یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
طباطبایی: هدف از برپایی جایزه تشویق ناشران به انتشار نمایشنامه ایرانی است/جواد عاطفه: نسل جدید تئاتر ایران آثار گذشتگان را مطالعه نمی‌کند

سعید طباطبایی، دبیر نخستین جایزه نمایشنامه‌نویسی محمود استادمحمد در مراسم اختتامیه این جایزه گفت که هدف از برپایی آن تشویق ناشران به انتشار نمایشنامه ایرانی است. جواد عاطفه نیز در این مراسم ضمن تاکید بر مطالعه نمایشنامه‌های استادمحمد گفت که نسل جدید تئاتر ایران نگاه توریستی به آثار گذشتگان دارد و آنها را مطالعه نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه نخستین دوره از جایزه نمایشنامه‌ نویسی زنده‌یاد محمود استادمحمد، شب گذشته (شنبه 5 دی 1394) با سخنرانی سعید طباطبایی، دبیر جایزه، جواد عاطفه، از اعضای هیات مدیره بنیاد محمود استادمحمد و مسئول انتشار آثار این نمایشنامه‌نویس فقید و همچنین با حضور چند تن از اعضای هیات امنای این بنیاد شامل قطب‌الدین صادقی، مدیا کاشیگر، مریم زندی و آهو خردمند و همچنین با حضور محمود دولت آبادی، بهزاد فراهانی، مجید میرفخرایی، ایرج راد و ز چهره‌های مطرح تئاتر ایران در سالن اصلی مجموعه تئاتر برگزار شد. گزارش نخست ایبنا از این آیین را از اینجا بخوانید.

اهداف برپایی جایزه نمایشنامه نویسی محمود استادمحمد
سعید طباطبایی، دبیر این جایزه در سخنرانی خود به ارائه گزارشی از روند برگزاری جایزه پرداخت و گفت: از اردیبهشت امسال (1394) فعالیت‌های بنیاد برای برگزاری این جایزه آغاز و در تیر ماه نیز فراخوان جایزه اعلام شد. جایزه سه بخش داشت؛ نمایشنامه‌های منتشر شده در سال 93 به صورت کتاب، نمایشنامه‌های منتشر شده در مطبوعات و نمایشنامه‌های به صحنه رفته در سال 93.

وی افزود: کتاب‌ها بر اساس اطلاعات سایت خانه کتاب ایران به صورت خودکار وارد جایزه شدند. در این میان ما 76 کتاب را بررسی کردیم که از این تعداد 33 اثر ملاک‌های ورود به داوری‌های جایزه را دارا بودند. از میان نمایشنامه‌های به صحنه رفته نیز 9 اثر شرایط ورود به روند داوری‌ها را دارا بودند.

طباطبایی در ادامه درباره اهداف برپایی این جایزه گفت: مهم‌ترین هدف برپایی جایزه نمایشنامه نویسی محمود استادمحمد تشویق و ترغیب نویسندگان به نمایشنامه خلاقانه است. اهداف مهم دیگر ترغیب ناشران به انتشار نمایشنامه ایرانی و تشویق کارگردانان به اجرای آثار ایرانی است.
 
نسل جدید تئاتر نگاه توریستی به آثار پیشینیان دارد
جواد عاطفه نیز در این مراسم گفت: بنیاد محمود استادمحمد با این هدف شکل گرفت که بتواند بخشی از آثار و همچنین نوع نگاه این هنرمند فقید را احیا کند و در دسترس دانشجویان و علاقه‌مندان به تئاتر ایران قرار دهد.
 
وی افزود: متاسفانه نسل جدید تئاتر ایران نگاه توریستی به آثار پیشینیان دارد. این نسل نمایشنامه‌های بزرگان نسل قبل از جمله محمود استادمحمد و عباس نعلبندیان را مطالعه نکرده، اما مدام با نام آنها بازی می‌کند.
 
عاطفه ادامه داد: تلاش بنیاد بر این است که تمام آثار استادمحمد را منتشر کند. بر این اساس با نشر چشمه برای انجام این کار مهم به نتیجه رسیدیم و امیدوارم مجموعه آثار استادمحمد تا پیش از سالمرگ در مرداد سال 95 منتشر شود. در این مجموعه آثار منتشر نشده و همچنین نمایشنامه‌های تلویزیونی محمود استادمحمد نیز وجود دارد.
 
سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس و آثار محمود استادمحمد
 این عضو هیات مدیره بنیاد محمود استادمحمد در بخش دیگری از سخنان خود به بخش ویژه آثار استادمحمد در نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تهران اشاره کرد و گفت: در نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تهران که در فروردین 1395 برگزار می‌شود، بخش ویژه‌ای به طراحی آثار زنده‌یاد محمود استادمحمد اختصاص پیدا کرده است.
 
این مترجم اضافه کرد: محمود استادمحمد برای ما زنده است و با به صحنه رفتن آثارش نیز بیش از پیش زنده خواهد ماند. در این میان باید آثار و نمایشنامه‌های این نویسنده و کارگردان فقید را خواند و تحلیل کرد تا نوع نگاهش به تئاتر بیش از پیش پایدار بماند.
 
اعضای هیات داوران این جایزه متشکل از فرهاد توحیدی، مجید قیصری، حسین کیانی، رویا نونهالی، اصغر همت و محمد یاراحمدی، از میان نمایشنامه‌های «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری، «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته، خائن، ترسو» نوشته نادر برهانی مرند و «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات، نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» را شایسته دریافت نشان محمود استادمحمد و برترین نمایشنامه منتشر شده سال 1393 شناختند. این نمایشنامه در سال گذشته از سوی انتشارات بوتیمار روانه کتابفروشی‌ها شده بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها