رضا رضایی، پیشکسوت صنعت چاپ گفت: پس از برگزاری جشنواره نیاز است تا آمارگیری و تحقیقات انجام شود و میزان بازدهی آن سنجیده شود.
وی با اشاره به برگزاری 15 دوره برگزاری این جشنواره افزود: نیاز به تحقیقات و آمارگیری است و باید از چاپخانهها و شرکتکنندگان در این جشنواره پرسید این تاثیر در کجا و به چه میزان بوده است؟ اگر جشنواره ارزش و اعتبار داشته باشد، مانند جشنوارههای فیلم، تاثیر آن در صنعت نیز دیده خواهد شد. باید هدفهای بلندمدت برای جشنواره در نظر گرفته شود.
این فعال صنعت چاپ به اعتبار جشنوارههای بینالمللی اشاره کرد و گفت: باید دلیل اعتبار هر جشنواره را جستوجو کرد. به طور مثال داوری و انتخاب درست، تاثیر بسیاری بر کار میگذارد و عامل تشویقی برای سال بعد خواهد شد تا شرکتکنندگان با دقت بیشتر و بهتری آثار خود را ثبت نام کنند.
به گفته رضایی، برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ، صرف معرفی و انتخاب برگزیدگان نباشد و خدمات و امتیازهایی برای برگزیدگان قائل شوند تا دلگرمی برای ادامه کار داشته باشد. این امر میتواند شامل تبلیغات وسیعتری شود تا مردم آنها را بشناسند؛ چاپخانهداران یکدیگر را میشناسند و نیاز به معرفی به یکدیگر ندارند، بلکه این مردم هستند که باید بهترینهای این صنعت را بشناسند و جشنواره به مسالهای عمومی تبدیل شود.
این پیشکسوت با بیان اینکه متاسفانه پوشش خبری و اطلاعرسانی جشنواره مناسب نیست، اظهار کرد: صدا و سیما اهمیت چندانی به این جشنواره نمیدهد در حالی که توجه به این جشنواره میتواند منجر به جلب مشتریان بینالمللی برای این صنعت باشد. از سوی دیگر بسیاری از چاپخانهها متوجه برگزاری جشنواره نمیشوند تا آثارشان را برای شرکت در آن ثبت نام کنند.
وی در ادامه گفت: دولت به جای یارانه دادن در بخش صادرات، عوامل موثر بر آن را حمایت کند و نمونههای موفق را در سیما نشان دهند و از نشان دادن برندهای برتر نترسند. صنعت چاپ، صنعتی ملی است و از وظایف متولیان آن است که از هر مرجعی که میتوانند برای گسترش و بهبود آن امتیاز بگیرند.
نظر شما