صالحی: مدارس ظرفیتهای عظیمی در حوزه توزیع و مصرف کتاب دارند/ کفاش: آموزش و پرورش حق ممیزی کتابها را ندارد
سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در همایش افتتاح هجدهمین دوره طرح ملی «50000 نمایشگاه کتاب در 50000 مدرسه»، گفت: همواره اعتقاد داشتم که اگر بخواهیم در حوزه توزیع کتاب و ترویج کتابخوانی گامهایی اساسی برداریم، باید توجه ویژهای به «مدرسه» داشته باشیم؛ چراکه آموزش و پرورش ظرفیتهای کشف نشدهای در حوزه توزیع، خرید و مصرف کتاب در کشور دارد.
سید عباس صالحی در این مراسم با اشاره به ظرفیتهای تولید کتاب در 35 سال گذشته کشور، اظهار کرد: ما در حوزه تولید کتاب در کشور شاهد چاپ حدود یک میلیون عنوان کتاب پس از انقلاب اسلامی بودهایم؛ سرمایه عظیمی که شاید به لحاظ جهش نشر، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نباشد.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با ارائه آماری از کتابهای منتشر شده کشور در سال گذشته، گفت: در سال گذشته حدود 73 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده که نمایهای از جریان پرشتاب تولید فکر و اندیشه در کشور است.
وی افزود: با وجود شرایط سخت اقتصادی حاکم بر صنعت نشر کشور، در پنج ماه اخیر 27 هزار و 673 عنوان کتاب در کشور تولید شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، با رشد 12 درصدی روبهرو بوده است. اگر چه در حوزه تیراژ کتاب با مشکلاتی مواجهیم، ولی این حجم تولید کتاب نشان دهنده پویایی جریان اندیشه و معرفت در کشور است، اما واقعیت این است که این جریان پویا در بخشهایی گرفتار ضعف و فتور هستیم.
ظرفیتهای کشف نشده آموزش و پرورش در حوزه توزیع کتاب
صالحی بخشهای توزیع و مصرف کتاب را از بخشهای ضعیف حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت: از ابتدای شروع فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همواره این باور را داشتهام که اگر بخواهیم در حوزه توزیع کتاب و ترویج کتابخوانی در کشور گامهایی اساسی برداریم، باید توجه ویژهای به «مدرسه» داشته باشیم؛ چراکه آموزش و پرورش ظرفیتهای کشف نشدهای به خصوص در حوزه گردش، توزیع، خرید و مصرف کتاب در کشور دارد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود درباره طرحهای مشترک این وزارتخانه با وزارت آموزش و پرورش در حوزه کتاب، گفت: ما در حوزه کتابخانههای مدارس طرحهای مختلفی داریم که برخی از آنها در حال اجراست و معتقدیم که کتابخانه مدارس باید از شکل انبار کتابهای قدیمی و بلا استفاده خارج شود و به جذابترین قسمت مدارس تبدیل شوند.
وی ادامه داد: امیدواریم که با همت دوستان در آموزش و پرورش، فضای مدارس معطر به عطر کتاب شود و ظرفیت عظیم 14 میلیونی این وزارتخانه به کمک شبکه توزیع کتاب، خرید کتاب و ترویج کتابخوانی بیایند.
کارشناسان آموزش و پرورش در انتخاب کتاب اعمال ممیزی نکنند
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش، طی سخنانی گفت: طرح ملی «50000 نمایشگاه کتاب در 50000 مدرسه» از جمله طرحهای در حال اجرا در حوزه ترویج کتابخوانی و اُنس بیشتر دانشآموزان با کتاب است که فواید آن بر هیچ کس پوشیده نیست. اما با احترام به هجده دوره برگزاری این طرح، موضوعی که در این میان جای بررسی دارد، ادامه یافتن این طرح به شکلی مفیدتر و موثر تر است که تنها با بهکارگیری خرد جمعی میسر خواهد شد.
