشاد در صدد است که نمایشگاههای تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و ... در مقاطع مختلفی از سال برپا شود.
به دلیل اهمیت برپایی نمایشگاههای کتاب بهویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و نمایشگاههای تخصصی کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور، خبرگزاری کتاب میکوشد در سلسله گفتوگو با صاحبنظران و کارشناسان حوزه کتاب و نمایشگاهی، به بررسی چگونگی برپایی نمایشگاههای تخصصی کتاب در فواصل مختلف سال، فواید و معایب این پیشنهاد بپردازد.
کاوه کیائیان، مدیر نشر چشمه با استقبال از برگزاری نمایشگاههای تخصصی کتاب، در این باره گفت: من از برگزاری نمایشگاههای تخصصی و تفکیک شده در حوزه کتاب، اگر تداخلی بین مخاطبان آن وجود نداشته باشد، استقبال میکنم. برگزاری چنین نمایشگاههایی کاری سخت و دشوار است، اما حرکتی حرفهای به شمار میآید و ارزش امتحان کردن را دارد.
وی تأکید کرد: فارغ از ارزشگذاری و قضاوت میان کیفیت فعالیت ناشران، معتقدم آثار ناشران عمومی و کمک آموزشی باید از هم تفکیک و در نمایشگاههای جداگانهای ارائه شود؛ چراکه این دو حوزه کاملاً متفاوت از یکدیگرند، به طوری که شیوه کار، بازاریابی، گردش مالی و فروش آنها نیز کاملاً متفاوت است.
مدیر نشر چشمه ادامه داد: حتی نمایشگاههای ناشران سازمانی و دولتی نیز میتواند به صورت مجزا برگزار شود؛ چرا که هر ساله در نمایشگاه بینالمللی کتاب، با وجود اینکه فضای بسیار و بخشهای مهمی از نمایشگاه را به خود اختصاص میدهند، بازدیدکنندگان کمی دارند.
کیائیان با اشاره به برخی تبعات منفی برگزاری نمایشگاهها بر کار کتابفروشان، گفت: از آنجا که نمایشگاه کتاب در کشور ما برخلاف نام آن و برخلاف سایر کشورهای دنیا، بیشتر جنبه فروشگاهی دارد و این فروش با ارائه تخفیف هم همراه است، طبیعتاً تبعاتی منفی نیز در پی دارد که باید مورد آسیب شناسی جدی قرار گیرد؛ چراکه این روند به کتابفروشیها و به خصوص کتابفروشیهای شهرستانی، آسیب جدی وارد میکند.
وی با اشاره به رکود کتابفروشیها در ایام برگزاری نمایشگاههای کتاب، یادآور شد: ما هرساله در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب شاهد رکود نسبی فروش در کتابفروشی انتشارات چشمه نیز هستیم، اما به دلیل اینکه خودمان هم معمولا در نمایشگاه حضور داریم، نمیتوانیم اعتراضی بکنیم؛ اما این موضوع برای سایر کتابفروشیها که تنها حرفه آنها فروش کتاب است، قاعدتا خوشایند نیست.
مدیر نشر چشمه با تأکید بر حفظ و افزایش ویترین کتابفروشیها، افزود: به کار بستن برخی سیاستها و وضع قوانینی چون حذف تخفیف نمایشگاهی میتواند تا حدودی از متضرر شدن کتابفروشان بکاهد و آنها را به بقاء و ماندن در چرخه نشر امیدوار کند. البته برگزاری نمایشگاههای کتاب در شهرهای محروم و شهرهایی که کتابفروشی ندارند بسیار مفید است و به دسترسی مردم به کتاب کمک میکند، اما در شهرهای بزرگ و مجهز، باعث زیان موزعان و کتابفروشان خواهد شد.
کیائیان در ادامه درباره زمان و مکان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: طبیعتاً حضور ناشران در شهرستان برای شرکت در نمایشگاه کتاب، امکانات و پرسنل مجزایی میطلبد که برگزاری آن در تهران این هزینه را از دوش ناشران برمیدارد. همچنین بهترین زمان برای برگزاری این نمایشگاهها نیمه دوم سال و اوایل فصل پاییز است، چراکه فعالیتهای علمی و پژوهشی و همینطور چاپخانهها جانی دوباره میگیرند.
وی با استقبال از گفتههای اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه آقای جنتی در سخنرانیهای اخیر خود عنوان کردند که سال آینده نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار نخواهد شد و بعد از سالها فضایی تخصصی در باغ کتاب به نمایشگاه کتاب اختصاص پیدا میکند، برای ما بسیار خوشحال کننده است.
در این باره بخوانید:
1- شهرامنیا: از ظرفیتهای استانی برای برپایی نمایشگاههای تخصصی کتاب استفاده کنیم/ نمایشگاه کتاب تهران قادر است خودگردان اداره شود (اینجا)
2- صفری: نمایشگاههای تخصصی کتاب پیش از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شوند/ ایجاد مشکلات اجرایی در صورت همزمانی نمایشگاهها (اینجا)
3- فروغی: هرگونه تغییر در شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیازمند زمان بسیار است/ضرورت راهاندازی دبیرخانه ثابت (اینجا)
4- توکلصدیقی: ارزش نمایشگاههای تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران نیست/ نیمه دوم سال؛ بهترین زمان برای نمایشگاه تخصصی (اینجا)
5- حسینینیک: برپایی نمایشگاههای تخصصی کتاب یک ضرورت است/ لزوم برپایی نمایشگاههای مجازی (اینجا)
6- آموزگار: نمایشگاههای تخصصی میزان دسترسی به کتاب را افزایش میدهند (اینجا)
7- بیگی حبیبآبادی: ضرورتی ندارد همه نمایشگاههای تخصصی کتاب در یک سال برگزار شوند (اینجا)
8- شاطریان: مزایای برگزاری نمایشگاههای تخصصی بسیار بیشتر از معایب آن است/ کتابفروشیها دنبال راههای جدید جذب مخاطب باشند (اینجا)
9- جعفریه: مکان عرضه کتاب، کتابفروشی است نه نمایشگاه/ دستکاری در ژنتیک چرخه نشر به خلق موجودی ناقصالخلقه منجر میشود (اینجا)
10- سالاریان: نمایشگاههای تخصصی کتاب، خلأ توزیع را جبران میکنند (اینجا)
11- فضائلی: برگزاری نمایشگاههای تخصصی نیازمند کارشناسی در حوزه فرهنگی و اقتصاد حوزه نشر است (اینجا)
12- مدیر نشر فاطمی: برگزاری نمایشگاه صرفا با هدف فروش کتاب، رفتن به بیراهه است (اینجا)
13- دهقانی: برپایی نمایشگاههای تخصصی کتاب بهتدریج به بخش خصوصی واگذار شود (اینجا)
14- میرزابابایی: نمایشگاههای تخصصی کتاب مخاطبان حرفهای را جذب میکنند/ مراقب کتابفروشیهای استانها باشیم (اینجا)
15- کوثری: نمایشگاه کتاب در کشور ما شبیه بازار میوه و تره بار است!/ لزوم یکپارچهسازی سیستم تولید، توزیع و مصرف کتاب (اینجا)
نظر شما