شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
علوی: فروش «دختر شینا» در فروشگاه‌های کتاب تاکید اصلی ماست/ ذوعلم: «دختر شینا» از سوی چهره‌های فرهنگی معرفی می‌شود

عارف علوی، مسئول دبیرخانه سلسله مسابقات «کتاب و زندگی» گفت: کتاب «دختر شینا» فقط توسط ناشر فروخته نمی‌شود. ما بر فروش آثار توسط مراکز توزیع و فروشگاه‌های کتاب تاکید داریم. ذوعلم، دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی این مسابقه هم اظهار کرد: «دختر شینا» از زبان چهره‌های فرهنگی به مخاطبان معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست رسانه‌ای سومین مسابقه سراسری کتاب و زندگی، بر محور کتاب «دختر شینا» خاطرات قدم‌خیر محمدی و نوشته بهناز ضرابی‌زاده با حضور این نویسنده، عارف علوی، مسئول دبیرخانه مسابقات کتاب و زندگی و معصومه ابراهیمی هژیر، فرزند شهید سردار ستار ابراهیمی هژیر در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

فواید یک کار جمعی
علوی، مسئول دبیرخانه سلسله مسابقات «کتاب و زندگی» گفت: برگزاری دو دوره مسابقه‌های قبلی، تجربه خوبی برای برگزاری مسابقه‌های ملی بود. افزایش میزان مطالعه، رونق مطالعه مفید با برگزیدن آثار خوب، افزایش شمارگان کتاب میلیونی، ارزان‌تر کردن کتاب، کاهش قیمت پشت جلد کتاب با بهره‌گیری از مواد ایرانی از اهدافی بود که در مسابقه‌های قبل دنبال می‌شدند و در این دوره هم دنبال خواهند شد.

وی با تاکید بر این که امکان خرید کتاب خوب باید برای همه مردم تسهیل می‌شد، یادآورد شد: البته کتاب «دختر شینا» از آثار ارزان انتشارات سوره مهر بود و این کاهش بهای کتاب برای ما دشوار بود. با این حال، با حفظ تمام مولفه‌های کتاب و طرح جلد تازه، بهای کتاب را از هشت‌هزار و 500 تومان، به هفت‌هزار و 500 تومان کاهش دادیم.

مسئول دبیرخانه سلسله مسابقات «کتاب و زندگی» انجام کاری جمعی برای برپایی مسابقه‌های «کتاب و زندگی» را از توفیق‌های این مسابقه دانست و گفت: در هنگام برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که فرصت دیدار با رهبر معظم انقلاب فراهم آمده بود، وقتی به انجام کار جمعی برای اجرای این مسابقه اشاره کردم، ایشان درباره نحوه انجام این کار جمعی پرسیدند. من هم توضیح دادم که برای این مسابقه، ناشر، مولف، سیستم‌های توزیع، نهاد‌ها و سازمان‌ها و مردم، همه دست به دست هم دادند.

نهادهایی که در معرفی کتاب‌ها سهیم شدند
وی با اشاره به رایزنی‌هایی که با نهاد کتابخانه‌‌ها، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان‌های مترو و تاکسیرانی برای برپایی این مسابقه انجام شده است، افزود: در هیچ یک از مذاکره‌ها، توقع خرید نداشته‌ایم و تنها خواسته‌ایم که در ترویج، معرفی و در دسترس قرار دادن کتاب‌ها سهیم باشند.

علوی، فروش هزار و 800 عنوان کتاب «من زنده‌ام» در مدرسه‌های دخترانه را یادآور شد و تصریح کرد: برگزارکنندگان فراخور مناسبت‌های مختلف از ظرفیت‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. برای کتاب «من زنده‌ام» با توجه به این‌که در ماه محرم آغاز شده بود، علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت مدرسه‌ها، از توان هیات‌ها و انجمن‌های اسلامی هم استفاده بردیم. در توزیع کتاب «دختر شینا» هم از ظرفیت شرکت‌های توزیع «ترنج» واقع در تهران و «کتابستان» واقع در استان قم بهره می‌گیریم.

پیش‌بینی فروش بیش از 200‌ هزار نسخه
وی ادامه داد: پیامک سومین دوره مسابقه کتاب و زندگی در تیزرهای تبلیغاتی اعلام می‌شود. همچنین شماره تلفنی هم برای خرید کتاب در نظر گرفته‌ایم. امکان خرید از برخی سایت‌های مرتبط با کتاب فراهم شده است و همه کتابفروشی‌های علاقه‌مند می‌توانند نام و نشانی فروشگاه خود را برای همکاری به سایت مسابقه کتاب و زندگی، ارائه کنند.

مسئول دبیرخانه سلسله مسابقات «کتاب و زندگی» تاکید کرد: «دختر شینا» فقط توسط ناشر فروخته نمی‌شود. ما بر فروش آثار توسط مراکز توزیع و فروشگاه‌های کتاب تاکید داریم و به همین دلیل، مراکز فرهنگی در تهیه این کتاب‌ها از تخفیف بیشتری برخوردار نیستند.

وی با ابراز امیدواری از این‌که دست کم 200‌ هزار نسخه از کتاب «دختر شینا» در این مسابقه به فروش برسد، افزود: البته میزان شرکت‌کنندگان مسابقه ممکن است متفاوت باشد. همچون دوره‌های گذشته، زمان چهار ماهه برای این مسابقه و برای برندگان 60 میلیون تومان هدیه در نظر گرفته‌ایم که شامل کارت هدیه، سکه بهار آزادی و هزینه سفر به عتبات عالیات می‌شود.

رونمایی تیزر مسابقه در هفته دفاع مقدس
احمد ذوعلم، دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی مسابقه بزرگ کتابخوانی «کتاب و زندگی» نیز در این برنامه به همکاری خوب رسانه‌ها در دوره‌های قبلی مسابقه «کتاب و زندگی» اشاره کرد و گفت: در این دوره به تبلیغات ویژه‌‌ای اندیشیده‌ایم و کتاب را برای شماری از شخصیت‌های فرهنگی و هنری  ارسال کرده‌ایم تا «دختر شینا» از زبان آن‌ها به مخاطبان معرفی شوند.

وی ادامه داد: نخستین تیزر سینمایی توسط یکی از کارگردان‌ها در حال طراحی است که قرار است در قالب سکانس یک فیلم سینمایی با نام «دختر شینا» به نمایش درآید. این تیزر در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. همچنین، مسابقه پوستر هم برای هنرمندان در نظر گرفته‌ایم و به سه پوستر برتر درباره این کتاب جوایزی اهدا خواهد شد.

«دختر شینا» را با اشک نوشتم
بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب «دختر شینا» نیز در سخنانی به دلایل پرداخت به این کتاب و سابقه نویسندگی‌ خود پرداخت و گفت: پیش از نوشتن کتاب «دختر شینا» فقط در حوزه کودک و نوجوان می‌نوشتم. البته داستان‌های کوتاهی هم درباره دفاع مقدس داشتم. این کتاب، نخستین اثر جدی من برای بزرگسالان است.

وی ادامه داد: سفارش نوشتن کتاب «دختر شینا» را از هیچ سازمانی نداشتم. به همین دلیل، برای تحویل اثرم، با فشار روبه‌رو نبودم و همان‌گونه که دلم می‌خواست، این کتاب را نوشتم. مدتی با کتاب و خاطراتش زندگی کردم. در حین پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، قدم‌خیر محمدی، راوی کتاب درگذشت و این حادثه بسیار برایم ناگوار بود. بسیاری از صفحات کتاب با اشک نوشته شده به همین دلیل کتابی خوشخوان است.

نویسنده کتاب «دختر شینا» در ادامه به ماجرای سفرش به تهران، برای دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: سفرنامه‌‌ام از این دیدار را به پایان برده‌ام و برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم.

در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر مسابقه کتاب و زندگی، بر محور «دختر شینا» رونمایی شد.

برای اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها