شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
اکبرلو: در نمایشنامه «بچه‌های عاشورا» تکنیک‌های تعزیه را وارد درام کردم/ تجارب و تحقیقاتم را منتشر می‌کنم

منوچهر اکبرلو، در گفت‌وگو با «ایبنا» اشاره کرد که نمایش سنتی تعزیه، تکنیک‌ها و قابلیت‌های زیادی برای ارائه به تئاتر امروز دارد و او در نمایشنامه‌هایی مانند «بچه‌های عاشورا» تلاش کرده‌است این تکنیک‌ها را تجربه کند.

منوچهر اکبرلو، نویسنده نمایشنامه «بچه‌های عاشورا» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در پژوهش‌هایی که در چند سال اخیر برای تدریس در دانشگاه داشتم به این نتیجه رسیدم که نمایش‌های سنتی ایرانی، از جمله تعزیه، شگردها، تکنیک‌ها و قابلیت‌های بسیاری برای غنا بخشیدن به تئاتر امروز ایران، در هر دو حوزه نوشتاری و اجرا دارد.

وی افزود: بر این اساس کوشیدم مجموعه این تکنیک‌ها را از پژوهش‌های دیگران و همچنین با تماشای اجراهای نمایش‌های سنتی استخراج و در کلاس‌ها به دانشجویانم ارائه کنم. زمانی که احساس کنم حاصل این استخراج‌ها به حد قابل قبولی رسیده، به انتشار آن اقدام خواهم کرد.

اکبرلو ادامه داد: هم‌زمان با پژوهش و تدریس کوشیدم کاربردی بودن این تکنیک‌های پیشنهادی را خودم تجربه کنم. بنابراین در حوزه مورد علاقه‌ام یعنی تئاتر کودک، چند نمایشنامه نوشتم که یکی از آنها «بچه‌های عاشورا» است. من در این نمایشنامه شگردهای تعزیه را در درام وارد کردم.

این نمایشنامه‌نویس و منتقد تئاتر در پاسخ به این سوال که «آیا با نگارش نمایشنامه «بچه‌های عاشورا» تکنیک‌های تعزیه برای نخستین بار وارد درام‌نویسی شد؟» گفت: خیر. در حوزه نمایشنامه بزرگسال از گذشته تاکنون تجربیات زیادی انجام شده، اما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان این کار کمتر انجام شده بود.

اکبرلو همچنین به اجراهای متعدد نمایشنامه «بچه‌های عاشورا» اشاره کرد: این نمایشنامه تاکنون در مدارس و فرهنگسراهای زیادی اجرا و با استقبال مخاطبان مواجه شده است. طبیعی است که برای موفق بودن یک متن در اجرا باید نگاه و دانش کارگردان و عوامل اجرایی را هم درنظر گرفت. درباره این متن هم وضع به همین صورت است. به عبارتی در مواردی که کارگردان شناخت نسبی از نمایش‌های سنتی، به‌ویژه تعزیه داشته حاصل کار موفق بوده است.

نویسنده نمایشنامه «روشنایی‌های شهر» اضافه کرد: در یک مورد اجرا شاهد بوده‌ام که کارگردان یک نمایشی از مشورت یک تعزیه‌خوان کهنه‌کار استفاده کرده و با این کار به کیفیت اجرای خود بسیار افزوده است. نمونه این همکاری را من نیز شخصا تجربه‌ کردم که حاصل آن انتشار پژوهش «کودک و تعزیه» بود که در سال 1391 از سوی انتشارات حوا در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

منوچهر اکبرلو، نمایشنامه‌نویس، مترجم، منتقد، پژوهشگر و مدرس تئاتر است. به قلم او تاکنون کتاب‌هایی چون «تکنیک‌های نمایش خلاق»، «نمایشنامه‌های کوتاه: ویژه مناسبت‌ها و مراسم آغازین»، «دوست دارم برگردم زمین»، «تئاتر برای مخاطبان جوان» و «پیک نیک در میدان جنگ» منتشر شده است.

از میان ترجمه‌های منتشر شده اکبرلو نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تولید نمایش در موقعیت بحرانی: بهبود رفتار دانش آموزان از طریق تمرین‌ها و تکنیک‌های نمایش» نوشته تامی‌دن باوند، «تئاتر با کودکان 3 تا 5 سال: راهنمای عملی آموزش مقدماتی تئاتر به کودکان سنین پایه» نوشته دبی چالمز و «گام‌های نخستین برای تشکیل گروه‌های تئاتر غیرحرفه‌ای» نوشته جینی گراهام.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمایشنامه «بچه‌های عاشورا» به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها