مهدی منتظرقائم، استاد علوم ارتباطات اجتماعی این روزها تالیف کتاب «مطالعات تلویزیونی» را در دست نگارش دارد.
وی ادامه داد: چندین سال است که «مطالعات تلویزیونی» را به عنوان یکی از واحدهای درسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی تدریس میکنم و بنابراین در تالیف این کتاب از درسگفتارهایم هم استفاده کردم.
این عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران، درباره مطالعات تلویزیونی توضیحاتی ارائه داد و افزود: مطالعات تلویزیونی یکی از شاخههای مطالعات رسانهای است که مثل بقیه شاخههای مطالعات رسانهای فقط یک رسانه به عنوان نقطه کانونی نظریهپردازی و روششناختی انتخاب و پیرامون آن رسانه، مسائل مرتبط به سازمان، محتوا، مخاطب و در ذیل آن مباحث مربوط به تکنولوژی و تاریخچه طرح میشود.
به گفته این استاد دانشگاه، مطالعات تلویزیونی اکنون در دانشکدهها و رشتههای مرتبط با علوم ارتباطات دنیا جزء یکی از رشتههای مطرح است نه یک واحد درسی! و کاری که ما اکنون در این دو سه سال انجام دادیم، در بیش از 200 دانشگاه دنیا در مقطع کارشناسی ارشد و در چندین دانشگاه در مقطع دکترا رشتهای مستقل است.
وی تاکید کرد: کتاب «مطالعات تلویزیونی» به معرفی مباحث ارتباطاتی و در ذیل آن جامعهشناختی، اقتصاد سیاسی و مدیریتی مربوط به رسانه تلویزیون میپردازد.
منتظرقائم در پایان یادآور شد: تاکنون برای نگارش 200 صفحه کتاب از 400 منبع انگلیسی زبان بهره گرفتم و تلاشم این است که این کتاب بر اساس منابع جدید و به روز دنیا تالیف شود. برای انتشار این کتاب هم گفتوگوهایی با سازمان انتشارات سمت داشتم اما قطعی نشده است. تا کنون دو فصل کتاب ناقص است، اما امیدوارم با همکاری ناشر این کتاب تا سال نو منتشر شود.
مهدی منتظر قائم، استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. در کارنامه کاری او نگارش آثاری چون «مخاطب شناسی»(1380)، «مجموعه گفتگو با صاحبنظران رسانه پیرامون حال و آینده رادیو»(1383)، «روسپیگری در ایران»(1384) و «ضرب و جرح در ایران»(1384) ثبت شده است.
نظر شما