پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
فاضلی: نقد کتاب مصداقی از مشارکت در تولید علم است

محمد فاضلی، عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران معتقد است: فصلنامه‌ تخصصی نقد کتاب در حوزه علوم اجتماعی حاوی جدی‌ترین معرفی و نقد تازه‌های نشر این حوزه و از مصادیق مشارکت در تولید علم است.

دکتر فاضلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارزیابی خود از فضای عمومی نقد کتاب در کشور عنوان کرد: من در این باره می‌توانم بر اساس آثاری که از خودم منتشر شده و نقدهایی که بر آن نوشته شده قضاوت کنم. تاکنون پنج اثر از من منتشر شده که تنها درباره یکی از آن‌ها نقد نوشته شده و درباره سایر آثار یا یک معرفی ناقص یا یک نقد حداقلی نوشته شده است.

وی افزود: بنابراین نقد کتاب در کشور وضعیت ضعیفی دارد و البته این موضوع هم به دلایل متعددی بر می‌گردد که یکی از آن‌ها پایین بودن سرانه مطالعه است.

فاضلی در بخش دیگری از سخنانش فصلنامه‌ تخصصی نقد کتاب در حوزه علوم اجتماعی را که از سوی خانه کتاب منتشر می‌شود حاوی جدی‌ترین معرفی و نقد تازه‌های نشر این حوزه دانست و یادآور شد: به هر حال در فضای فعلی نقد کتاب در کشور این فصلنامه جدی‌ترین کار را انجام می‌دهد. البته در فضای نشر کشور ممکن است مجلات زیادی منتشر شوند اما من این فصلنامه را مشاهده کرده‌ام.

وی ادامه داد: همچنین نقدهایی نیز که در مجلات روشنفکری امروز مانند مهرنامه و اندیشه پویا منتشر می‌‌شوند استانداردهای نقد کتاب را دارا هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، نقد کتاب در کشور تابعی از بالندگی و رشد در فضای علمی و دانشگاهی است و اکنون استادان کمتر تمایل دارند تا نقد کتاب بنویسند و برای فعالیت در این حوزه انگیزه‌ای وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نقد کتاب مصداقی از مشارکت در فضای علمی است یادآور شد: نقد کتاب کار زمان‌بر و فکورانه‌ای است بدین معنی که منتقد باید برای مطالعه اثر وقت بگذارد و استدلال منطقی داشته باشد این در حالی است که نقد کتاب مانند تالیف آن امتیازی برای استادان ندارد.

این استاد جامعه‌شناسی با تاکید بر اینکه انتشار فصلنامه‌های تخصصی نقد کتاب در موقعیت فعلی ضروری است یادآور شد: همان‌طور که گفتم حوزه نقد کتاب تابعی از تحولات حوزه اندیشه، علم و دانشگاه است. متاسفانه اکنون انگیزه خواندن کتاب، نقد و گفت‌‌وگو درباره آن وجود ندارد. همچنین دانشجویان و دانش‌آموزان انگیزه‌ای برای یادگیری ندارند و به صورت کلی این انگیز‌ه‌ها در فضای آکادمی کشور کاهش یافته است. 

به گفته وی، باید بازنگری در سیاست‌ها و اهداف دانشگاه‌ها انجام شود تا با رونق یافتن فضای علمی نقد کتاب هم رواج پیدا کند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها