سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
بروجردی: علوم انسانی ما وارداتی نیست

اشرف بروجردی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: علوم انسانی ما وارداتی نیست بلکه زاییده اندیشه و تفکر ایرانی اسلامی است و توانسته برای پیشرفت سایر علوم نیز نقش‌آفرینی کند.

اشرف بروجردی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حاشیه مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که دوشنبه 21 دی‌ماه برگزار شد در مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مهم‌ترین نقشی که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی سال‌های گذشته داشته، اهمیت دادن به علوم انسانی و جایگاه آن در پیشرفت علمی کشور است.

وی با اشاره به اینکه آنچه تا کنون و طی سنوات گذشته در ارتباط با علوم انسانی مطرح می‌شود، آن است که این علوم را وارداتی دانسته و عده بسیاری بیان می‌کنند علوم انسانی حرفی برای گفتن ندارد، سپس ادامه داد: علوم انسانی ما وارداتی نیست، بلکه زاییده اندیشه و تفکر ایرانی اسلامی است و اتفاقاً توانسته برای پیشرفت سایر علوم نیز نقش‌آفرینی کند به طوری که امروز مبانی هر علمی حتی علوم غیر انسانی، باید در این علوم جستجو شود و علوم انسانی می‌تواند تعریف کند هر علمی چه رویکردی باید به مساله داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر این که استادان و بزرگان توانستند به جامعه علمی کشور ثابت کنند علوم انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد، تاکید کرد: اگر سابقه و دیرینه علوم انسانی و تمدن ایرانی را ارزیابی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم در کشور ما علوم انسانی نه تنها وارداتی نیست، بلکه زاییده اندیشه ایرانی اسلامی است.

تجمیع اهل علم برای ارتقای سطح علمی کشور 
محمدامیر احمدزاده، استادیار تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه با اشاره به نقش این نهاد علمی به علوم انسانی اظهار کرد: این سازمان در چند حوزه طی چند دهه توانسته به اهل علم خدمت کند. پژوهشگاه نخست مجموعه‌ای از منابع انسانی متخصص را در قالب اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی ساماندهی کرد و در این راستا اهل علم را برای یک رسالت مهم که ارتقاء سطح علمی کشور است، تجمیع کرد.
 

وی ادامه داد: با توجه به این که مهم‌ترین کار این نهاد تقویت علوم انسانی است، توانسته با توسعه شاخه‌های دانش خود، رشته‌هایی ایجاد کند تا بحث هویت اسلامی ایرانی را تقویت کند. به طور مثال ادبیات یکی از شاخصه‌های مهم هویت در هر کشور است که تلاش شده با ایجاد یک پژوهشکده در این زمینه، درباره ادبیات تحقیقات جامعی داشته باشد یا در موضوع تاریخ توانسته تاریخ ایران باستان و اسلام را بشناسد و در قالب فعالیت‌های تحقیقاتی پیش ببرد.

احمدزاده یکی از مهم‌ترین میراث‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را تصحیح نسخه‌های خطی و کتاب‌های قدیمی دانست و گفت: در این راستا پژوهشگاه تلاش کرده با تصحیح متون کهن منابع گذشته را در اختیار نسل جدید قرار دهد تا منبعی برای تحقیق و پژوهش باشد.

وی درباره طرح اعتلای علوم انسانی نیز عنوان کرد: این طرح در قالب علوم انسانی کاربردی و فن بازار سعی کرده این علم را به حوزه آموزش، سپس پژوهش و بعد از آن وارد کارآفرینی کند و در مرحله دوم اقدامی انجام دهد تا دانشگاه پژوهش را مساله محوری خود قرار دهد؛ پژوهش‌هایی که می‌تواند بنیادی باشد و در اختیار جامعه قرار گیرد.

این استادیار تاریخ تاکید کرد: اما نسل سومی که پژوهشگاه در آن ورود پیدا کرده، کاربردی‌سازی علوم انسانی و توجه به محصولات آن بود که در این نقطه بحث کارآفرینی مطرح شد و این یکی از خدمات پژوهشگاه بود که در بلندمدت در نظر گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها