دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
صنعت نشر باید نویسنده محور باشد/ توصیه ناشر انگلیسی برای کشف «رولینگ‌»های ناشناس

بنیان‌گذار یک موسسه انتشاراتی به همکاران خود توصیه کرده است که آثار ارائه شده را بی‌محابا رد نکنند زیرا ممکن است کسانی چون «جی‌کی رولینگ» یا «جورج اورول» را از دست بدهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نشریه «ایندیپندنت»، «هانا مک‌دونالد»، بنیان‌گذار موسسه انتشاراتی «سپتمبر پابلیشینگ» گفته است، در عصری که امکان انتشار کتاب چه به صورت چاپی و چه به‌صورت مجازی به‌سادگی امکان‌پذیر است، به نظر می‌رسد رد آثار ارسالی نویسندگان جوان از سوی ناشران بیشتر به یک پز روشنفکری می‌ماند.
 
وی تصریح کرد: «صنعت نشر باید در نقد آثار دریافتی و رد کردن آن‌ها سازنده‌تر عمل کند زیرا ممکن است چهره‌های بالقوه‌ای را که در آینده «جی‌کی رولینگ» دیگری باشند از دست بدهد.»
 
این ناشر انگلیسی اظهار کرد: «صنعت نشر همیشه انتخاب‌گر بوده است اما این روزها بهتر است هوشمندانه‌تر عمل کند. ناشران می‌توانند به نویسندگان جوانی که ممکن است در آینده نویسنده‌ای بزرگ شوند کمک کنند.»
 
«مک‌دونالد» گفت: «ناشر – مولف بودن خوب است و به بسیاری از نویسندگان یاری می‌رساند اما خطر در حاشیه ماندن هم در آن وجود دارد.»
 
این ناشر با بیان این که ناشر – مولف بودن موضوع جدیدی نیست و «مارسل پروست» نیز «در جستجوی زمان از دست رفته» را با هزینه خود منتشر کرد، گفت که این روزها ویراستاران زمان بیشتری را  صرف می‌کنند تا نویسندگانی با پیش‌زمینه لازم به ناشران معرفی کنند درحالی که نویسندگان جوان بدون عقبه نویسندگی وجود دارند که در آینده می‌توانند چهره‌های ماندگاری شوند.
 
وی پیش از این نیز در سخنرانی با عنوان «آینده نویسندگی: نشر نویسنده محور» تاکید کرده بود: «این روزها ویراستاران و ناشران برای رد یا قبول یک اثر زمان لازم را صرف نمی‌کنند و اگر نتوانیم با نویسندگان آینده مراوده داشته باشیم، آن‌ها در دوران موفقیت خود ما را کنار خواهند زد و به ناشر – مولف بدل خواهند شد.»
 
«مک‌دونالد» تمرکز موسسه انتشاراتی خود را بر نویسندگی اظهار کرد و گفت که این موسسه دنبال نویسندگان جدید و همکاری با آن‌ها برای تولید آثاری درخور توجه مخاطبان است. وی عنوان کرد: «ما باید در پی یافتن نسل بعدی نویسندگان باشیم؛ لازم است تا فرهنگ‌ها و روابط جدیدی را بیابیم.»
 
بنیان‌گذار موسسه انتشاراتی «سپتمبر پابلیشینگ» تاکید کرد: «رد کردن رد کردن است حتی اگر مودبانه باشد. به‌خاطر داشته باشیم که «سالار مگس‌ها» اثر «ویلیام گلدینگ»، نویسنده انگلیسی برنده نوبل ادبیات در زمان خود بیش از 20 بار از سوی ناشران رد شده بود اما پس از انتشار به بزرگ‌ترین رمان آن سال‌ها تبدیل شد. «دوبلینی‌ها»ی «جیمز جویس» نیز همین سرنوشت را داشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها