جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
جلد دوم «فلسفه تعلیم و تربیت اشراق» منتشر شد/ گسستن از وابستگی و پیوستن به جاودانگی

حجت‌الاسلام محمد بهشتی، جلد دوم «فلسفه تعلیم و تربیت اشراق» را روانه بازار کتاب‌های فلسفی کرده است. او در این مجلد می‌کوشد با تکیه بر مفروضات و زیرساخت‌های فلسفه اشراق به مبانی، اهداف، اصول، روش‌ها، برنامه درسی و محتوای آموزشی تربیت دست یابد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جلد دوم کتاب «فلسفه تعلیم و تربیت اشراق» نوشته حجت‌الاسلام دکتر محمد بهشتی را منتشر کرد.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «در جلد نخست کتاب حاضر، مبانی تعلیم و تربیت از منظر فلسفه اشراق بررسی و سعی شد چارچوبی نظری برای تربیت اشراقی فراهم شود. در این جلد نیز با تکیه بر مفروضات فلسفی و زیرساخت‌های حکمت اشراق و همچنین از مطالبی که در زمینه تعلیم و تربیت و سیر و سلوک نفسانی و اخلاقی بیان شده است، معنا و مفهوم تربیت، اهداف، اصول، روش‌ها، مراحل تربیت و نیز برنامه درسی و محتوای تعلیم و تربیت و ویژگی‌های مربی و متربی استنباط، استخراج و تبیین شد. در کتاب پیش‌ رو این نتیجه مهم به‌ دست می‌آید که اگر انسان بتواند بر علائق و وابستگی‌های مادی، بدنی و دنیوی چیره شود و از دایره بسته خاکی خویش بیرون آید، به معدن علم و قدرت ربانی راه می‌یابد و از بارش انوار الهی بهره‌مند، و بر عوالم وجود اقتدار پیدا می‌‌کند. با دستیابی به این مراتب است که انسان می‌تواند نقش خلافت الهی خویش را به‌درستی ایفا کند.»

مؤلف، جلد دوم کتاب «فلسفه تعلیم و تربیت اشراق» را در 6 فصل نوشته است. فصل نخست این کتاب به کلیاتی درباره فلسفه اشراق اختصاص دارد. «نگاهی به مبانی تربیت در فلسفه اشراق» عنوان فصل دوم این کتاب است. خوانندگان در این فصل، با مبانی هستی‌شناختی، خداشناختی، جهان‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، ارزش‌شناختی و سیاسی‌ـ‌اجتماعی تربیت آشنا می‌شوند.

فصل سوم این کتاب دربردارنده مطالبی درباره «هدف غایی تربیت»، «اهداف میانی تربیت» و «اهداف جزئی تربیت» است. نویسنده عنوان «اهداف تربیت در فلسفه اشراق» را به این فصل داده است.

مخاطبان «فلسفه تعلیم و تربیت اشراق»، در فصل چهارم این کتاب با عنوان «اصول تربیت در فلسفه اشراق» با مفاهیمی مانند «تحول باطن»، «آخرت‌گرایی»، «ریاضت و مجاهدت»، «تدریج»، «دوام و استمرار»، «بازیابی دائم خویش»، «مهرورزی»، «تلطیف سرّ»، «اعتدال» و «کرامت» آشنا می‌شوند.

عنوان فصل پنجم، «روش‌های تربیت از منظر فلسفه اشراق» است. مؤلف، این مفاهیم را در دو موضوع کلی «روش‌های خودتربیتی» و «روش‌های دیگرتربیتی» به‌تفصیل بررسی می‌کند.

فصل بعدی با عنوان «برنامه درسی و محتوای آموزشی از منظر فلسفه اشراق» در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. این فصل به «یادگیری اشراقی»، «ارتباط یادگیری و صفای باطن»، «مراحل تعلیم و تربیت»، «محتوای تعلیم و تربیت»، «ویژگی‌های مربی و متربی و معلم و متعلم» و «آموزش‌های خاص» می‌پردازد.

کتاب حاضر علاوه بر دارا بودن منابع و مآخذ، نمایه‌هایی متعدد را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

جلد دوم کتاب «فلسفه تعلیم و تربیت اشراق» در 158 صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است.

در پی چاپ نخستین مجلد این کتاب، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت‌وگویی با مؤلف آن ــ حجت‌الاسلام دکتر محمد بهشتی ــ داشت که آن را در زیر می‌توانید بخوانید:
 
مضامین تربیتی در آثار سهروردی سرشار از نوآوری است
17 خرداد 1394 ساعت 09:07
مضامین تربیتی در آثار سهروردی سرشار از نوآوری است

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها