نخستین چاپ کتاب «آموزش مهارتهای امداد دانشآموز؛ دوره اول متوسطه» به قلم فرزانه مبارکی و فرهاد حسنزاده از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.
«پناهگیری و خروج ایمن»، «ارزیابی و کنترل علایم حیاتی»، «احیای قلبی – ریوی (CPR)»، «خونریزی، پانسمان و بانداژ»، «شکستگی و آتلبندی»، «حمل مصدوم»، «اطفای حریق» و «اسکان ضروری» هشت فصل این کتاب را تشکیل میدهد.
در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم: «دوره آزمایشی طرح ملی دادرس (دانشآموز آماده در روزهای سخت) با هدف آموزشهای پایه امدادی به دانشآموزان دوره راهنمایی سابق (متوسطه اول کنونی) در سال تحصیلی 92-91 با انعقاد تفاهمنامه همکاری بین معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در تاریخ 18/11/1391 به اجرا درآمد و در سال تحصیلی 93-92 گسترش یافت.
آموزشهای مربوط در سطح 8 هزار مدرسه در سطح کشور به اجرا درآمد. کتابی که در دو دوره نخست تدریس شد به مباحث کلان میپرداخت و تنها بخشهایی از آن در سرفصلهای آموزشی مورد نیاز این طرح بود. همین ضرورت باعث شد آموزش 8 سرفصل مورد توافق طرفین طرح، بهصورت تخصصی و با توجه به سطح دانشآموزان این پایه با زبانی شیرین و با چاشنی طنز نوشته شده و برای آموزش در قالبهای کتاب و چندرسانهای در اختیار مدارس قرار گیرد.
در صفحه 51 کتاب درباره «علایم و نشانههای عمومی خفگی» آمده که اشکال در تنفس (افزایش یا کاهش تعداد تنفس و کاهش عمق تنفس و سختی تنفس) بهطوری که مصدوم قادر به صحبت یا تنفس نیست و به گلوی خود فشار میآورد، سرخ شدن صورت و گردن همراه با برجسته شدن رگها و کبودی لب و دهان، خر خر کردن و کف کردن دهان از علایم عمومی خفگی است؛ گاهی اوقات نیز مصدوم بیهوش میشود.
در ادامه این مبحث اشاره شده که قبل از درمان شما باید ابتدا مطمئن شوید که مشکل اصلی مصدوم ورود جسم خارجی به راههای هوایی است. بسیاری اوقات ناراحتی مصدوم در اصل بهخاطر مشکلات طبی نظیر حمله قلبی، سکته مغزی، صرع، آسم، مسمومیت و مصرف بیش از حد دارو است و نباید با بلع جسم خارجی اشتباه شود.
در صفحه 73 کتاب برخی از نکات مهم در بانداژ اینگونه معرفی شدهاند: «هرگز مستقیما روی زخم را بانداژ نکنید، بلکه ابتدا باید زخم را با پانسمان پوشاند، سپس بانداژ کرد. توجه کنید که پهنای باند باید به اندازهای باشد که اطراف پانسمان را بپوشاند. هنگام بانداژ مصدوم باید در حالت نشسته یا خوابیده باشد. قبل از شروع بانداژ، عضو آسیبدیده را در همان وضعیتی قرار دهید که میخواهید بانداژ را انجام دهید. باند را آنچنان محکم نبندید که در جریان خون عضو اختلال ایجاد کند.»
زندهیاد دکتر امیر معتمدی، معاون سابق آموزش و پژوهش سازمان جوانان هلال احمر بهعنوان مدیر پروژه، دکتر نادر حقی منیع، بهعنوان ناظر علمی، دکتر عباس معطوف، معاون منابع انسانی و پشتیبانی سازمان جوانان هلال احمر و جمعی از همکاران فعال در معاونت منابع انسانی و پشتیبانی و معاونت دانشآموزی سازمان جوانان هلال احمر و کارشناسان دفتر سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در اجرای این طرح پژوهشی نقش داشتند.
نخستین چاپ کتاب «آموزش مهارتهای امداد دانشآموز؛ دوره اول متوسطه» با شمارگان چهار هزار نسخه در 144 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
نظرات