وی با تأکید بر توجه بیشتر کارشناسان در انتخاب کتابهای ارائه شده در این طرح، گفت: به نظر من مهمترین و تعیین کنندهترین بخش این فرایند، بخش «انتخاب کتاب» برای مناطق مختلف کشور است. چراکه باید نهایت دقت در تناسب کتابهای انتخاب شده با شرایط جغرافیایی، بومی، فرهنگی و زبانی مناطق مختلف و تطبیق آن با برنامههای درسی دانشآموزان در مقاطع مخلتف صورت گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کارشناسان را از ممیزی کتابها برحذر داشت و تأکید کرد: ما در آموزش و پرورش حق ممیزی کتاب نداریم، چرا که این کار برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تمام کتابهایی که با مجوز چاپ منتشر شدهاند میتوانند در این انتخابها قرار گیرند.
برگزاری نمایشگاههای استانی کتاب ویژه دانشآموزان
کفاش در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاههای استانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد برگزاری نمایشگاههای استانی ویژه دانشآموزان و اولیاء را ارائه کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش با مشارکت و تعامل با وزارتخانه میتواند نمایشگاههای استانی کتاب را ویژه دانشآموزان و اولیاء برگزار کند تا به این صورت کمک شایانی به ارتباط نزدیکتر دانشآموزان و کتاب صورت گیرد.
وی افزود: معمولا برای برگزاری نمایشگاههای مختلف تبلیغات گسترده در رسانههای مختلف انجام میشود تا مخاطبان را به نمایشگاه بکشانند که اکثرا نیز موفق نیستند اما وزارت آموزش و پرورش با لشکر عظیم 14 میلیونی خود مخاطبان این نمایشگاهها را هم در اختیار دارد و اگر چه ممکن است برخی توانایی خرید کتاب را نداشته باشند، ولی حضور دانشآموزان در این فضا، خود تبعات فرهنگی مثبتی در پی خواهد داشت.
وی در ادامه سخنان خود با اظهار تأسف از استفاده نشدن از ظرفیتهای فضای مجازی در عرصه کتابخوانی گفت: فرار از فضای مجازی و مقابله با آن بدترین موضعی است که میتوانیم در این موضوع داشته باشیم. اگر فضای مجازی را رها کنیم و محتویات فرهنگی خود را در آن تزریق نکنیم، دیگران آن را در اختیار خواهند گرفت و محتویات فکری خود را در آن تزریق خواهند کرد و این اتفاقی است که تا کنون شاهد آن بودهایم.
استقبال ناشران از «50000 نمایشگاه کتاب در 50000 مدرسه»
محمود سمیاری، مدیرعامل موسسه منادی تربیت در این مراسم با ارائه گزارشی درباره روند اجرایی هیجدهمین دوره طرح ملی «50000 نمایشگاه کتاب در 50000 مدرسه»، گفت: هجدهمین دوره این طرح با انتشار فراخوانی در نیمه دوم مرداد سال جاری، آغاز شد که 280 ناشر کتابهای خود را به دبیرخانه این طرح ارسال کردند که در مرحله اولیه 250 ناشر و ده هزار عنوان کتاب واجد شرایط شرکت در این طرح شناخته شدند.
وی افزود: پس از بررسی اولیه حدود پنج هزار عنوان کتاب برای شرکت در نمایشگاه و انتخاب نهایی از سوی کارشناسان برگزیده شد که 775 عنوان در مقطع ابتدایی، 235 عنوان در مقطع اول متوسطه و 230 عنوان در مقطع دوم متوسطه بودهاند و امروز با افتتاح این نمایشگاه، کارشناسان منتخب ما از سراسر کشور، کار گزینش و انتخاب هزار عنوان از این کتابها را آغاز خواهند کرد.
این مراسم با قدردانی از فعالان دوره گذشته این طرح ادامه پیدا کرد و با افتتاح نمایشگاه متمرکز انتخاب آثار به دست سید عباس صالحی و حمیدرضا کفاش خاتمه یافت.
نظر شما