دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
موسایی: نوسان قیمت کتاب بیش از هرچیز تابع حق‌التالیف درخواستی نویسندگان است/ نظارت غیر اصولی چیزی جز فساد به دنبال ندارد

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر با بیان این‌که خودِ ناشران بیشترین مراعات را در قیمت‌گذاری کتاب دارند، گفت: حق‌التألیف و حق‌الترجمه درخواستی نویسندگان بیشترین نوسان در قیمت کتاب را باعث می‌شود.

داوود موسایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: قیمت کتاب بر اساس هزینه‌هایی که ناشر متقبل می‌شود، محاسبه می‌شود. این هزینه‌ها شامل تایپ، ویرایش، طراحی، تایپ، فیلم، زینک، کاغذ، صحافی، جلد، حق‌التألیف یا حق‌الترجمه است.
 
وی با بیان این‌که در این میان، حق‌التألیف یا حق‌الترجمه بیشترین نوسان در قیمت کتاب را باعث می‌شوند، گفت: مؤلف یا مترجمی که کتابش پُرفروش است بدون تردید حق‌التألیف یا حق‌الترجمه بیشتری تقاضا می‌کند.
 
مدیر انتشارات فرهنگ معاصر تأکید کرد: بخش اعظم و مهم قیمت کتاب تابع عرضه و تقاضاست از این‌رو چه اشکالی دارد قیمت کتاب‌های پُرفروش کمی بیشتر باشد؟ از سوی دیگر در بیشتر صنف‌ها که قیمت‌گذاری مشخصی روی کالاها انجام نمی‌شود چنین حساسیت‌هایی وجود ندارد در حالی که به دلیل اجبار برای درج بها در پشت جلد، این کالای فرهنگی زیر ذره‌بین است.
 
موسایی با بیان این‌که خودِ ناشران بیشترین مراعات را در قیمت‌گذاری کتاب دارند، عنوان کرد: کتاب کالایی کم مشتری است؛ بنابراین ناشران برای این‌که بتوانند کتاب‌هایشان را به فروش برسانند، سعی می‌کنند آنها را با ارزان‌ترین قیمت ارائه دهند.
 
وی نظارت بر امر قیمت‌گذاری کتاب را درست و منطقی ندانست و گفت: نظارتی که در گذشته بر امر قیمت‌گذاری کتاب وجود داشت، باعث ورشکستگی مجموعه نشر ایران شد چرا که به شکل بسیار ناشایسته صورت گرفت و اگر امروز نشر دچار معضلات وحشتناکی شده است، از وجود چنین نظارت‌هایی نشأت می‌گیرد. سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آن دوره، کار کارشناسی بلد نبودند و بر اساس ظاهر ناشران برای آنها تعیین تکلیف می‌کردند.
 
مدیر انتشارات فرهنگ معاصر ادامه داد: نظارت غیر اصولی جز فساد چیزی به بار نمی‌آورد، چرا که باعث می‌شود افراد به شیوه دیگر و از راهی غیراخلاقی دست به جبران بزنند.
 
موسایی درباره افزایش قیمت کتاب از طریق چسباندن برچسب تازه روی قیمت اولیه آن، که توسط برخی ناشران و کتاب‌فروشان رایج شده است، گفت: این کار، عملی کاملا درست است چون کتاب یک کالای تجاری است و مانند هر کالای دیگری تابع شرایط اقتصادی کشور است.
 
وی توضیح داد: در بسیاری کالاها این اجبار وجود ندارد که حتماً قیمت روی آنها درج شود اما کتاب حتماً باید قیمت داشته باشد. در چنین شرایطی وقتی قیمت سایر کالاها افزایش می‌یابد چندان محسوس نیست اما وقتی بهای کتاب اندکی بالا می‌رود، همه متوجه این افزایش قیمت می‌شوند و به ناشران خورده می‌گیرند. این در حالی است که تورم مانند هر کالای دیگری، شامل حال کتاب نیز می‌شود.
 
مدیر انتشارات فرهنگ معاصر گفت: افزایش قیمت کتابی که در اثر افزایش بهای کاغذ مشاهده می‌شود، کاملاً منطقی است. در سایر صنف‌ها وقتی مواد اولیه گران می‌شود، تولیدکنندگان قیمت نهایی کالا را افزایش می‌دهند اما وقتی یک ناشر با افزایش قیمت کاغذ، قیمت کتاب را بالا می‌برد، همه بر او می‌تازند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها